شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#بازار جهانی

در ستاد توسعه زیست فناوری برنامه ریزی شد؛

دستیابی به سهمم ۳درصدی بازار جهانی در حوزه زیست فناوری

دستیابی به سهمم ۳درصدی بازار جهانی در حوزه زیست فناوری

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد دستیابی به سهم ۳ درصدی بازار جهانی محصولات زیست‌فناوری به عنوان یکی از اهداف کلان کشور و زمینه‌ای برای توسعه اقتصاد زیستی کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشور را ۱۱ اقدام ملی به کسب ۳ درصد بازار جهانی محصولات زیستی نزدیک‌تر می‌کند. اما تحقق این اهداف نیازمند اقدامات سیاستی، نظارتی و اجرایی مناسب است که با همکاری و هم‌افزایی نهادهای مرتبط و بخش خصوصی میسر می شود. این موفقیت از یک طرف به تلاش بخش خصوصی در این صنعت و از طرف دیگر به حمایت‌های هوشمندانه حاکمیتی نیاز دارد.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از نهادهای پیشرو در زمینه تحقق اقتصاد زیستی و حمایت از شرکت های دانش بنیان این حوزه تلاش می‌کند با عملیاتی کردن ۱۱ اقدام ملی در ۳ حوزه اقدامات سیاستی، اقدامات نظارتی و اقدامات اجرایی؛ این مهم را در کشور محقق کند.

«تعیین بازارهای اولویت‌دار برای کشور از میان کلیه بازارهای موجود در حوزه اقتصاد زیستی»، «ساماندهی، انسجام و یکپارچه‌سازی سیاست‌های اتخاذ شده در بخش‌های مختلف»، «همگرا ساختن فعالیت نهادهای متولی و ایجاد زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و تعهدات لازم برای اجرای سیاست‌ها»، «تدوین سیاست‌های حمایتی برای توسعه متوازن و متناسب زیست‌فناوری در همه حوزه‌ها به ویژه کشاورزی و محیط زیست»، «توجه به پتانسیل‌های کشور در زمینه زیست‌فناوری دریایی» و «تقویت سهم این حوزه با تدوین سیاست‌های مناسب به عنوان اقدامات سیاستی» اتخاذ شده است.

همچنین در حوزه نظارت هم «نظارت بر نحوه اجرای سیاست‌ها و قوانین این حوزه» و «پایش منظم نحوه عملکرد نهادهای ذی‌نفع و مسئول» را به عنوان هدف قرار داده‌اند.

اقدامات اجرایی برای تحقق این هدف هم شامل «تقویت توانمندی‌های فناورانه و روش‌های نوآورانه در توسعه فرایندهای تبدیلی و یا شناسایی و به‌کارگیری منابع جدید به‌عنوان خوراک ورودی در حوزه کشاورزی صنعتی»، «تقویت زنجیره‌های تأمین تا تولید و بازار محصولات زیست‌فناوری با نگاه صادرات‌گرا»، «توسعه متناسب زیست‌فناوری در همه حوزه‌ها با توجه به تقاضاها و نیازها» و «حمایت از روش‌های زیست‌فناورانه در حل معضلات و چالش‌های زیست‌محیطی و کشاورزی» می شود.