شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#گلستان#آیت الله#انقلابی

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی
سفر آیت الله رییسی به گلستان و بازدید از مرز اینچه برون ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

گنبدکاووس - ایرنا - اهتمام و تسریع تکمیل یا احداث چند طرح‌ بزرگ و زیرساختی مناطق شرق گلستان بویژه در بخش‌های "آب، فاضلاب، راه، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان" توسط دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی، به اعتقاد کارشناسان، خاطره‌ای خوش و ماندگار از دولت در اذهان عمومی مردمان این دیار ثبت خواهد کرد.

استان مرزی گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب اسلامی دارد که در ۱۴ شهرستان و در گستره تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع سکونت دارند ضمن اینکه نیمی از جمعیت این استان شمالی در هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" واقع در نواحی شرقی آن زندگی می‌کنند.

اهالی نواحی شرقی گلستان با وجود برخورداری از مواهب الهی مانند کوه، جنگل، مراتع، اراضی زراعی و باغی قابل توجه و نقش مهمی که در تولیدات کشاورزی استان دارند در حوزه طرح‌های زیرساختی و انجام آن در سنوات گذشته مورد کم توجهی و غفلت مدیران استانی و ملی قرار داشتند و همین امر سبب محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌های زیرساختی این خطه از ایران اسلامی شد. 

روی کار آمدن دولت‌های مختلف طی ۴۳ سال گذشته و وعده و شعارهای بدون سرانجام آنان برای اجرای یا تکمیل طرح‌های زیرساختی منطقه شرق گلستان سبب ناامیدی مردمان این دیار شد با این حال با روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی و اقدامات جهادی وی و کابینه‌اش طی یکسال گذشته در سفر به استان‌های مختلف از جمله ۱۳ اسفند پارسال به گلستان، امید تازه‌ای در اهالی این خطه از ایران اسلامی برای تحقق مطالبات چند دهه‌ای بر زمین مانده و توسعه آن ایجاد کرد.

اتصال راه آهن مسافری گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد و اتصال خط ریلی و بین المللی مرز اینچه برون به گنبد - آزادشهر و شاهرود برای اتصال به کریدور شمال به جنوب، تکمیل طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس که با گذشته سه دهه از شروع پروژه هنوز به نیمه راه نرسیده، تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تسریع در فراهم کردن زیرساخت های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، تکمیل طرح تعریض راه‌های مواصلاتی اصلی شامل آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) و مینودشت  - گالیکش به جنگل گلستان، احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، تکمیل بیمارستان‌های ۹۶ تختخوابی گالیکش و رامیان و نیز احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبد از مهمترین پروژه‌های زیرساختی و از مطالبات منطقه شرق گلستان است که اهالی این دیار بی صبرانه منتظر تکمیل یا احداث آن توسط دولت سیزدهم هستند.

راه آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد

 پروژه ملی راه‌آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان بویژه نواحی شرقی آن سابقه‌ طولانی دارد و با وجود چندین بار کلنگ زنی شروع ساخت آن در دوره‌های گوناگون به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و تامین نشدن فاینانس خارجی هنوز در نقطه صفر باقی مانده است.

اجرایی شدن این پروژه ملی و مسیر ریلی نه تنها مطالبه مردم گلستان بلکه خواسته اهالی استان‌های خراسان شمالی و رضوی نیز است و به اعتقاد کارشناسان از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان بالاخص گلستان و خراسان شمالی خواهد بود و نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.

این پروژه یک خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم می‌شود.

گفته می‌شود ظرفیت جابجایی سالانه این خط ریلی که مسوولان ارشد دولت و مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته وعده ساخت آن را داده و حتی کلنگ شروع عملیات اجرایی آن را نیز بر زمین زدند، ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار است ضمن اینکه اجرای این پروژه آخرین بار در جریان سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت در آذرماه سال ۹۳ مورد تصویب قرار گرفت.

با این حال اجرا نشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به‌عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیات وزیران در آذر سال ۹۷ مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.

اگرچه احداث این پروژه در مصوبات اولیه سفر ۱۳ اسفند آیت الله رییسی به گلستان نیامده است اما اجرای آن آنگونه که گفته شد تاثیر بسزایی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی

راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود

طرح راه‌آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مهمترین حلقه‌ مفقوده در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان بویژه نواحی شرقی آن است که احداث آن نقش موثری در توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد داشت.

