به گزارش اکوایران، در بررسی رشد قیمت ها در هر حوزه‌ای یکی از شاخص های مهم پیش نگر، تورم تولید و بررسی رشد هزینه های تولید در آن حیطه است. دربازار مسکن این موضوع همان تورم نهاده های ساختمانی است.

در همین خصوص در حالی که در سه ماهه ابتدایی سال جاری تورم مسکن تهران در بعد اجاره و خرید و فروش ، روندی صعودی را ثبت کرده بود، اما مسیر رشد هزینه های ساخت وساز نیز در این حوزه طبق آخرین گزارش مرکز آمار سیری افزایشی پیدا کرده است.

رکوردزنی تورم فصلی نهاده های ساختمانی تهران 

بر اساس داده‌های مرکز آمار تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی تهران در بهار 1401 برابر با 26.3 درصد شده که نسبت به زمستان سال قبل 23.3 واحد درصد رشد بیشتری پیدا کرده است.

بررسی های آماری نشان می دهد در دهه 90 این سومین رکورد رشد هزینه ساخت وساز مسکن بوده است. این افزایش موجب شد تا تورم نقطه ای مسکن نیز مسیری فزاینده را ثبت کند.

خیز تورم نقطه ای ساخت مسکن

تورم نقطه‌ای در اولین فصل امسال برابر با 43.4 درصد ثبت شده و از زمستان سال گذشته 8 واحد درصد بیشتر شده است. این در حالی است که این شاخص از پاییز 99 تا پایان سال درحال کاهش بود. 

در سال جاری اما رشد نقطه ای شاخص هزینه ساخت و ساز مسکن تهران موجب شده تا دوباره تورم تولید کننده نهاده های ساختمانی خیز بردارد.

هم سویی تورم نقطه‌ای و ماهانه نشان می دهد ضمن رشد قیمت ها در بازار مسکن تهران، افزایش هزینه های ساخت و ساز نیز در این بازار به حدی بوده که احتمال کاهش قیمت مسکن را در فصل های آتی به مراتب کمتر خواهد کرد. از این میزان بیشترین رشد قیمت ها در بخش سیمان شکل گرفته است.

بررسی ماهانه افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در بهار 1401

طبق داده های مرکز آمار در فصل نخست امسال در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن، ماسه» با 55.8 درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سنگ» با 10.9 درصد بوده است.

در همین رابطه هر کیسه 50 کیلویی سیمان پرتلند تیپ 2 به طور متوسط برابر با 71 هزار و 350 تومان بوده و بیشترین قیمت آن نیز معادل با 90 هزار تومان در سطح شهر تهران به ثبت رسیده است. مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد بیشترین رشد نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته درگروه شیشه رخ داد است.

در همین رابطه در بهار امسال در بین گروه‌های اجرایی، گروه « شیشه» با 92.1 درصد بیشترین تورم و گروه اجرایی « آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با 18.2 درصد، کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.