شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محرم

کمک های اولیه در هیئت ها و تکایا

کمک های اولیه در هیئت ها و تکایا

در ایام سوگواری محرم حوادث شایعی ممکن است در هیئات و تکایا اتفاق افتد که نیازمند آمادگی و اقدمات اولیه برای رفع حادثه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شایع‌ترین حوادثی که در ایام سوگواری محرم ممکن است اتفاق افتد شامل خفگی، برق گرفتگی، مسمومیت، سوختگی و خونریزی خواهد بود. مواجهه با هرکدام از این حوادث نیازمند آمادگی اولیه برای نجات فرد حادثه دیده است.

حادثه خفگی

اگر فرد دچار خفگی شده باشد، در ابتدا باید علت خفگی را برطرف و راه تنفسی را باز کنید. اگر مصدوم تنفس ندارد، بدون اتلاف وقت احیای قلبی ریوی را شروع کنید. زمانی که تنفس و ضربان قلب برقرارشد، مصدوم را به یک پهلو برگردانید و نبض‌های محیطی (مانند مچ دست تنفس) و پاسخ دهی مصدوم را در زمان ۵ الی ۱۵ دقیقه بررسی کنید. این پاسخ دهی برای افراد بدحال ۵ دقیقه و برای افراد با شرایط بهتر ۱۵ دقیقه است. سپس مصدوم را به محل خنک منتقل کنید و در نهایت آن را فوراً به بیمارستان برسانید.

در رابطه با برق گرفتگی اول از همه باید جریان الکتریکی را در صورتی که قربانی هنوز در تماس با آن است قطع کنید. سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و شخص را به بیمارستان برسانید. اگر مصدوم هوشیار است بگویید حرکت نکند. حتماً مصدوم را گرم نگه دارید و تا مراکز درمانی با او صحبت کنید. جریان الکتریکی ممکن است باعث ایست قلبی شود. اگر مصدوم پاسخگو نیست و تنفس ندارد، احیای قلبی را شروع کنید.

حادثه مسمومیت

مسمومیت گوارشی از دیگر حوادث است. اگر مسمومیت در اثر اسید قوی، ماده قلیایی و یا یک ماده نفتی نیست، با خوراندن آب و شیر به مسموم سم را رقیق کنید. به هیچ عنوان به مصدوم زغال فعال ندهید. هر چه سریع‌تر مصدوم را به بیمارستان انتقال دهید. مصدوم را برای رساندن به مرکز درمانی به حالت خوابیده به پهلوی چپ انتقال دهید.

حادثه سوختگی

سوختگی با آب جوش ممکن است از رایج‌ترین حوادث باشد. اولین و مهمترین اقدام نگه داشتن منطقه آسیب دیده زیر آب به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر برای کاهش مقداری از درد است. پس از خنک کردن پوست و عضو آسیب دیده باید مانع افت حرارت بدن شد و برای این کار می‌توانید از پتو استفاده کنید. در صورت آسیب جدی و ایجاد تاول و ورم سریع از کمک‌های پزشکی استفاده کنید. از مالیدن و قرار دادن هرگونه لوسیون، ژل آلوورا، عسل، سفیده تخم مرغ، کره، خمیر دندان یا هر پماد دیگری روی محل سوختگی‌های باز خودداری کنید. برای کاهش درد از مسکن استفاده کنید. حتماً مصدوم با سوختگی شدید را فوری به بیمارستان برسانید.

حادثه خونریزی

در حوادث خونریزی، در ابتدا باید فشار مستقیم به محل وارد کنید. برای این کار یک گاز استریل یا پارچه تمیز روی محل خونریزی بگذارید و فشار دهید. می‌توانید بعد از گذاشتن گاز استریل به وسیله‌ای بانداژ زخم را محکم ببندید.

در گام بعدی عضو دچار خونریزی را بالا نگه دارید. اگر دست‌ها و پاهای تان دچار خونریزی شد، آنها را بالاتر از سطح بدن نگه دارید تا خونریزی کمتر شود.

برای استفاده از تورنیکه یا شریان بند دقت کنید این روش فقط زمانی استفاده می‌شود که شریان بزرگی قطع شده، عضوی قطع یا له شده و کنترل خونریزی به وسیله روش‌های قبلی امکان پذیر نیست و جان مصدوم به دلیل خونریزی شدید تهدید می‌شود.

نکته مهم برای بند آوردن خونریزی مهار نشده این است که گاز بیشتری روی زخم قرار داده و هرگز گازهای قبلی را از روی زخم بر ندارید.