شهر خبر

مدیرکل غله: خرید تضمینی گندم در کرمانشاه از مرز ۵۱۷ هزار تن گذشت

مدیرکل غله: خرید تضمینی گندم در کرمانشاه از مرز ۵۱۷ هزار تن گذشت
عکس آرشیوی است

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه از خرید تضمینی بیش از ۵۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: در مجموع پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تا به امروز گندم خریداری شده است.

«ماشاالله ارویسی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم کماکان ادامه دارد، افزود: کشاورزانی که تا تاریخ ۲۷ تیرماه گندم خود را تحویل داده اند و لیست آنها به بانک ارسال شده، کل مبلغ که معادل چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است را دریافت کرده‌اند.

وی مبلغ خرید گندم از کشاورزان را به ازای هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۸۱ درصد از کل خرید گندم توافقی پرداخت شده و به مرور مطالبات سایر کشاورزان زحمت کش استان هم پرداخت می‌شود.

ارویسی در خصوص خریدهای تضمینی انجام شده هم توضیح داد: از مجموع ۵۱۷ هزار تن گندمی که به صورت تضمینی خریداری شده است، ۵۷ هزار تن توسط کارخانجات ماکارونی به صورت توافقی و مابقی هم به صورت تضمینی خریداری شده است.

وی تعداد کل مراکز خرید تضمینی در استان کرمانشاه را ۶۱ مرکز شامل هفت مرکز دولتی، ۴۰ سیلوی بخش خصوصی و ۱۴ مرکز مباشرین تعاونی روستایی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر به غیر از مناطق گرمسیر استان، در تمامی شهرستان‌ها نیز عملیات خرید تضمینی گندم توسط مراکز از پیش تعیین شده در حال انجام است و عملیات خرید تضمینی از کشاورزان تا برداشت کامل محصول گندم در استان کرمانشاه ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه نیاز مصرف سالیانه گندم در استان را حدود ۲۵۰ هزار تن دانست و اظهار کرد: هم اکنون بیش از نیاز ۲ سال مصرف در سیلوها و مراکز استاندارد ذخیره‌سازی گندم در استان ذخیره‌سازی شده است که با برنامه‌ریزی مسئولین شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی اصلی تأمین و توزیع گندم و آرد کشور، این حجم مازاد ذخیره‌سازی شده به سایر استان‌های نیازمند گندم با کیفیت استان شامل استان‌های تهران، البرز، قم، نوار شمالی کشور، اصفهان و یزد با برنامه حمل از پیش تعیین شده، ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ در استان کرمانشاه بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که در سال زراعی جاری ۹۸ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۳۰۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفته است.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.