شهرخبر

دانش‌بنیان‌ها حصار برقی را هم بومی سازی کردند

دانش‌بنیان‌ها حصار برقی را هم بومی سازی کردند

یکی از اولویت‌های فناورانه مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهره بردن و توسعه فناوری‌های هوشمند به ویژه در ارتقای امنیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ در همین راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، توانسته‌اند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری محصولات قابل توجهی را در حوزه امنیت طراحی و تولید کنند، سامانه حصارهای الکتریکی ضد سرقت هوشمند از جمله این محصولات است.

با توجه به این که فناوری می‌تواند نقشی مهم در توسعه امنیت شهروندان ایفا کند، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این حوزه محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت مختلفی عرضه شده است.

نقش حصار الکترونیکی در ارتقای حفاظت فیزیکی اماکن

یکی از محصولات این شرکت، نوع خاصی از حصارهای الکتریکی هوشمند است. این حصارها به جای شوک الکتریکی، حس برق گرفتگی را با سارق یا فرد متجاوز به حریم، القاء می کند و عوارض برق گرفتگی را ندارد. این سامانه به یک دستگاه مرکزی وصل است و مانند رادار عمل کرده و در هر نقطه‌ای که با حصارها برخوردی صورت بگیرد، آن را به اطلاع اپراتور می‌رساند.

 یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه این است که می‌تواند برخورد با حصار را به صورت پیامک به تلفن همراه مالک ساختمان یا محوطه، اطلاع دهد، علاوه بر این سامانه هوشمند پیامی به دورین‌ها ارسال می‌کند تا بر روی نقطه برخورد فرد یا حیوان با حصار الکتریکی زوم کنند. این سامانه همچنین قابلیت اتصال به پهبادها را نیز دارد.

بخشی از استفاده کنندگان از این سامانه کشاورزان ایرانی هستند، صاحبان استخرهای پررش ماهی که نمی‌خواهند حیواناتی مانند سمور آبی به استخر حمله کند و یا پرورش دهندگان شترمرغ برای محافظت از ماکیان خود در مقابل گرگ و روباه، از این محصول استفاده کرده‌اند.

سازمان راهداری، شرکت کشتیرانی و نهادهای دولتی و خصوصی دیگر نیز برای حفاظت از محوطه‌های خود از این محصولات دانش‌بنیان بهره برده‌اند. شرکت دانش‌بنیان نوآوران سبز فردا که این محصول را تجاری سازی کرده همچنین موفق شده است، در تیرماه سال جاری، اولین محصول خود را به کشور عراق صادر کند. با توجه به نیاز محوطه‌های صنعتی و اداری آن کشور به ارتقاء امنیت، پیش‌بینی می‌شود که این گونه محصولات باکیفیت ایرانی با استقبال همسایگان ربه رو شود.

 معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تا کنون صدها شرکت خلاق و دانش‌بنیان را در حوزه های مانند پیشگیری از سرقت، مورد حمایت قرار داده است. این محصولات می‌تواند از بار سنگین کار پلیسی بکاهد و هزینه امنیت را کاهش دهد.

یکی از برنامه‌های در دست اجرا حمایت از این شرکت‌ها است تا تولید و توسعه فناورانه محصولات ایران‌ساخت افزایش یابد و سهم این محصولات از بازار بیش‌تر شود.

انتهای پیام