به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 15 مرداد- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. در روز چهارشنبه شاخص کل بورس 7 هزار و 339 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 437 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 466 واحد بالا آمد و در رقم 384 هزار و 55 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 95 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 861 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 476 نماد رشد قیمت و 152 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 76 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 24 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌ نیرومحرکه (خمحرکه)، شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (زکوثر) و شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سیمان خزر (سخزر)، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس (حفارس) و شرکت حمل و نقل پتروشیمی (حپترو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق)، وآوا (شرکت سرمایه گذاری آوا نوین) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه میهن (میهن)، شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا) و شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که شاخص‌های بازار سهام در سه روز پایانی هفته رشد کردند. به علاوه روز چهارشنبه رشد بیشتری کردند و تعداد نمادهای سبزپوش بازار بیش از روزهای قبل بود.

 

روز چهارشنبه تقاضای بازار رشد کرد و از دقایق ابتدایی شاخص روند صعودی پیدا کرد. هر دو نماگر اصلی بورس -شاخص کل و شاخص هم وزن- تا پایان به صعود ادامه دادند. 

نمادهای شپدیس،‌ فارس،‌ فملی، خودرو، حکشتی، خساپا و خبهمن بزرگان بازار در روز چهارشنبه بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 12 درصدی نسبت به سه‌شنبه به 2 هزار و 208 میلیارد تومان رسید. 

در آخرین روز معاملاتی هفته، خروج پول حقیقی از بورس ادامه داشت اما میزان آن کاهش یافت و به کمترین رقم هفته رسید. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای تفارس،‌ فملی، شستا، فجام، حکشتی، دماوند، شتران و شپنا تعلق داشت.

بنابراین در مجموع روندهای درونی بازار نشان از میل به صعود در بازار سهام دارند. از سوی دیگر مطابق اعلام مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، از روز شنبه هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت تزریق می‌شود که به نظر می‌رسد موجب رشد بازار خواهد شد. تزریق پول به بورس در شرایطی انجام  می‌شود که بازار سهام با کمبود تقاضا و نقدشوندگی پایین مواجه است. برخی از تحلیلگران معتقدند قیمت‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها کمتر از ارزش ذاتی آن‌هاست و بازار در میان مدت رشد خواهد کرد. این تحلیلگران از تزریق پول به بازار اسقبال می‌کنند و اعتقاد دارند این تزریق هزار میلیاردی نیروی لازم برای رشد قیمت‌ها را فراهم می‌کند. از سوی دیگر،‌ برخی نیز معتقدند تزریق پول به بورس اثر کوتاه مدت دارد و مشکل بازار سهام که بی اعتمادی سهامداران است را حل نمی‌کند. این گروه معتقدند با تزریق پول قیمت‌ها در کوتاه مدت رشد می‌کند اما در میان مدت مشکل خروج پول حقیقی حل  نمی‌شود.