شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کربلا#مراسم عزاداری

حجت الاسلام آل یمین: واقعه کربلا هم خودش خبر است و هم به ما آموزش می‌دهد چگونه به خبرها توجه کنیم

حجت الاسلام آل یمین: واقعه کربلا هم خودش خبر است و هم به ما آموزش می‌دهد چگونه به خبرها توجه کنیم

نخستین شب از مراسم عزاداری «کآرام جانم می‌رود» با شعرخوانی قاسم صرافان و فاطمه نانی‌زاد، سخنرانی و مداحی با مشارکت خبرگزاری تسنیم در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام، دورهمی اهالی فرهنگ و رسانه (هیئت شهدای رسانه) با عنوان «کآرام جانم می‌رود» برای چهارمین سال پیاپی در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود. این برنامه که با مشارکت خبرگزاری تسنیم برگزار می‌شود، مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام است که با حضور اهالی فرهنگ و رسانه، عموم مردم و شهروندان منطقه 3 در فضای باز فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود و در آن ضمن برپایی مجلس عزاداری برای شهدای کربلا، مراسمات آیینی متعدد در سوگ این مصیبت بزرگ برگزار می‌شود.

نخستین جلسه از این ویژه برنامه، شب گذشته مصادف با شب تاسوعای حسینی برگزار شد. سیدحسین متولیان اجرای این مراسم را برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم، قاسم صرافان شعرخوانی کرد. او قبل از این شعرخوانی گفت: این ابیات، روایت زمانی است که حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در محضر امیرالمؤمنین علیه السلام، پدر و استاد برزگوارشان هستند و در کنار ایشان مشق رزم و جنگاوری می‌کنند.

عاشورا , محرم , امام حسین (ع) , شعر عاشورایی , شعر آیینی ,

یا علی! این کیست می آید شتابان سوی تو؟
با قدی رعنا و بازویی چنان بازوی تو؟
آمده پیش تو تا مشق سپه داری کند
تا به سبک «حیدر»ی تمرین کرّاری کند
می‌زند زانو که رسمت را بیاموزد، علی
با چه شوقی بر لبانت چشم می‌دوزد، علی
مانده‌ام در بهت شاگردی که استادش توای
هم چراغ رفتن و هم نور ایجادش توای
بارها آن اسم زیبا را شنیدم من ولی
چیز دیگر بود عباسی که تو گفتی علی
با صدایی مهربان گفتی: بیا عباس من
تیغ را بردار با نام خدا عباس من
نور چشمان علی، پیش پدر چرخی بزن
شیرِ من! شمشیر را بالا ببر، چرخی بزن
این چنین با هر دو دستت تیغ را حرکت بده
دست چپ را هم به وزن تیغ خود عادت بده
فکر کن هر حالتی بر جنگ حاکم می‌شود
دستِ چپ، عباس من! یک وقت لازم می‌شود...

عاشورا , محرم , امام حسین (ع) , شعر عاشورایی , شعر آیینی ,

در بخش دیگری از این جلسه، فاطمه نانی‌زاد نیز ابیاتی را به ساحت مقدس علمدار کربلا تقدیم کرد.

حجت الاسلام محمدهادی آل یمین سخنران این مراسم عزاداری بود. وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره نباء گفت: در این آیات، خداوند متعال از خبر بسیار بزرگی صحبت می‌کند. برخی از خبرها این قدر مهم و پراهمیت است که باید بارها و بارها درباره آن صحبت کرد. دقت داشته باشید که این خبرها فقط برای دانستن و آگاهی نیست، بلکه برای این است که زندگی خود را براساس آن پیش ببریم و سبک زندگی‌مان را با توجه به آن تنظیم کنیم. واقعه عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام یکی از همین خبرهاست که هم باید زیاد تکرار شود و هم باید سبک زندگی خود را براساس آن تنظیم کنیم.

وی اضافه کرد: اینجا فرهنگسرای رسانه است و باید از رسانه و خبر صحبت کرد؛ خبر در زندگی ما بسیار مهم است و پروردگار متعال با ارسال کتاب‌های آسمانی، ذکر و یاد پیامبرانش را بارها تکرار کرده و نام آنان را برای ما زنده نگه داشته است.

حجت الاسلام آل یمین خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا نور حق را در جامعه کم کنند. در سال 61 هجری و پس از واقعه عاشورا هم چنین بود. در مجلس یزید، همه اسرای کربلا جمع‌اند، اما حضرت زینب سلام الله علیها با آن سخنرانی آتشین خود پیام کربلا را صادر می‌کند. ایشان در همان جلسه خطاب به یزید می‌گوید که «هیچ وقت نمی‌توانی نام و یاد شهدای کربلا را خاموش کنی.» دقت داشته باشید که در آنجا نیز خبر بسیار اهمیت داشت.

او بیان داشت: پس از واقعه عاشورا یکی از مهم‌ترین اتفاقات، خبررسانی و اطلاع‌رسانی درباره آن بود. امام سجاد علیه السلام 34 سال از دوران امامت خود را به همین موضوع اختصاص داد و بارها این اتفاق را به مردم یادآوری کرد. یکی از اتفاقات مهم در صدر اسلام، فعالیت رسانه‌ای است که معاویه و یزید در جهت خاموش کردن نور اهل بیت انجام می‌دهند. آنان با این کار تلاش می‌کنند تا افراد کمتری از فضایل و کرامت اهل بیت باخبر شوند. واقعه کربلا هم خودش خبر است و هم به ما آموزش می‌دهد چگونه به خبرها توجه کنیم.

در پایان این مراسم، ذکر مصیبت اهل بیت و شهدای کربلا توسط نوید بذرافشان انجام شد.

براساس این گزارش، این مراسم عزاداری در دو شب آینده مصادف با شب عاشورای حسینی و شب شام غریبان در فضای باز فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود. عموم علاقه‌مندان می‌توانند از اذان مغرب در این مراسم شرکت کنند.

انتهای پیام/