قیمت های انرژی  تورم ایالات متحده را در ماه جولای کاهش داد. تورم در این ماه بیش از حد انتظار کاهش یافته است و این مسئله ممکن است فشار  فدرال رزرو را برای افزایش شدید نرخ بهره کمتر کند‌.

همانطور که در نمودار  مشخص است آمریکا در ماه جولای تورم ۹.۱ درصدی را که سقف تورم چهل ساله آمریکا بود، تجربه کرد ولی در ماه ژوئن شاخص قیمت مصرف کننده به لطف کاهش قیمت بنزین تا ۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد. با این وجود، هزینه های غذا و اجاره هنوز بالاست.

آنطور که در نمودار دیده می شود شاخص مرکزی تورم که نوسانات بالای انرژی و نفت را حذف می کند نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد کاهش و  نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش داشته است.

02

  با وجود کاهش تورم ماهانه، تورم سالانه هم‌چنان بالاست و در بالای ۸ درصد قرار دارد، همچنین تورم مواد غذایی در حال افزایش است که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نمایندگان آمریکا شرایط را خیلی به نفع دموکرات ها تغییر نمی دهد.

در حالیکه کاهش قیمت بنزین خبر خوبی برای آمریکایی هاست ولی هزینه زندگی هنوز به طرز دردناکی بالاست و آن ها را مجبور می‌کنند کارت های اعتباری خود را تخلیه کنند. داده های هفته قبل نشان داد که بازار کار در وضعیت بهتر از انتظار قرار دارد و کاهش بیشتر تورم می تواند برخی از فوریت های فدرال رزرو را برای تمدید بیش از حد نرخ بهره از بین ببرد.

معامله گران اکنون افزایش نرخ نیم درصدی نرخ بهره را به جای ۷۵ صدم درصد برای جلسه ماه سپتامبر  در نظر میگیرند به همین دلیل شاخص دلار سقوط کرد و شاخص اس اند پی ۵۰۰ رشد یافت.

قیمت بنزین پس از افزایش ۱۱.۲ درصدی ماه قبل، در ماه جولای ۷.۷ درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است. قیمت های آب و برق نسبت به ژوئن ۳.۶ درصد کاهش یافت که بیشترین میزان از می ۲۰۰۹ می باشد.

با این حال هزینه مواد غذایی نسبت به سال گذشته ۱۰.۹ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از سال ۱۹۷۹ است.

هزینه های سرپناه که حدود یک سوم از شاخص کل "CPI"را تشکیل می دهند بیشترین میزان افزایش از سال ۱۹۹۱ را ثبت کرده است ولی هزینه اقامت هتل و نرخ بلیط هواپیما کاهش پیدا کرده است.

بایدن بعد از این گزارش گفت: ما شاهد یک بازار کار قوی هستیم، جایی که در آن مشاغل در آن رونق می گیرند و آمریکایی ها در حال کار هستند و نشانه های از تعدیل تورم مشاهده می شود.

او با اشاره به جنگ در اروپا و اختلالات زنجیره تامین در اثر کرونا هشدار داد که ممکن است در آینده بادهای مخالف بیشتری بوزد .

  بر اساس نظرسنجی که بلومبرگ منتشر کرده است، انتظارات مصرف کنندگان از تورم ایالات متحده در آخرین نظر سنجی فدرال رزرو نیویورک به شدت کاهش یافت که نشان می دهد آمریکایی ها تا حدود زیادی اطمینان دارند که  قیمت ها از جوش و خروش خارج خواهند شد.

بر خلاف آمریکا، تورم چین در این ماه افزایش یافته و به بالاترین سطح دو ساله در محدوده ۲.۷ درصد برای ماه جولای رسیده است. بانک مرکزی چین گفته تورم برای ماه های پیش رو ممکن است به بالاتر از ۳ درصد نیز برسد ولی تورم سال ۲۰۲۲ در همان محدوده هدف ۳ درصد باقی خواهد ماند.‌ بیشترین میزان تورم به خاطر افزایش هزینه مواد غذایی از جمله گوشت خوک و واردات بوده است و سازمان برنامه و بودجه  این کشور گفته ما نمی توانیم گارد خود را به راحتی پایین بیاوریم.

بانک خلق چین اعلام کرده که از اقتصاد در برابر تهدیدات تورمی محافظت خواهد کرد و متعهد شد که از محرک های عظیم و چاپ بیش از حد پول برای تحریک رشد اقتصادی جلوگیری کند. این خبر برای اقتصاد چین که از رکود به خاطر بحران مسکن و قرنطینه های متوالی رنج می برد و پول ها به خاطر کاهش تقاضای وام در بانک ها انباشته شده است‌‌، خبر خوبی نیست زیرا ادامه این وضعیت اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و با بهبود وضعیت آمریکا و ادامه رکود چین، قدرت گیری دلار ادامه دار خواهد شد که فشار تورمی واردات در سراسر جهان را افزایش می دهد.