شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه

نماینده پارلمان سوریه:

ترکیه می داند که منطقه امنی برایش در سوریه وجود ندارد

ترکیه می داند که منطقه امنی برایش در سوریه وجود ندارد

رئیس کمیسیون خارجی و امور عربی پارلمان سوریه گفت که ترکیه به خوبی می داند که برای این کشور منطقه امنی در شمال سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «پطرس مرجانه» رئیس کمیسیون خارجی و امور عربی پارلمان سوریه با بیان اینکه ترکیه به خوبی می داند که برای این کشور منطقه امنی در شمال سوریه وجود ندارد، افزود: آنکارا تلاش می کند در شمال سوریه یک منطقه موازی ایجاد و به سبک سیاست عثمانیان آن را تبدیل به یک استان یا ایالت خود کند.

وی افزود: سابقه دولت ترکیه نشان داده است که قابل اطمینان نیست و در گذشته نیز به توافق هایی که با روسیه برای تامین امنیت مسیر های منتهی به لاذقیه و حلب امضا کرده بود، پایبند نماند. همچنین آنکارا به حمایت از گروه های تروریستی و تقویت آنها در مناطق تحت اشغال تروریست ها در سوریه پرداخت و پایگاه های نظامی برای حمایت از گروه های وابسته به گروهک القاعده ایجاد کرده است.

این نماینده پارلمان سوریه ادامه داد: به هر حال رئیس جمهور ترکیه نمی تواند در مورد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تصمیم گیری کند، چرا که چنین اقدامی نیاز به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل دارد و صرفا با پیشنهاد اردوغان، طرح ایجاد منطقه امن عملی نمی شود.

وی تاکید کرد: همپیمانان ایرانی، روسی و چینی در کنار دمشق هستند، بنابراین امکان تصویب چنین طرحی در شورای امنیت نیز غیر ممکن است و اردوغان به خوبی می داند که منطقه امنی ایجاد نخواهد شد و اقدامات کنونی تنها تلاش برای باج گیری است.

رئیس کمیسیون خارجی و امور عربی پارلمان سوریه با بیان اینکه ترکیه به طور کامل و ریشه ای سیاست های خود را در قبال سوریه تغییر نمی دهد، افزود: آنکارا از طریق این اقدامات می خواهد خود را برای مرحله آینده آماده کند و حضور نظامی اش در شمال سوریه تا ابد ادامه نخواهد داشت، چرا که اشغالگری با شعارهایی مثل مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت ملی و سایر دلایل واهی، نمود پیدا می کند.

گفتنی است، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در اظهاراتی گفت که آنکارا برنامه‌اش برای برقراری خط امنیتی ۳۰ کیلومتری در مرزهای جنوبی خود و در شمال سوریه را کنار نخواهد گذاشت.