مطالعه و اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر (خوش ییلاق) - شاهرود که حدود ۲ دهه قدمت دارد با وجود مزایای اقتصادی و توسعه‌ای قابل توجه آن و پیگیری‌های مسوولان گلستان هنوز اجرا نشده که به نظر می‌رسد احداث آن تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته ایجاد کند.

ایجاد حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر به اعتقاد کارشناسان از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات به دیگر کشورها از طریق خطوط ریلی، کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب نیز به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.

گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس که حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.

با این حال خط ریلی اینچه برون - گرگان که جنبه بین المللی هم دارد با وجود انتقاد برخی کارشناسان به دلیل نامناسب بودن مسیر در اواخر دولت دهم اجرایی شد هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر شاهرود در دولت آیت الله رییسی هم مورد توجه و تاکید قرار گرفت و به گفته استاندار گلستان، رییس جمهور به اهمیت و جایگاه احداث این خط ریلی اشراف و آگاهی کامل داشته و برلزوم تسریع در اجرای این پروژه مهم تاکید دارد.

علی محمد زنگانه، ۱۹ تیر امسال در دیدار با آخوند "عبدالکریم جاور" امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس افزود: بخشی از اعتبار اجرای این خط ریلی در پیوست بودجه سال‌جاری پیش بینی شده که باید موافقت کمیسیون ماده ۲۳ و ۵۳ اخذ شود.

وی اضافه کرد: کسب موافقت این کمیسیون‌ها در دستور کار سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که درخواست داریم این ۲ دستگاه دولتی و اجرایی در این خصوص تسریع نمایند ضمن اینکه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای اجرای این خط ریلی در دستور کار قرار دارد.

زنگانه ادامه داد: بهترین مسیر اتصال مرز اینچه برون به کریدور شمال به جنوب از مسیر گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود است که توسط وزارت راه و شهرسازی مطالعات آن انجام شده است.

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در گفت و گو با ایرنا، برضرورت تسریع در احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای رونق صادرات و جابه‌جایی کالا از گلستان تاکید داشت و گفت که بهره‌برداری از این خط ریلی سبب کاهش مسیر صادراتی گمرک اینچه‌برون به جنوب کشور و در نتیجه افزایش جابجایی کالا و صادرات محصولات گلستان خواهد شد.

علی محمد چوپانی چوپانی با اشاره به اقتصادی و به صرفه بودن اجرای این طرح ریلی، افزود: اجرایی شدن این طرح ۱۸۶ کیلومتری در فاز نخست حداقل ۵۰۰ کیلومتر مسیر اتصال به کریدور شمال - جنوب (بافق - بندرعباس) و در مرحله دوم اتصال راه آهن شاهرود به این کریدور را ۵۰۰ کیلومتر دیگر کوتاهتر می‌کند.

تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت

سد نرماب چهل چای مینودشت که از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در شرق گلستان به شمار می‌رود و عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون به پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه و نیز کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت یک تیر و چند نشان خواهد بود زیرا علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در استان سیل خیز گلستان و خسارات سهمگین ناشی از آن، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی یک چهارم جمعیت تقریبی ۱.۹ میلیون نفری این استان شمالی و تامین آب چند ده هزار هکتار اراضی زراعی این خطه از ایران اسلامی را که سال‌هاست کم آبی و خشکسالی امان کشاورزان آن را گرفته، برعهده خواهد داشت.

با این حال تکمیل این پروژه ملی و بزرگ که مقامات عالی‌رتبه زیادی هر از چندگاه از آن بازدید و قول مساعد برای تسریع روند اجرایی می‌دهند و بهره‌مندی از محاسن و مزایای آن به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان مستلزم تخصیص حداقل ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد تا برای تکمیل بخش‌های باقی مانده این سد شامل سدهای انحرافی، تملک اراضی، جابجایی روستاها، تاسیسات هیدرومکانیکال، بدهی به پیمانکار، احداث تونل‌ها، نظارت‌های عالیه و احداث راه دسترسی باقی مانده صرف شود.

