به گزارش اکوایران، آخرین داده های منتشر شده از بانک مرکزی در مرود تراز پرداخت ها نشان می دهد که تراز تجاری (بدون احتساب نفت خام) در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به 900 میلیون دلار بوده است. بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه صادرات در بهار امسال نسبت به بازه های مشابه زمانی نسبت به 4 سال گذشته بالاتر بوده، اما به علت اینکه میزان واردات هم بسیار بالا به ثبت رسیده، تراز تجاری در کشور آنگونه که اتنظار می رود بالا نرفته است. به عقیده کارشناسان چنانچه به علت افزایش نرخ ارز میزان واردات در خرداد ماه به شدت کاهش پیدا نمی کرد، حتی امکان داشت تراز تجاری در 3 ماه نخست 1401 منفی به ثبت برسد، در این گزارش به بررسی میزان واردات و صادرات سه ماهه نخست سال(بهار) در چهار سال اخیر و همچنین تراز تجاری پرداخته شده است.

سال 98 بالاترین تراز تجاری 4 سال اخیر

ارزش صادرات غیر نفتی در سال سه ماه نخست سال 98 حدود 11 میلیارد و 499 میلیون دلار برآورد شده که آمار ها نشان می دهد بیشترین میزان آن به اردیبهشت ماه تعلق دارد. همچنین ارزش واردات در همین بازه زمانی 10 میلیارد و 283 میلیون دلار به ثبت رسیده است، بر این اساس می توان عنوان کرد در 3 ماه نخست این سال تراز تجاری بدو ن احتساب نفت خام یک میلیارد و 216 میلیون دلار بوده، این رقم بالاترین میزان تراز تجاری فصلی در بهار در چهار سال گذشته اقتصاد ایران محسوب می شود.

در پایان سال 98 ویروس کرونا جهان را در برگرفت و در اسفند ماه به طور رسمی ورود این بیماری به کشور اعلام شد. این اپیدمی باعث شد تا برای چند ماهی به طور جدی اقتصاد جهانی وارد شوک شود، به طبع اقتصاد ایران نیز از این شوک کرونا مستثنی نبود. با وارد رکود شدن اقتصاد جهانی نخستین ضربات به بخش تجارت در جهان وارد شد و به شدت حجم مبادله جهانی کاهش یافت. همین امر باعث شد تا میزان صادرات ایران در سه ماه نخست سال 99 با بالغ بر 5 میلیارد دلار کاهش نسبت به بازه زمانی سال قبل به رقم 6 میلیارد و 364 میلیون دلار برسد.

با وجود اینکه واردات نیز در بازه زمانی به شکل قابل توجهی کاهش یافت، اما شدت کاهش آن به اندازه کاهش صادرات نبود، ارزش کل واردات در سه ماه ابتدایی سال 99 حدود 7 میلیارد و 620 میلیون دلار براورد شده است. بر این اساس تراز تجاری ایران بدون احتساب نفت خام در بهار 99 حدود منفی یک میلیارد و 265 میلیون دلار بوده است. این تنها تراز تجاری منفی سه ماهه در چهار سال اخیر محسوب می شود.

photo_2022-08-06_13-03-55

روندی صعودی تراز تجاری بهار

در سه ماه نخست سال 1400 با فروکش کردن نسبی کرونا و بر طرف شدن شوک اولیه کرونا به اقتصاد جهانی، تراز تجاری هم تا حدودی نسبت به سال 99 بهبود یافت و از وضعیت منفی خارج شد. ارزش صادرات در بازه رمانی مذکور 10.6 میلیارد دلار برآورد شده است، همچین ارزش واردات در بهار سال گذشته نیز 10 میلیارد و 470 میلیون دلار بوده. بر این مبنا تراز تجاری در سه ماه نخست سال 1400 حدود 218 میلیون دلار به ثبت رسیده است. به عقیده برخی از کارشناسان علاوه بر بهبود نسبی کرونا، آمدن بایدن بر مسند ریاست جمهوری امریکا نیر از دلایل بهبود وضعیت تجاری بوده است.

آمار ها نشان می دهد وضعیت مبادله در اقتصاد ایران در فصل بهار سال جاری نسبت به تمامی سال های پس از شروع دور جدید تحریم در همین بازه زمانی بهتر بوده است. به گونه ای که ارزش صادرات در این سه ماه نخست سال بالغ بر 13 میلیارد دلار برآورد شده، همچنین میزان واردات نیز در همین بازه 12 میلیارد و 176 میلیون دلار به ثبت رسیده است. تراز تجاری بهار امسال نیز بر اساس این اعداد 893 میلیون دلار است. رقم واردات صورت گرفته در بازه زمانی مذکور در چهار سال گذشته بی سابقه بودهف این در حالیست که در چند ماه اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم.

photo_2022-08-06_13-03-49