شهرخبر

اراده‌ای جدی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار داریم | آژانس از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را حل و فصل کند

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل کند.

عبدالیهان - گوترش

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یکشنبه) ۱۶ مرداد ماه در خصوص برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات غزه و مذاکره رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دبیرکل سازمان ملل نیز نامه نوشت و نگرانی ایران را نسبت به این تجاوزات اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی در پاسخ به تاکید گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته‌ای، با اشاره به نشست سالانه (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای) NPT در نیویورک و حضور فعال تیم اعزامی ایران، گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای برهمگان حجت و روشن است.

امیرعبداللهیان افزود: سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست‌ها و اعتقادات ما است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امروز جهان از نظر صلح و امنیت بین‌المللی در شرایط حساس و شکننده‌ای قرار دارد. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حاصل یک توازن است و همواره نیز بر جنبه‌های مختلف این توازن تاکید شده است، اما برخی از کشورها به طور گزینشی با آن برخورد می‌کنند.

امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم که جنبه‌های اجرا نشده این معاهده باید مورد توجه جدی قرار گیرد، از جمله خلع سلاح هسته‌ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه ، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آن را نشان داده‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استمرار دارد. اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل کند. 

دور جدید مذاکرات رفع تحریم از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد و هیات مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری بدین منظور به وین سفر کرد. آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد ایران ابتکاراتی را در هفته گذشته به طرف مقابل ارائه کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با گوترش با اشاره به شروع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت ده‌ها تن از شهروندان، کودکان و زنان فلسطینی تاکید کرد: در مکالمه تلفنی دبیرکل جهاد اسلامی اینگونه دریافتم که مقاومت فلسطین در ادامه دفاع از سرزمین و امنیت خود ، پاسخی قوی‌تر به رژیم صهیونیستی خواهد داد.

امیرعبداللهیان افزود: ضروری است جامعه جهانی به وظیفه خود در برابر حمایت از مردم غزه و توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز حمایت از تداوم آتش بس در یمن، بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی در این کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی، تقویت روند گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را مهم ارزیابی و از ابتکار منطقه‌ای دبیرکل استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن تاکید بر لزوم امحای سلاح‌های هسته‌ای در جهان و ضرورت عاری شدن خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد: گفت‌وگوهای برجام برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در ارتباط با طرف‌های گفت‌وگو بر مصالحه و انعطاف پذیری بیشتر در این مرحله تاکید داشته‌ایم.

آنتونیو گوترش درباره سالگرد وقوع فاجعه هیروشیما و ناکازاکی اظهار داشت: ما باید اطمینان پیدا کنیم که چنین اتفاقات وحشتناکی دیگر رخ نمی‌دهد و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

گوترش گفت: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم و به طرف‌های اروپایی و آمریکا نیز تاکید کرده ایم.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد با ارائه یک پلتفرم جدید از سوی دبیرکل، گام نوینی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غزه تاکید کرد: ما در تماس با همکاران خود در غزه برای شروع اقداماتی سازنده و توقف فوی حملات هستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص بحران یمن، از تلاش‌ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس تقدیر کرد و خواستار تداوم نقش موثر ایران برای حل و فصل سیاسی بحران یمن شد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین در صفحه اینستاگرامش به تشریح گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پرداخت ونوشت: امروز با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم. در پاسخ به سخنان آقای گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته‌ای به ایشان یادآوری کردم فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای بر همگان حجت و روشن است. سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست و اعتقادات ما است.

وی افزود: به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد. در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به دبیر کل سازمان ملل گفتم که برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد و آیا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آن را نشان داده‌ایم. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این گفت‌وگو با اشاره به شروع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت ده‌ها تن از شهروندان، کودکان و زنان فلسطینی به ایشان تاکید کردم مقاومت فلسطین در ادامه دفاع از سرزمین و امنیت خود، پاسخی قوی‌تر به رژیم صهیونیستی خواهد داد و ضروری است جامعه جهانی به وظیفه خود در برابر حمایت از مردم غزه و توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: تقویت روند گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را مهم ارزیابی و از ابتکار منطقه‌ای دبیرکل استقبال کردم. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، ضمن تاکید بر لزوم امحای سلاح‌های هسته‌ای در جهان و ضرورت عاری شدن خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در ارتباط با طرف‌های گفت‌وگو بر مصالحه و انعطاف پذیری بیشتر در این مرحله تاکید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ایشان ابراز امیدواری کرد با ارائه یک پلتفرم جدید از سوی دبیرکل، گام نوینی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود.آقای گوترش همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غزه تاکید کرد که ما در تماس با همکاران خود در غزه برای شروع اقداماتی سازنده و توقف فوری حملات هستیم.همچنین در خصوص بحران یمن، از تلاش و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس تقدیر کرد و خواستار تداوم نقش موثر ایران برای حل و فصل سیاسی بحران یمن شد.