شهر خبر

واکنش رسانه‌های جهان به پرتاب ماهواره ۶۰۰ کیلویی ایران

واکنش رسانه‌های جهان به پرتاب ماهواره ۶۰۰ کیلویی ایران

رسانه‌های غربی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران و روابط راهبردی دو کشور، بر اهمیت پرتاب ماهواره خیام توسط روسیه و همگرایی روابط دو کشور تاکید و با تیترهای متفاوت بر زوایای مختلفی از این همکاری اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، ماهواره 600 کیلوگرمی ایرانی خیام که امروز ( 18 مرداد) توسط ماهواره بر سایوز روسی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد دارای قابلیت تصویربرداری با دقت 1متر و حتی کمتر است و از فاصله 500 کیلومتری تصاویر را به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند.

از نکات قابل توجه بازتاب خبری این ماهواره در رسانه‌های غربی، اشاره مستقیم به روابط راهبردی ایران و روسیه و سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران است. 

خبرگزاری رویترز با اشاره به همزمانی برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، ادامه داد: یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.

رویترز

خبرگزاری فرانسه در این خصوص در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، به ایران سفر کرد. این رسانه همچنین با اشاره به همکاری‌های فضایی پیشین ایران و روسیه یاد‌آوری کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود.  

خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشت که عملیات پرتاب ماهواره خیام موفقیت آمیز بوده است و  حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. در این گزارش همچنین با اشاره به انتخاب نام این ماهواره، افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.

این رسانه آمریکایی همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و نوشت: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند. 

خبرگزاری فرانس24 در گزارشی مدعی شد که ماهواره ایرانی پرتاب شده توسط روسیه در بحبوحه  بحث هایی مبنی بر اینکه مسکو ممکن است از آن برای بهبود نظارت بر اهداف نظامی در اوکراین استفاده کند، به مدار زمین رفت.

این رسانه در ادامه ادعای خود نوشت: ایران که روابط خود را با مسکو حفظ کرده و از انتقاد به روسیه از حمله به اوکراین خودداری کرده است، به دنبال این است که سوء ظن را مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند از خیام برای جاسوسی از اوکراین استفاده کند، منحرف کند.

FRANCE 24
چند روز پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی ناشناس نوشت که روسیه "برنامه دارد از این ماهواره برای چند ماه یا بیشتر استفاده کند" تا قبل از اینکه به ایران اجازه دهد کنترل را در دست بگیرد، به تلاش های جنگی خود کمک کند. اما آژانس فضایی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ماهواره خیام را «از روز اول» کنترل خواهد کرد.

واشنگتن پست

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد که با توجه به اینکه همه اطلاعات مربوطه برای فرامین این ماهواره،رمزگذاری شده هستند طبیعتا کنترل، هدایت و بهره برداری از آن فقط توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل فدراسیون روسیه دراظهار نظری با بیان اینکه در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین فشار‌های تحریمی از سوی آمریکا قرار گرفته است، گفته بود که همکاری ایران و روسیه و انتقال این تکنولوژی و از همه مهمتر مدیریت، فرماندهی و ناوبری ماهواره خیام از خاک جمهوری اسلامی ایران، مسیر فوق‌العاده مهمی است و نشان‌دهنده عمق همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه و افزایش سطح تعاملات در ابعاد مختلفی است.

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه ادامه داد که ماهواره خیام به عنوان یکی از بزرگترین، سنگین‌ترین و مدرن‌ترین ماهواره‌های ایران، حضورش در جو تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد و بخش عمده‌ای از تهدیداتی را که توسط غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران ایجاد شده را برطرف کند.

روابط ایران و روسیه بنا بر راهبرد تعیین شده از سوی رهبر انقلاب در مسیر همگرایی و هکاری‌های بیشتر برای جهانی شدن فارغ از تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه دو کشور رو به افزایش است؛ با پرتاب این ماهواره از طریق موشک 313 تنی سایوز روسیه فصل جدیدی در حوزه مناسبات ایران و فدراسیون روسیه نیز رقم خورد. 

انتهای پیام