شهر خبر
علی صالح آبادی مطرح کرد:

افزایش ۸۰ درصدی تامین ارز برای واردات کالاها/ اصلاح نظام بانکی در ابعاد مختلف دنبال می‌شود/ اعطای تسهیلات به ۱۷۱۵ شرکت دانش‌بنیان

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم درآمد‌های مالیاتی جایگزین نفت در بودجه شود و درآمد‌های نفتی برای سرمایه گذاری در بخش‌های ضروری کشور استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امشب بیستم مردادماه رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوالات مجری برنامه درباره موضوعات مختلف نظام پولی بانکی و ارزی کشور پاسخ داد.

 

علی صالح آبادی در ابتدا بیان کرد: متاسفانه یک عارضه اصلی در اقتصاد داریم و آن هم‌اینکه در سال های متمادی اقتصاد ما نفتی بوده و دولت‌ها از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده می‌کردند که این موضوع باعث شد تا نقش مالیات و درآمدهای مالیاتی در اداره اقتصات کمرنگ باشد.


وی ادامه داد: البته در سال های اخیر به مرور نقش مالیات پررنگ تر شده است اما هنوز با نظام اقتصادی ایده‌آل  فاصله داریم که براساس آن درآمدهای دولت عمدتا از عوارض و مالیات باشد.


وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ همواره فرموده بودند باید به سمتی برویم که دولت درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کند و درآمدهای نفتی را  برای توسعه کشور و سرمایه گذاری‌های ضروری کشور استفاده کند نه برای تامین بودجه.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به‌ راهکار تحقق این مهم گفت: باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش یابد که نیاز به زیرساخت‌هایی اعم از بانکی، فناوری اطلاعات و قانونی دارد.


صالح آبادی افزود: به عنوان نمونه یکی از قوانینی که‌ در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که یکی از اتفاقات قانونی است که به آن نیاز داریم.


وی با بیان اینکه با شفافیت در نظام اقتصادی و حوزه حکمرانی ریال می‌توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد، افزود: اقداماتی که در ماه های اخیر انجام دادیم در راستای شفافیت بود و اینکه دولت بتواند به درآمدهای پایدار برسد چرا که عدم شفافیت در نظام اقتصادی باعث می‌شود دولت نتواند درآمد حقه ‌خود را  دریافت کند؛ بنابراین هرچه شفافیت افزایش پیدا‌کند نه در حق مودی و نه در حق دولت ظلم نمی‌شود.

 

ادامه دارد...