سیدمحسن حسینی با مثبت دانستن رقم ۱۰ هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده در سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان برای سد نرماب چهل چای، افزود: این سد از پروژه‌های حیاتی و با مزایای قابل توجه برای استان است و باید هرچه سریعتر نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از آن اقدام شود زیرا تاخیر در ابلاغ و تخصیص اعتبارات مورد نیاز باتوجه به شرایط اقتصادی و افزایش سالانه قیمت کالاها و هزینه‌ها، ارقام مورد نیاز نیز افزایش خواهد یافت.

وی سد نرماب چهل چای مینودشت را از مهمترین منابع تامین کننده آب آشامیدنی، صنعت و بخشی کشاورزی گلستان دانست و اضافه کرد: کنترل سیلاب در مناطق شرق استان در حوضه سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمارود، تولید برق آبی و توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث این سد بزرگ است.

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی
نمایی از سد درحال ساخت نرماب چهل چای مینودشت

به اعتقاد کارشناسان، پیش بینی اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت اگرچه نیمی از نیاز اعتباری این پروژه بزرگ ملی برای بهره‌برداری کامل است اما به گفته دست اندرکاران با همین مقدار نیز تاحدود زیادی می‌توان بدنه سد را تکمیل و تعدادی از روستاهای واقع در کاسه سد را جابجا کرد.

فرودگاه کلاله و برقراری دوباره پروازها

 فعالیت دوباره فرودگاه شهدای کلاله که از حدود پنج سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق گلستان غیرفعال شده بود از مهمترین مطالبات مردم این دیار از دولت سیزدهم بود.

دولت سیزدهم هم براساس نظر کارشناسان در سفر ۱۳ اسفند پارسال خود به گلستان به این مطالبه مردمی پاسخ مثبت داد و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله مصوب و امیدها را برای رونق دوباره یکی از مهمترین ناوگان‌های عمومی در حوزه مسافر و بار در شرق این استان شمالی زنده کرد.

به گفته فرماندار کلاله، از مجموع اعتبار پیش بینی شده برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه این شهرستان ۲۵۰ میلیارد ریال سهم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر آن سهم وزارت نفت تعیین شده است.

فرهاد شیبک به ایرنا اظهارداشت: پس از اعلام آمادگی هر یک از طرفین مشارکت کننده برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه‌ کلاله، هشت مردادماه جاری با حضور مدیرکل فرودگاه‌های گلستان، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان و هیات اعزامی کارشناسی شرکت نفت کشور، زمین حدود چهار هزار مترمربعی مورد نیاز برای احداث این پروژه تحویل شد. 

وی اضافه کرد: با ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، پروازهای رفت و برگشت تهران، زاهدان در کنار اورژانس هوایی و استقرار بالگرد اطفای حریق در این فرودگاه فعال خواهد شد.

شیبک با اشاره به ظرفیت‌های کلاله در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری بیان کرد: فرودگاه کلاله مختص این شهرستان نیست بلکه ظرفیتی برای کل استان گلستان و کشور به‌ویژه برای صیانت از جنگل‌های هیرکانی در زمان آتش‌سوزی به شمار می‌رود.

در همین پیوند مدیرکل فرودگاه‌های گلستان نیز به ایرنا گفت: با تحویل یک قطعه زمین به ابعاد ۶۰ در ۶۰ و مساحت کل سه هزار و ۶۰۰ مترمربع برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، بزودی عملیات اجرایی این پروژه با انجام مطالعات اولیه، تهیه طرح و برگزاری مناقصه که فرایندی حدود ۲ ماهه خواهد داشت، توسط پیمانکار شروع می‌شود.

علی متانت افزود: جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله شامل ابنیه، سایبان، واحدهای سوخت رسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن آنرا احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس

اهتمام به تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس که ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و تاکنون برای آن ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده هنوز به نیمه راه نرسیده همواره یکی از مطالبات ۱۷۰ هزار شهروند دومین شهر بزرگ استان گلستان از دولت‌ها، کارگزاران و متولیان امر آن بوده است.

وضعیت توپوگرافی و هم تراز بودن زمین در بیشتر نقاط گنبدکاووس، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و ورود فاضلاب خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و ۲ رودخانه واقع در قسمت شمالی و جنوبی این شهر سبب ایجاد بوی تعفن و آلودگی زیست محیطی شده و همین موضوع اهمیت تسریع در عملیات اجرایی طرح ملی فاضلاب گنبد را دو چندان کرده است.

