شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#دولت#خودرو

برجام صنعت خودروی کشور را مونتاژکار کرد و به عقب راند

برجام صنعت خودروی کشور را مونتاژکار کرد و به عقب راند

تهران- ایرنا- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اجرایی شدن برجام در دولت پیشین سبب مونتاژکار شدن صنعت خودروسازی کشور و حرکت رو به عقب آن شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "عادل پیرمحمدی" در نشست خبری در محل شرکت ساپکو افزود: یکی از دردهای صنعت خودرو این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنباله روی پژو فرانسه بوده است.
وی بیان داشت: در سال ۹۱ اعمال تحریم‌ها در حقیقت به نفع صنعت خودرو تمام شد، چون فهمیدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال آن رفتیم که در نهایت خودروهایی همچون دنا و رانا از دل آن بیرون آمدند.
پیرمحمدی ادامه داد: در ادامه با اجرایی شدن برجام در دولت دوازدهم، دوباره سر و کله پژو فرانسه پیدا شد و خط مونتاژ خودرو راه افتاد، در حالی که در جهان هیچ خودروسازی با مونتاژکاری به جایی نرسیده است.
 وی تاکید کرد: ما فقط به دنبال تولید خودرو نیستیم، بلکه به دنبال ارزش افزوده هستیم.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: امروز طراحی اکثر قطعات جدیدترین تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو توسط قطعه‌سازان داخلی انجام می‌شود.
 وی تصریح کرد: ما مخالف استفاده از شرکای خارجی نیستیم، بلکه با همکاری هایی که به افزایش مونتاژکاری بیانجامد مخالفیم.
پیرمحمدی یادآور شد: امروز در حالی صنعت خودروی کشور تحریم شده که فروش خودروی کامل (CBU) تحریم نیست؛ این موضوع با هدف زمین زدن صنعت خودرو و بیش از ۶۰ صنعت وابسته به آن اتفاق افتاد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروز وضعیت مشابهی را در صنعت خودروسازی روسیه شاهدیم که با تحریم ها دچار توقف کامل شده است و از صنعت خودروسازی ما درخواست کمک دارند.
وی بیان‌داشت: صنعتی که خودش طراح باشد، بیشتر و بهتر می‌تواند عیوب کیفی محصولاتش را برطرف کند.

برجام صنعت خودروی کشور را مونتاژکار کرد و به عقب راند

قیمتگذاری دستوری، عامل زیاندهی صنعت خودرو

 پیرمحمدی در ادامه قیمت‌گذاری دستوری را عامل اصلی زیاندهی صنعت خودرو و تولید محصولات این صنعت با زیان بر شمرد و گفت: امروز عمده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به بورس برده شده و با قیمت های جهانی به دست خودروساز می رسد.
 این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده یک محصول این گروه ۲۰۵ میلیون تومان است اما در مقابل تکلیف می‌شود که به ۱۴۰ میلیون تومان فروخته شود، چیزی جز زیان دهی نیست.

احتمال چالش در تامین چیپست‌ها و قطعات الکترونیک
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان و تاثیرگذاری آن بر تامین چیپست‌ها و قطعات الکترونیکی، گفت: در زمینه تامین قطعات برقی و الکترونیکی تا حدود زیادی وابسته هستیم و در صورت بالا گرفتن تنش‌ها بین دو کشور یاد شده، نه تنها خودروسازی و صنعت کشور ما، بلکه صنایع جهان از این مساله متضرر شده و دچار بحران می‌شوند.
وی یادآور شد: تایوان یکی از قطب های تولید کننده قطعات الکترونیکی و چیپست ها است و باید به این مشکل، مساله تحریم‌ها را نیز اضافه کنیم.
پیرمحمدی تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها، منابع ارزی در اختیار ما برای تامین قطعات نیز کمتر بوده و تامین کنندگان کمتری نسبت به دیگر کشورها داریم، بنابراین صنعت خودروسازی ما با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

ارزبری ۱۷۵۰ یورویی تولید هر خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ارزبری هر دستگاه خودروی تولیدی در ایران خودرو را یک‌هزار و ۷۵۰ یورو برشمرود و گفت: بخش نخست این ارزبری شامل مواد اولیه از جمله فولادها، پتروشیمی ها، مواد گرانبها و غیره است که ۳۵ درصد واردات را تشکیل می‌دهد، اما داخلی‌سازی آنها در اختیار صنعت خودرو نیست.
 وی ادامه داد: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از ارزبری نیز مربوط به قطعات الکترونیکی شامل انواع آی سی ها، چیپست ها، لامپ ها و غیره است که خودروسازان صاحب فناوری آن نیستند.
پیرمحمدی گفت: ۳۰ درصد دیگر از ارزبری یاد شده که حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ یورو را شامل می شود، دربرگیرنده قطعات هایتک موتوری، گیربکس اتوماتیک، پلوس ها و غیره است که در تلاش برای خودکفا شدن در این زمینه ها هستیم.
وی تصریح کرد: در مجموع یک‌سوم از ارزبری در ایران‌خودرو قابلیت خودکفایی توسط خودروساز را دارد.