شهرخبر

رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش پرورش

به دلیل اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان، احتمالا نمایندگان مجلس استیضاح وزیر آموزش و پروش را کلید بزنند.

رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش پرورش

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز،  معصومه بیات کارشناس، تعلیم و تربیت اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوع رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

بیات ادامه داد: هنگامی که بحث از استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌شود اولین مسأله‌ای که به ذهن هر کارشناس خبره در این عرصه خطور می‌کند، گستردگی و عریض و طویل بودن این مجموعه است.

رتبه‌بندی معلمان تنها یکی از چندین چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش است. دلیل خودنمایی و اولویت قرار گرفتن آن نیز گره خوردن به مسأله معیشت و سطح زندگی معلمان است.

وی افزود: باید بپذیریم برای بهبودی نسبی وضعیت نابسامان وزارت آموزش و پرورش باید تصمیم‌گیری در سطح کلان و نحوه اجرایی کردن آن را به مدیران توانمند و کاردان برخاسته از بدنه آموزش و پرورش محول کنیم. در کنار این امر باید همیشه نیم نگاهی هم به نیروی انسانی کارآمد و باسواد از ارگان‌های مختلف داشته باشیم.

آموزش و پرورش دغدغه هیچ دولتی نبوده است

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه تجربه نشان داده است وزارت آموزش و پرورش دغدغه هیچ دولتی نبوده است و نتوانستند آموزش و پرورش را به دغدغه حاکمیتی و حکومتی تبدیل کنند، گفت: با وضعیت امروز آموزش و پرورش حتی اگر پنج وزیر توانمند و با برنامه آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته دنیا را نیز به کار بگیریم اوضاع به راحتی بهبود نمی‌یابد.

معصومه بیات خطاب به نمایندگان مجلس و معلمان مطالبه‌گر تشکل‌های سیاسی و صنفی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر تمایل دارید و در تلاش هستید که وضعیت آموزش و پرورش در حوزه ستاد، صف و بدنه، رنگ و روی بهبود به خود ببیند، تمرکز خود را در «حوزه نظارت» افزایش دهید.

آموزش و پرورش را از آفت بزرگ «سیاسی کاری» دور نگهدارید و در امور و مقام نظارت تلاش کنید تا مدیران راهبردی و خلاق جایگزین مدیران سیاسی شوند.

بیات اضافه کرد: باید تلاش شود تا آموزش و پرورش از آمارسازی‌های دور از واقع بر حذر باشد و کیفیت بر کمیت ترجیح داده شود. از آمار به نفع تربیت استفاده شود نه آمارسازی بر نفع شخصیت.

همچنین باید تلاش شود برای بهبود اوضاع اقتصادی آموزش و پرورش از ظرفیت و توان اقتصاددانان ملی و بین‌المللی بهره ببریم تا راهکاری برای برطرف کرن کسری بودجه آموزش و پرورش ارائه داده شود.

وی ادامه داد: باید تلاش شود با کمک سازمان اداری و استخدامی، ساختار فربه وزارت آموزش و پرورش به ساختار چابک تبدیل شود. باید تلاش شود که یکی از اهداف سند تحول بنیادین به نام مدرسه محوری اجرایی شود چرا که مدرسه یک سازمان مستقل است و شورای مدرسه، خود شعور برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های اجرایی بدون ساختارهای واسط را دارد.

به گفته بیات هر فردی حتی اگر قویترین و کارآمدترین نیز باشد تا وضع بر این منوال باشد تغییری رخ نخواهد داد و وزارت آموزش و پرورش نیازمند جراحی عمیق در کلینیک فوق تخصصی است.