شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مطرح کرد؛

ارائه کالابرگ بدون رعایت قیمت شهریور ۱۴۰۰ خلاف قانون است

کدخبر: 513876
اقتصادنیوز: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور 1400» معنا پیدا می‌کند و ارائه آن بدون رعایت قیمت شهریور 1400 خلاف قانون است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: مکانیزم کالابرگ الکترونیک و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ با یکدیگر معنا پیدا می‌کند و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است.
مهدی طغیانی درباره درخواست دولت مبنی بر حذف عبارت "به نرخ پایان شهریور سال 1400 " از قانون بودجه در رابطه با تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی گفت: از آنجاکه برنامه دولت در مرحله نخست مدیریت ارز 4200 تومانی، در موعد مقرر اجرایی نشد و دولت ناچار شد مراحل بعدی را به تعویق بیاندازد و در ماه‌های اردیبشهت، خرداد و تیر پرداخت نقدی انجام داد، شرایط تغییر کرده به این معنا که ممکن است مردم از پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی از طریق کالابرگ استقبال نکنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس بر این نظر بودیم که موضوع مذکور از ابتدا به صورت کالابرگ الکترونیک انجام شود تا کالاهایی که امنیت غذایی لازم را برای مردم به همراه دارد، تامین شود.

وی اضافه کرد: مجلس، تامین کالای اساسی براساس نرخ ارز ترجیحی را بر پرداخت نقدی ترجیح می‌داد زیرا هدف از این سازوکار تامین امنیت غذایی برای همه اقشار جامعه بود اما شرایط در اردیبشهت و خرداد در مرحله نخست حذف ارز 4200 تومانی، دولت را به سمت پرداخت نقدی برد. پرداخت نقدی شرایط جدیدی است و با گذشته متفاوت است لذا اگرچه ما در مجلس معتقد بودیم پرداخت کالایی از طریق کالابرگ الکترونیک بهترین راهکار است اما اکنون که چندین ماه، پرداخت نقدی انجام شده بنابراین بحث استقبال جامعه مهم شده است؟ بنابراین اگر با یک نظرسنجی قوی اثبات شود که مردم همچنان کالابرگ الکترونیک را ترجیح می‌دهند قطعا نظر ما برگشت به مکانیزم کالابرگ الکترونیک است.

طغیانی ادامه داد: قانون بودجه یک کل تفکیک ناپذیر بود و در این قانون از ابتدا عبارات «قیمت شهریور 1400» با «کالابرگ الکترونیک» مبنا شد، این دو موضوع با یکدیگر معنا پیدا می‌کند به این معنا که به طور مثال اگر در شهریور 1400، شیر کیلویی 5 هزار تومان و اکنون 13 هزار تومان است، مابه التفاوت مصرف استاندارد خانوار به نحوی جبران شود که سرپرست خانوار بتواند شیر را در میزان مصرف استاندارد با همان نرخ شهریور خریداری کند. منابعی برای این مهم پیش‌بینی شده بود که اکنون منابع مذکور به صورت نقدی توزیع می‌شود؛ ممکن است افراد با این منابع کالاهای مدنظر را خریداری کنند یا ممکن است کالاهای مذکور را خریداری نکنند و گزینه‌های جدیدی را انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:باید توجه کرد عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور 1400» معنا پیدا می‌کند و نکته دوم این است که اگر خانواری با مبلغ پیش‌بینی شده کالاهای موردنظر را خریداری کند، آیا منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد با توجه به افزایش هیجانی قیمت کالاها در اردیبهشت و خرداد ماه کفاف پر شدن این فاصله را می‌دهد؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو مسئله در موضوع اصلاح سیاست ارز ترجیحی وجود دارد، توضیح داد: نخست اینکه کالابرگ و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 با یکدیگر معنا دارد و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است و نکته دوم مسئله منابع موردنیاز است.