شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گلستان#برنج#شبیه

پنجره مهر؛

«خشکه کاری برنج» راهی برای دور زدن خشکسالی در گلستان

«خشکه کاری برنج» راهی برای دور زدن خشکسالی در گلستان

گرگان- خشکه کاری برنج نوعی روش کشت مستقیم برنج است که در این روش بذر برنج به صورت خشک و مستقیم، شبیه به روش گندم کشت شده و صرفه جویی زیادی در مصرف آب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۱۰ سال است استان گلستان با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. علی رغم همه هشدارهای کارشناسان جهاد کشاورزی و قوانینی که قانونگذار برای ممنوعیت کشت شالی در گلستان وضع کرده‌، همه ساله بخش وسیعی از اراضی گلستان زیر کشت شالی می‌رود.

کشت شالی کام تشنه گلستان را تشنه‌تر کرده و منابع آب زیرزمینی را به سرعت کاهش می‌دهد و تهدید جدی برای آب و خاک گلستان است.

یکی از دلایل مهمی که تا امروز مسئولان نتوانسته‌اند در کاهش کشت برنج در گلستان توفیقی حاصل کنند، نبود محصول جایگزین است که بتواند با برنج رقابت کرده و معیشت کشاورز را تأمین کند.

هادی جرجانی کشاورز موفق گلستانی از اهالی شهر سرخنکلاته، گرگان موفق شده برنج را به روش خشکه کاری بدون مصرف آب زیاد کشت کند.

جرجانی به خبرنگار مهر گفت که بیش از هفت سال است که تجربه کشت شالی خشکه کاری دارد و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب دارد.

وی اضافه کرد: خشکه کاری سایر هزینه‌های کشت برنج مثل کاشت، داشت، برداشت و حتی مصرف سموم و نهاده را کاهش می‌دهد و بسیار مقرون به صرفه است.

کشاورز گلستانی تصریح کرد: مسئولان به جای ممنوعیت کشت برنج باید روش خشکه کاری را ترویج کنند تا هم معیشت کشاورز تأمین شود و هم منابع آب کشور در خشکسالی بی دلیل هدر نرود.