حرکت کُند این طرح ملی که باهدف جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی و دفع آب‌های سطحی شهر گنبدکاووس و استفاده از آن برای مصارف کشاورزی درحال اجراست، گلایه مردم و برخی مسوولان این شهرستان مرزی را از سالیان گذشته به‌دنبال داشته و آنها از هر فرصتی برای بیان این مطالب استفاده می‌کردند.

سرانجام این مطالبه مردمی در جریان سفر ۱۳ اسفند پارسال آیت الله رییسی و برخی اعضای هیات دولت به گلستان، مورد توجه قرار گرفت و مبلغ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل مرحله نخست آن تصویب شد.

از مبلغ تصویبی برای این طرح ملی ۲۱۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و عملیات از سرگیری مرحله نخست این طرح ۶ خرداد امسال باحضور "اتابک جعفری" رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، نائب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، چندتن از نمایندگان مردم گلستان در مجلس و مدیران استانی به صورت رسمی شروع شد. 

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی
مراسم آغاز عملیات اجرایی تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس برای تامین سه میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت از محل بازچرخابی پساب در مرحله نخست و در مرحله نهایی طرح نیز حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب بازچرخابی شده از محل این تصفیه خانه برای مصارف کشاورزی، صنعتی، خدمات و فضای سبز تامین خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: تکمیل مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش وزارت نیرو تامین و تخصیص کامل آن از منابع ملی، استانی و سفر رییس جمهور، بهره‌برداری تا پایان امسال است.

تسریع در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون

خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و در جریان سفر رییس جمهوری وقت و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

در نهایت ۱۵ اردیبهشت امسال ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون به همراه هفت منطقه مشابه در دیگر استان‌های کشور به تصویب رسید و اکنون مردمان گلستان چشم امید به دولت سیزدهم برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه تجاری دارند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و مدیران ارشد گلستان، منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون این استان ظرفیتی کم نظیر برای اقتصاد ملی و تعمیق روابط فرهنگی ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه و به تقویت جمهوری اسلامی در عمل به پیمان اوراسیا خواهد انجامید.

همچنین راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، گام بزرگی در ایجاد صنایع تبدیلی خواهد بود و در کنار آن بخش تجاری و اقتصادی گلستان نیز تقویت خواهد شد.

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، با بسیار مهم دانستن نقش منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون برای توسعه اقتصادی گلستان گفت که توسعه روابط اقتصادی این استان با کشورهای آسیای میانه و ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار در منطقه بخشی از مزایای تصویب منطقه آزاد اینچه برون است.

امانقلیچ شادمهر افزود: تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، بزرگترین کمک و هدیه نظام و دولت به مردم گلستان برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و درآمدی آن خواهد بود.

وی، تصویب این منطقه آزاد تجاری را در توسعه روابط اقتصادی ایران و گلستان با کشورهای آسیای میانه و حتی چین بسیار موثر دانست و اضافه کرد: وجود گمرک اینچه برون و پایانه صادراتی آن، خط ریلی بین المللی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان و فراهم بودن زمینه برای اتصال این خط ریلی به کریدور شمال به جنوب با احداث راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود از جمله ظرفیت‌های موجود این استان است که با فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز در اینچه برون، توسعه اقتصادی گلستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی گالیکش

اهالی شیعه و اهل سنت گالیکش در شرق گلستان با جمعیت افزون بر ۶۵ هزار نفر که در ۲ نقطه شهری و حدود ۷۰ پارچه آبادی سکونت دارند و از سال ۱۳۸۹ به عنوان شهرستانی مستقل از مینودشت جدا شدند با گذشت ۱۲ سال از استقلال همچنان از داشتن بیمارستان مجهز برای دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

کمبودهای زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان گالیکش از جمله فضاهای بیمارستانی و امکانات پزشکی سبب شده تا اهالی این شهرستان برای حل مشکلات درمانی خود با صرف هزینه و وقت به شهرهای همجوار یعنی مینودشت، کلاله و گنبدکاووس یا مرکز استان مراجعه کنند.

پیگیری‌ مدیران محلی، استانی و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، عملیات ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش در سال ۹۷ آغاز شد و تا قبل از روی کار آمده دولت سیزدهم با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود.

