شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فاضلاب

به روشی ارزان وبه صرفه؛

فیلترهای پیشرفته فاضلاب صنعتی با نانو اسفنج‌های گرافنی تولید شد

فیلترهای پیشرفته فاضلاب صنعتی با نانو اسفنج‌های گرافنی تولید شد

مهندسان ماده کامپوزیتی جدیدی ساخته‌اند که فیلتری کارآمد برای حذف آلاینده‌های آلی از آب می‌سازد. این سیستم از «نانو اسفنج‌های» فوق‌متخلخل استفاده می‌کند که روی یک صفحه گرافن نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بخش کلیدی فیلترهای جدید دسته‌ای از مواد به نام چارچوب‌های آلی کووالانسی یا سی او اف ها هستند. این ساختارها بسیار متخلخل بوده و ایجاد یک سطح عظیم در یک فضای کوچک را ممکن می‌کنند تا جذب مقادیر زیادی از مولکول‌ها ممکن شود. مواد مشابهی که به عنوان چارچوب‌های فلزی-آلی یا MOFs شناخته می‌شوند قبلاً برای جذب کربن، نمک‌زدایی یا بیرون کشیدن آب آشامیدنی از هوای رقیق مورد استفاده قرار گرفته بودند و سی او اف ها می‌توانند عملکردهایی مشابه داشته باشند.

محققان برای انجام بررسی جدید، بر روی امکان استفاده از COF برای حذف آلاینده‌های آلی از آب تمرکز کردند. این مواد شیمیایی یکی از آلاینده‌های رایج در پساب‌های صنعتی هستند و می‌توانند سمی و سرطان‌زا باشند. حذف آن‌ها نیز دشوار است.

این گروه سی او اف ها را بهینه‌سازی کردند تا مولکول‌های رنگ‌ها و آلاینده‌های آلی را شکار کنند. بدین منظور منافذی با شکل و اندازه‌های مناسب - بین ۰.۸ تا ۱.۶ نانومتر - و با تزریق بار منفی به سطح برای جذب مولکول‌های رنگی با بار مثبت ایجاد شد.

اما مانع اصلی این بود که استفاده از ماده مذکور به شکل پودری باعث می‌شد، ابتدا منافذ بیرونی با مولکول‌ها پر شوند و منافذ بخش مرکزی ساختار متخلخل خالی و بی‌فایده باقی بمانند. برای حل این مشکل در کنار سی او اف از یک ورقه گرافن هم اضافه شد.

نتیجه نهایی شکل‌گیری یک لایه سی او اف به ضخامت دو نانومتر بر روی یک لایه تک اتمی گرافن بود که حداکثر ظرفیت محصول نهایی برای نگهداری و جذب مولکول‌های رنگ‌های آلی راافزایش داد. خود گرافن دارای منافذ نسبتاً بزرگی است که به آب اجازه می‌دهد تا زمانی که سی او اف کار خود را انجام می‌دهد، به سرعت از درون آن عبور کند.

به گفته محققان، منافذ بزرگ شبکه گرافن در ترکیب با لایه بسیار نازک سی او اف، تصفیه سریع و کارآمد فاضلاب صنعتی را ممکن می‌سازد. این روش نسبتاً ارزان قیمت بوده و برای کاربرد آن نیازی به استفاده زیاد از گرافن نیست. سی او اف را می‌توان تمیز کرده و دوباره به کار برد.