شهر خبر

آذربایجان شرقی ۳۰ میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرد

آذربایجان شرقی ۳۰ میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرد

تبریز- ایرنا - رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه استان رتبه نخست صادرات به ارمنستان در بین استانهای کشور را دارد، گفت: در سه ماه نخست امسال حدود ۳۰ میلیون دلار کالا از این استان صادر شده است.

محمدنقی هنربر روز پنجشنبه در جلسه میز صادراتی ارمنستان افزود: در مدت یاد شده ۶۸۸ هزار دلار واردات هم از کشور ارمنستان انجام شده است.
وی افزود: از لحاظ ارزش صادراتی ۵.۶ درصد نسبت به سه ماه نخست سال گذشته افزایش صادرات به ارمنستان را داریم.
وی با اشاره به محصولات صادراتی استان به ارمنستان ادامه داد: گروه کالایی مواد معدنی با ۹ میلیون دلار بیشترین میزان صادراتی به این کشور را به خود اختصاص داده است و کالاهای صنعتی با هشت میلیون دلار ، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با نزدیک هفت میلیون دلار، مواد پتروشیمی و پایه نفت با ۶ میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند.
هنربر افزود: مواد و صنایع معدنی در استان با رشد ۸۳ درصدی اولین رتبه صادرات و محصولات خشکبار با ۱۵۸ درصد بیشترین افزایش صادرات را نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته دارد.
وی با اشاره به تاکید استاندار آذربایجان شرقی و پیگیری های کارگروه توسعه صادرات برای تسهیل مسیر صادرات استان گفت: پیش بینی شده امسال ۲۰۵ میلیون دلار صادرات به ارمنستان انجام شود که امیدواریم با پیگیری ها و برگزاری جلسات شاهد رشد صادرات به این کشور همسایه باشیم.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: با توجه به این که ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیایی است و ظرفیت تجاری فراوانی دارد برای ما بسیار مهم است.
ارمنستان در سال ۲۰۲۱ حدود پنج میلیارد دلار واردات داشت که ایران بعد از روسیه و چین با ۴۳۷ میلیون دلار سهم ۸ درصدی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است .