اما روی کار آمدن دولت سیزدهم و رویکرد جهادی آن برای حل مشکلات جامعه، مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش در جریان شانزدهمین سفر استانی هیات دولت به گلستان مصوب و نور امید دیگری در دل مردم این شهرستان روشن شد.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی از مجموع مبلغ مصوب برای تکمیل بیمارستان گالیکش، ۲۱۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رضا آریانپور افزود: اعتبار تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به حساب شرکت مادر تخصصی ساخت بیمارستان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز شد و هم اکنون پیمانکار درحال انجام کار است.

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی
پروژه درحال ساخت بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی گالیکش

بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی رامیان

اهالی شهرستان ۹۰ هزار نفری رامیان که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شدند و در چهار نقطه شهری شامل رامیان، دلند، خان ببین و تاتارعلیا و ۶۳ پارچه آبادی در گستره ۷۸۰ کیلومتر مربع و در دامنه رشته کوه البرز شرقی سکونت دارند نیز همانند اهالی گالیکش از نعمت داشتن بیمارستان محروم هستند.

پیگیری اهالی این شهرستان و مدیران محلی آن برای داشتن بیمارستان سرانجام در ۲۸ فروردین سال ۹۹ جواب داد و عملیات اجرای بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی شهدای سلامت رامیان در تاریخ اشاره شده با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در زمینی به مساحت تقریبی ۱۰ هزار مترمربع با اعتبار پیش بینی شده هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گفته فرماندار رامیان، عملیات اجرایی بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی این شهرستان با هفت درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و تسریع در تکمیل این پروژه توسط دولت آیت الله رییسی از مطالبات مردم این دیار است.

مهدی استیری افزود: باوجود پیگیری برای تصویب اعتبار جهت تکمیل بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی رامیان در جریان سفر ۱۳ اسفند سال گذشته اما اعتباری در مصوبات اولیه برای آن در نظر گرفته نشد که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مدیران استان قول دادند از منابع تکمیلی مصوبات سفر برای این پروژه پیش بینی شود.

به گفته وی، برای تکمیل ساختمان بیمارستان رامیان و تجهیز آن در مجموع به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

استیری اضافه کرد: هم اکنون بیماران رامیانی در نیاز به جراحی باید به بیمارستان‌های گنبدکاووس و علی‌آباد کتول اعزام شوند ضمن اینکه این شهرستان پزشک متخصص ندارد و مردم فقط می‌توانند به پزشکان عمومی مراجعه کنند.

بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس ۷۵۵ تخت فعال در چهار بیمارستان دولتی "شهید مطهری، شهدای ۱۲ دی، طالقانی و پیامبر اعظم(ص)" و ۲ بیمارستان خصوصی "برزویه و بسکی" و یک بیمارستان نیمه دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی دارد که در حالت عادی جوابگوی حجم بالای مراجعه کنندگان از شهرستان‌های اطراف نیستد.

قدمت برخی از بیمارستان‌های گنبدکاووس مانند شهدای ۱۲ دی، طالقانی و شهید مطهری به بیش از نیم قرن بر می‌گردد و فضای ساختمانی آنها فرسوده است و ظرفیت پذیرش حجم بالای مراجعه‌کنندگان را ندارند لذا از سال‌ها قبل قول ساخت بیمارستان جدید با ظرفیت ۸۰۰ تخت برای دسترسی بهتر مردم به خدمات درمانی داده شد. 

این وعده اما چند سال بعد به سبب تامین نشدن زمین و دلائل دیگر نه تنها محقق نشد بلکه آمار تخت بیمارستان ساخته نشده را در قالب موافقت اصولی که دوباره در سال ۹۷ با آن شد به ۴۰۰ تخت‌ کاهش داد ضمن اینکه ناتوانی هشت ساله مسوولان متولی برای تامین زمین مورد نیاز پروژه سبب شده تا هیچ اعتباری از منابع ملی و استانی برای ساخت آن پیش بینی نشود.

