شهر خبر

نماینده دشتستان: قیمت پایین خرما از مشکلات مهم نخلداران استان بوشهر است

نماینده دشتستان: قیمت پایین خرما از مشکلات مهم نخلداران استان بوشهر است

بوشهر - ایرنا - نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین مشکل خرمای با کیفیت استان بوشهر پایین بودن قیمت پایه این محصول است که در ۲ سال گذشته نخلداران این استان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم رضایی روز پنجشنبه در نشست میز ملی خرمای استان بوشهر افزود: امروز خرما با قیمت بسیار پایین از تولید کننده خریداری و با قیمت چند برابری به دست مصرف کننده می رسد که انتظار می‌رود با ارائه راهکارهای مناسب از جمله حذف دلالان در این نشست اجازه ندهیم اتفاق‌های تلخ ۲ سال گذشته تکرار شود.

وی اظهار کرد: هدف از تشکیل میز ملی خرما تعیین قیمت خرید تضمینی این محصول است که انتظار می‌رود اتفاق‌های خوبی در این بخش رقم بخورد.

رضایی یادآور شد: وقتی درباره تعیین قیمت برای خرما بحث می‌شود، منظور نرخی است که از باغداران خریداری می‌شود و باید به گونه ای باشد که سود اصلی آن نصیب نخلداران شود.

وی افزایش تقاضا برای محصول خرما در داخل و خارج کشور را از دیگر مطالبه های تولید کنندگان این محصول عنوان کرد و افزود: بخش‌های دولتی که می توانند در این بخش مثمر ثمر باشند باید تلاش کنند با ایجاد بازارهای جدید زمینه خرید این محصول با کیفیت را فراهم کنند.

رضایی ادامه داد: در کنار تقویت زیرساخت‌ها، به سرانجام رساندن طرح تحول نخیلات، تامین آب و حقابه، تقویت صنایع وابسته آنچه مورد تاکید نخلداران است تامین نهاده های کشاورزی و مساله زهکشی نخلستان ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: حضور دولت برای خرید تضمینی و ورود خریدان جدید به بازار خرما آن هم به موقع، معرفی خرمای کبکاب، ایجاد بازارهای جدید، پرداخت تسهیلات مناسب، افزایش ظرفیت سردخانه ها و صنایع نگهدارنده آن، روان سازی استانداردها از جمله مطالبات تولید کنندگان این محصول در استان بوشهر به شمار می رود.

نماینده دشتستان با تاکید بر مساله تهاتر با برخی از کشورها در مورد محصول خرما گفت: می توانیم با کشورهای دیگر در قبال صادرات خرما کالاهای مورد نیاز کشور از جمله برنج و میوه هایی که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد را وارد کرد.

وی تاکید کرد: استان بوشهر آمادگی اجرای این برنامه را دارد و راهکاری معقول و مناسب است.

واقعی کردن قیمت خرما مهمترین مطالبه نخلداران

فرماندار دشتستان گفت: این شهرستان با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل در سطح ۲۵ هزار هکتار به عنوان نگین سبز جنوب و پیشانی اقتصاد استان بوشهر در تولید خرما است.

احمد بنافی اظهار کرد: از این میزان ۱۹هزار هکتار نخیلات از طریق آب‌های سطحی و ۶ هزار هکتار از طریق چاه آبیاری می شوند.

وی ادامه داد: رویکرد خرما تاکنون استراتژی محور نبوده و باید با یک نگاه اصولی بتوانیم قدت رقابت پذیری این محصول را در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم.

بنافی با تاکید بر اینکه واقعی کردن قیمت محصول خرما موجب رضایت مندی کشاورزی می‌شود گفت: امروز قیمت تولید، تناسبی با فروش ندارد و کشاورزانی که در چرخه تولید سهم دارند در زنجیره فروش متضرر می شوند و انتظار می رود این ناهمگونی بین تولید و فروش با تقویت بازارهای داخلی و خارجی از بین برود.

وی اضافه کرد: انتظار می رود میز ملی خرمای استان بوشهر بتواند زمینه تقویت بنیه مالی، رونق تولید و افزایش اشتغال در این بخش را فراهم کند و گامی موثر در اتقای جایگاه این محصول در استان بوشهر و کشور برداشته شود.

به سرانجام رسیدن سد دالکی خواسته بحق نخلداران

امام جمعه برازجان گفت: بهبود وضعیت جاده بین مزارع، رفع مشکلات صادرات، بالا بودن هزینه های تولید، پائین بودن قیمت محصول از جمله مشکلات نخلداران است.

حجت الاسلام حسن مصلح افزود: به سرانجام رساندن سد دالکی از جمله دیگر مطالبات بحق کشاورزان شهرستان دشتستان بویژه نخلداران است که بهره برداری از این پروژه نقشی مهم در بهبود وضعیت کشاورزی این شهرستان دارد.

وی بر ضرورت تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی خرما و توسعه صنایع بسته بندی که نقشی مهم در افزایش ارزش افزوده خرما داشته باشد و حمایت جدی از کشاورزان تاکید کرد.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان ۶ استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان در حال برگزاری است.

هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.

هر سال میز ملی خرما در آذر ماه تشکیل می‌شد ولی با توجه به حساسیت قیمت این محصول ۲ ماه قبل از برداشت محصول، نشست این میز امسال در استان بوشهر برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی لازم برای تثبیت قیمت خرما انجام شود و نگرانی کشاورزان و نخلداران در این زمینه پایان یابد.