به گزارش اکوایران: نبود نقشه راه صنعتی موجب شده تا به گفته فعالان بخص خصوصی امکان برنامه ریزی برای صنعتگران امکانپذیر نباشد؛ بطوریکه رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه متأسفانه نقشه راه را گم کرده‌ایم بر این نکته تاکید می کند که تامین نقدینگی واحدهای تولیدی وعده ای بود که در زمان حذف ارز ترجیحی به صنعت گران داده شده، اما اجرایی نشد و اکنون رکود تورمی تاب و توان واحدها را از بین برده و به واسطه فعالیت‌های جریان نفوذ در بخش اقتصادی گزارش‌های نادرست و غلط برای تصمیم‌گیری مسؤولان اجرایی دلسوز کشور داده می‌شود.

یونس ژائله در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز عنوان کرد: در شرایطی هستیم که پس از بحران دو ساله کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و بحران‌های تورمی به واسطه تصمیمات جدی در حوزه ارزی، تورمی بالا را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل کرده و در چنین شرایطی اتفاقاتی نیز هر روز در گوشه و کنار اقتصاد و تولید کشور می‌افتد که نتیجه برنامه‌ریزی‌های دقیق اتاق فکر حرفه‌ای دشمن است.  رییس اتاق بازرگانی تبریز به تشریح مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کشور و استان پرداخت و افزود: بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های کسب‌وکار، پراکنده بودن سیاست‌ها، عدم توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، رقابت ناعادلانه شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی، عدم توجه به آمایش سرزمین و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان اقتصادی است. رییس اتاق بازرگانی در ادامه خواستار آن شد که تدوبن نقشه راه صنعتی هر استان را به متولیان و فعالان استانی واگذار کنند تا برنامه قابل اجرا تدوین شود.  

رییس اتاق بازرگانی تبریز معتقد است، مقابله با چنین توطئه‌هایی برنامه‌ریزی‌های دقیق ما در بخش تولید، صنعت و اقتصاد را می‌طلبد و بخش خصوصی به عنوان اجراکننده این برنامه‌ها باید مسؤول ارائه این راهکار و برنامه جدی و حساب شده باشد و تنها خواسته ما به عنوان بخش خصوصی از دولت و مجلس ایفای نقش کنترلی و نظارتی از سوی آنهاست.

ژائله در ادامه به استان آذربایجان شرقی بر لزوم تدوین یک برنامه اقتصادی توسط بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیکی و مسیر جاده ابریشم، مرکز تجارت و بازرگانی کشور و منطقه بود و امروز نیز بخش خصوصی این خطه علی‌رغم مشکلات و کاستی‌ها، بخش بزرگی از تولید کشور را بر دوش می‌کشد.

او به تشریح مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کشور و استان پرداخت و افزود: بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های کسب‌وکار، پراکنده بودن سیاست‌ها، عدم توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، رقابت ناعادلانه شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی، عدم توجه به آمایش سرزمین و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان اقتصادی است. رییس اتاق بازرگانی در ادامه خواستار آن شد که تدوبن نقشه راه صنعتی هر استان را به متولیان و فعالان استانی واگذار کنند تا برنامه قابل اجرا تدوین شود.  

او معتقد است، باید از ظرفیت‌های اتاق استفاده کنیم و در مورد راهبردهای صنعتی از ظرفیت اعضای اتا‌ق‌ها و نگاه بهره‌بردار سود جوییم. خود صنعت بیاید و سند بنویسد و ما فقط افق و خروجی تولید و صادرات را ترسیم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه متأسفانه نقشه راه را گم کرده‌ایم، افزود: تامین نقدینگی واحدهای تولیدی قولی بود که وعده آن در زمان حذف ارز ترجیحی داده شد اما اجرایی نشد و اکنون رکود تورمی تاب و توان واحدها را از بین برده و به واسطه فعالیت‌های جریان نفوذ در بخش اقتصادی گزارش‌های نادرست و غلط برای تصمیم‌گیری مسؤولان اجرایی دلسوز کشور داده می‌شود.

وی افزود: با این وجود بخش خصوصی ناامید نشده و با تمام توان به فعالیت خود ادامه می‌دهد به این امید که شاهد اصلاحات ساختاری جدی در بدنه اقتصادی کشور باشد چون منابع و قدرت تولید در کشور وجود دارد و اگر به دنبال خروج از شرایط فعلی هستیم، راهکار آن در تقویت صادرات و البته این امر نیازمند تحرک بخش حمل و نقل است، چرا که کشتی‌های ما در بنادر خوابیده‌اند و مشکلات گمرک و تامین کانتینر باعث شده صادرات ما به آفریقا به صفر برسد.

ژائله یادآور شد: باید یکصدا با همراهی دولت برای تغییر این شرایط تلاش کنیم نه اینکه با آدرس‌دهی‌های غلط از سوی حلقه‌های نفوذ، عرصه را به بهانه‌هایی مانند تعزیرات و ارزش افزوده بر تولید و تولیدکننده تنگ می‌کنیم در حالی که مقام معظم رهبری به کرات و دفعات بر حمایت عملی و جدی از این بخش تاکید کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز بیان داشت: باید دوباره تأکید کنیم که تدوین برنامه‌های تخصصی توسعه تولید و اجرای آن توسط بخش خصوصی و نظارت و کنترل دولت و مجلس راهکار خروج کشور از شرایط بحرانی امروز است.