به هرحال احداث بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی در گنبدکاووس از مطالبات مردم این شهرستان و سایر اهالی شرق گلستان از دولتمردان است و با وجود پیگیری‌ها برای اختصاص اعتبار جهت شروع عملیات اجرایی در جریان سفر ۱۳ اسفند سال قبل آیت الله رییسی به گلستان اما خبری از پیش بینی اعتبار در مصوبات اولیه نشد اگرچه به گفته مسوولان متولی قرار است در اعتبارات تکمیلی سفر این پروژه نیز مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان‌ گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق این استان سکونت دارند که همواره بخش زیادی از آنان برای استفاده از خدمات درمانی به بیمارستان‌های گنبدکاووس مراجعه می‌کنند.   

تسریع در تکمیل عملیات بهسازی و تعریض جاده ترانزیتی خوش ییلاق

طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و بین المللی آزادشهر - شاهرود مشهور به خوش ییلاق به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است، با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف شد.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده که مهمترین راه ارتباطی گلستان و سمنان به شمار می‌رود دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

 برای عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۳ تا ۹۸  مبلغ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که فقط ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی، تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز به حدود ۲۵ درصد رسیده است.

سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده که از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقه‌ای کوهستانی و نیز مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌ مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.

ماندگاری دولت در اذهان اهالی شرق گلستان با تکمیل طرح‌های زیرساختی
عملیات تعریض جاده آزادشهر به شاهرود (خوش ییلاق)

فرماندار آزادشهر در همین خصوص به ایرنا گفت: تسریع در بهسازی و تعریض جاده آزادشهر - شاهرود واقع در مسیر کریدور شمال - جنوب کشور مطالبه مردم این دیدار از دولت است که تکمیل آن به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سیدجواد کریمی افزود: درصورتی که مبلغ هشت هزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ به این طرح اختصاص یابد، پیشرفت فیزیکی پروژه بالاخص در نقاط حساس و حادثه خیز آن افزایش خوبی خواهد یافت.

براساس ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت "به منظور تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و طرح‌های ملی استانی به دستگاه‌های اجرایی طرح‌های مندرج در پیوست شماره(۱) قوانین بودجه سنواتی و طرح‌های ملی استانی شده، اجازه داده می‌شود پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تامین کنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا اقدام نمایند".

تعریض بزرگراه مینودشت - گالیکش - سه راهی تنگراه (پارک ملی گلستان)

عملیات اجرایی پروژه ملی تعریض و ایمن سازی بزرگراه مینودشت - گالیکش - جنگل گلستان به‌عنوان بخشی از جاده بین المللی و ترانزیتی گرگان - مشهد مقدس به‌طول تقریبی ۵۰ کیلومتر از سال ۹۰ باهدف بهبود تردد و حمل جاده‌ای بویژه تردد ایمن سالانه چند میلیون زائر حرم ملکوتی حضرت امام رضا(ع) آغاز شده که براساس اعلام روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان تاکنون ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تکمیل این پروژه مهم زیرساختی که علاوه بر زوار امام رضا(ع) هرساله میلیون‌ها تردد خودرویی از این محور بین المللی به استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و برخی استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور انجام می‌شود، مطالبه مردم شرق استان گلستان بالاخص اهالی ۲ شهرستان ولایتمدار و انقلابی مینودشت و گالیکش از دولت و مجلس انقلابی است.

به گفته نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی برای تکمیل این پروژه ملی در جریان سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تصویب شد که تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رضا آریانپور افزود: مبلغ تخصیص یافته صرف آسفالت بخشی‌هایی از این پروژه که زیرسازی آن پایان و آماده آسفالت است، خواهد شد.

بدون تردید اهتمام به تحقق هر یک از این طرح‌ها و مطالبات اهالی شرق گلستان از سوی دولت آیت الله رییسی که ۱۳ اسفند پارسال به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت در سفری یک روزه به این استان آمد و مصوبات خوبی نیز داشت، گام موثری برای جبران محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌های زیرساختی منطقه شرق این استان شمالی برداشته و نام دولت سیزدهم در تاریخ و اذهان عمومی مردمان این دیار ثبت و ماندگار خواهد شد.

اتصال راه آهن اینچه‌برون به شاهرود یک ضرورت برای توسعه گلستان است

فرودگاه کلاله با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی دولت رونق می‌گیرد

عزم ملی مدیران پشتوانه پویایی ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی اینچه‌برون

تکمیل پروژه جمع‌آوری فاضلاب دومین شهر پرجمعیت گلستان با اهتمام دولت