شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#عاشورا#تعزیه#هنر#ماندگار#لامرد

پنجره مهر؛

تعزیه هنر ماندگار در لامرد

تعزیه هنر ماندگار در لامرد

لامرد - تعزیه هنری آئینی، سنتی و مردمی در شهرستان لامرد است که سالیان متوالی پیام عاشورا در مجلس تعزیه روایت می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: شهرستان لامرد یکی از شهرستان‌های جنوبی و پررونق جنوب کشور در امر تعزیه محسوب می‌شود که ۲۲ گروه فعال هنری تعزیه این هنر آئینی که بعنوان سنگر فرهنگی ومذهبی برای پاسداری از ارزشهای قیام امام حسین (ع) است تلاش‌های زیادی می‌کنند.

تعزیه خوانی در شهرستان لامرد قدمتی ۷۳۰ ساله دارد که تعزیه‌های سطح شهر نیز حدوداً ۱۸۰ سال قدمت دارد، و نسل‌های زیادی در این عرصه تربیت شده اند. هنر مردمی تعزیه خوانی از دل جامعه می‌جوشد و ویژگی خاصی در ارائه تصویری زنده از نهضت حسینی و عاشورا دارد. این هنر آئینی از جمله عواملی است که می‌تواند نقش تأثیر گذاری در تداوم و ماندگاری حادثه عظیم کربلا بویژه در نسل جوان را داشته باشد.

تعزیه خوانی بعنوان نماد فرهنگی، هنری، دینی و مذهبی در این منطقه بویژه در لامرد است که با تجسم صحنه‌های واقعه عاشورا و انتقال رشادت‌ها، ایثار و از خودگذشتگی و پیام آزادگی اباعبدالله الحسین (ع) به نسل‌های آینده نقش مهمی را در پاسداشت اهداف قیام عاشورا ایفا می‌کند.

حجت الاسلام موسوی که خود متولی امر تعزیه در روستای کره موچی از توابع لامرد است به خبرنگار مهر گفت: برپایی عزای سیدالشهداء باید به خوبی انجام شود و اگر هم برای هزینه‌ها درامدی نداشته باشیم پول قرض می‌کنیم و مجلس سیدالشهداء تعطیل نمی‌کنیم و آن را برپا می‌کنیم.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: عقیده ما بر این است که باید این گونه مراسمات برگزار شود و خیلی‌ها هم در دل این محافل حاجت گرفتند و مشکلاتشان مرتفع شد.

وی افزود: جمعیت تعزیه کره موچی در بعضی از روزها به جمعیتی حدود ۷ هزار نفر می‌رسد که این نشان از درک صحیح و شور و شعور حسینی مردم نسبت به تعزیه است.

موسوی گفت: تعزیه کره موچی تعزیه‌ای مردمی ست که در آن نظم خاصی حاکم است و در اصل تعزیه توسط خود مردم مدیریت می‌شود.

وی گفت: در این ایام تعزیه، زائرانی از شهرها و شهرستان‌های همجوار داریم که منزل اجاره می‌کنند و بعضاً در حسینیه اسکان داده می‌شوند.

همچنین فرزانه که خود در امر تعزیه دستی بر آتش دارد عنوان کرد: از قدیم الایام اکثر تعزیه گردان‌ها سادات بودند و مردم هم در این مجالس خدمت می‌کردند.

وی افزود: قریب به چهل است که در این مجالس خدمت می‌کنم و هر سال از سال قبل بهتر و گرم‌تر وباشکوه تر برگزار می‌شود.

فرزانه افزود: این مردم در ولایت پذیری استوار وپایدار هستند.