شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ تورم#کرمانشاه

بهبود ۲۵ پله‌ای نرخ تورم استان کرمانشاه در نتیجه تشدید نظارت‌ها بر بازار

بهبود ۲۵ پله‌ای نرخ تورم استان کرمانشاه در نتیجه تشدید نظارت‌ها بر بازار

کرمانشاه - ایرنا- براساس گزارش مرکز آمار ایران، در جدول نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۱ خانوارهای کل کشور، استان کرمانشاه با ۳۹.۹ درصد، کمترین میزان تورم در بین استان‌های کُردنشین را دارد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با ۳۹.۹ درصد از کمترین میزان تورم در بین استان های کُردنشین برخوردار است و همچون کردستان از یک نرخ تورم پایین تر از میانگین کشوری برخوردار است. 

همچنین کرمانشاه به لحاظ نرخ تورم در ماه قبل نیز از وضعیتی مشابه تیرماه برخوردار بود و ارزان ترین استان کُردنشین لقب گرفت.

براساس داده‌های مرکز آمار کشور، ایلام با ۴۴.۸ درصد بیشترین میزان تورم در بین استان های کُردنشین را دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۱ داشته و در عین حال در رتبه سوم گرانترین استان های کشور قرار گرفته است.

آذربایجان غربی با  ۴۴.۶ درصد دومین استان گران در بین استان های کُردنشین است و در رتبه چهارم گرانترین استان های کشور قرار دارد و استان کردستان با نرخ تورم ۴۰.۴ درصد، از یک نرخ تورم پایین تر از میانگین کشوری ( ۴۰.۵ درصد) برخوردار است. 

 همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار، در تیرماه سال جاری کهگیلویه و بویراحمد از بیشترین تورم سالانه با نرخ ۴۷.۶ درصد بین استان‌های کشور برخوردار است.

تشدید نظارت ها یکی از دلایل ارتقای بهبود نرخ تورم استان است

دکتر «بهزاد باباخانی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درباره بهبود ۲۵ پله ای نرخ تورم استان معتقد است که تشدید نظارت ها بر روی اصناف مختلف در سطح استان یکی از دلایل بهبود نرخ تورم در استان است.

وی در این ارتباط توضیح داد: یکی از اولین اقدامات در جایگاه معاون اقتصادی اقدام به آسیب شناسی و تحلیل نرخ تورم استان شد و بر اساس این تحلیل برنامه اجرایی کاهش نرخ تورم در دستور کار قرار گرفت.

بهبود ۲۵ پله‌ای نرخ تورم استان کرمانشاه در نتیجه تشدید نظارت‌ها بر بازار

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: در آسیب شناسی نرخ تورم مشخص شد حداقل در ۱۰ رسته صنفی قیمت ها به شکل غیرمتعارفی در استان بالاتر از میانگین کشور است و طی جلسات تخصصی دلایل نرخ های بالا در این اصناف شناسایی و برای رفع آن اقدام گردید که در نتیجه آن قیمت بسیاری از این اتحادیه‌ها اکنون در وضعیت مناسب تر از میانگین کشور قرار دارد.

معاون استاندار کرمانشاه تصریح کرد: تا قبل از اردیبهشت ۱۴۰۱ نظارت و بازرسی در سطح بازار بی نظم و بی برنامه انجام می شد بر این اساس ساماندهی بازرسی و نظارت بر بازار در دستور کار قرار گرفت و برنامه ریزی برای تشکیل تیم های مشترک بازرسی در مناطق مختلف بازار و افزایش نیروهای بازرسی با کمک گرفتن از بسیج اصناف و ظرفیت اتحادیه های صنفی در دستور کار قرار گرفت. 

باباخانی افزود: برخورد با دانه درشت های متخلف یکی از اقدامات مهم یک سال اخیر در سطح بازار استان، بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی مطرح و مشهور بود که زیرسایه شهرت و ارتباطات حاشیه امن تخلف برای خود ایجاد کرده بودند که با همکاری دستگاه های مختلف در حوزه های بازرسی، نظارتی و قضایی با دانه درشت های بازار برخوردهای جدی و قاطع صورت گرفت.

وی همچنین گفت: اجرای برخوردهای سه مرحله ای نصب بنر گرانفروشی، پلمپ محدود و تعلیق پروانه برای اصناف با تخلف پرتکرار از جمله اقدامات مهم در راستای برخورد با متخلفان بازار بود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش توضیح داد: بهبود رتبه تورم استان از رتبه ۱ کشور به رتبه ۲۵ کشور به معنی کاهش نرخ تورم یا نبود تورم در بازار نیست بلکه مفهوم آن این است در سالی که کل کشور با تورم سنگین در این مدت مواجه بود میزان افزایش قیمت ها در استان نسبت به ۲۴ استان دیگر کمتر بوده و نرخ تورم استان کرمانشاه ۷.۷ درصد کمتر از استان اول کشور است.

باباخانی افزود: اقدامات انجام شده طی یکسال اخیر به معنی نداشتن نقص و مشکل در بازار نیست و همچنان مشکلات متعددی در بازار وجود دارد اما می توان ادعا کرد وضعیت نسبت به سال قبل بهبود و سامان نسبی داشته است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۷۰ هزار صنف فعال دارد.