شهر خبر

از اهمیت نخستین دندان شیری کودک غافل نشوید

از اهمیت نخستین دندان شیری کودک غافل نشوید

سرپرست واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، عنوان کرد دندان در آوردن یک مرحله طبیعی از زندگی کودک است که از هنگام رویش نخستین دندان شیری در شش ماهگی و تمیز نگه داشتن دهان و دندان کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسینیان دیلمی، نکاتی را تمیز نگه داشتن دندان کودک بیان کرد و گفت: مسواک انگشتی را روی انگشت اشاره قرار داده و به آرامی با حرکات ملایم لثه و سطوح دندانی شیرخوار را باید تمیز کرد. و افزود برای کودکان زیر دو سال نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست، مسواک انگشتی را باید پس از استفاده شست و در محلی خشک، سرد و به دور از آلودگی قرار داد.

مسؤول بهداشت دهان ودندان خاطر نشان کرد: والدین باید در هنگام تمیز کردن دندان‌های شیرخوار، با هوشیاری تمام به صورت چشمی دندان‌ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه تغییر رنگ و لکه بر روی دندان، به ویژه طوق دندان‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است، به دندانپزشک مراجعه  نمایند.

دکتر دیلمی مسواک انگشتی از جنس سیلیکون و بسیار نرم بوده . والدین می‌توانند انگشت خود را وارد محفظه‌ مسواک کنند و به داخل دهان نوزاد برده و لثه‌ او را که در حال دندان در آوردن و دارای خارش است ماساژ دهند و یا بعد از خوردن شیر و شربت آهن برای جلوگیری از سیاه شدن دندان آن را تمیز کنند. و با این وجود ماساژ لثه کودک به او آرامش می‌دهد.

وی اشاره کرد تا قبل از دو سالگی استفاده از خمیر دندان توصیه نمی شود. بنابراین هرشش ماه یک بار مسواک انگشتی کودک باید تعویض شود، و در هنگام مراقبت های دوره ای هر شش ماه یکبار کودک توسط مراقبان سلامت و بهورزان مسواک انگشتی بصورت رایگان در اختیار والدین کودک قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: مسواک انگشتی به صورت رایگان برای کودکان شش ماهگی تا 2 سالگی به صورت کاملا رایگان درمراکز بهداشتی درمانی پایگاه ها و خانه های بهداشت توزیع می شود.