شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#همایون#همایون شجریان

مرضیه یادگاری از مجید اوجی/از محسن چاوشی و همایون شجریان تا محسن یگانه و مجید انتظامی/هفته پر سر و صدای خانواده موسیقی/ شرط جدی برای بازگشت جیران/تکیه نیاوران میزبان بزرگان سینما

مرضیه یادگاری از مجید اوجی/از محسن چاوشی و همایون شجریان تا محسن یگانه و مجید انتظامی/هفته پر سر و صدای خانواده موسیقی/ شرط جدی برای بازگشت جیران/تکیه نیاوران میزبان بزرگان سینما

هفته گذشته چهره‌های مختلف هنری بخصوص خانواده موسیقی بسیار پر خبر بودند و به رغم اینکه از محسن چاوشی، همایون شجریان، مجید انتظامی و محسن یگانه اخبار مختلفی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و اقدام محسن چاوشی در آزاد کردن 851 زندانی در نوع خود بی‌نظیر بود اما چهره این هفته را مرحوم مجید اوجی انتخاب کرده‌ایم که سریال «مرضیه» در ژانر مذهبی مناسب با ماه محرم به تهیه‌کنندگی این هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون این روزها روی آنتن است. مجید اوجی را به دلیل بیماری از دست دادیم و بی‌تردید او نقش مهمی در تولید سریال‌های موفقی چون سفر سبز، باغ سرهنگ، همسایه‌ها، به سوی افتخار و... را داشت.

جای خالی هفته؛ مجید اوجی

مجید اوجی و فلورا سام

این روزها که سریال مرضیه به مناسبت ماه محرم دوباره روی آنتن می‌رود بد نیست یادی کنیم از مجید اوجی تهیه‌کننده فقید تلویزیون و سینما که سال‌ها در عرصه تولید زحمت کشید و بی‌تردید بخش عمده‌ای از تولیدات او در حوزه سریال‌سازی با استقبال مخاطبان روبرو شد و اگر به کارنامه همکاری او با کارگردان‌ها، نویسندگان، بازیگران، عوامل پشت دوربین و... گذری نگاهی کنیم متوجه خواهیم شد که تاثیر به سزایی در پیشرفت و موفقیت خانواده جوان این عرصه داشته است.

«فلورا سام» همسر مجید اوجی درباره او برای خبرگزاری برنا این‌گونه می‌نویسد: «مجید، مهربانی که نامهربانی بسیار دید، عاشقی که تا لحظه آخر پای عشقش ایستاد، و سایه‌ای گسترده بر سر همه آنها که کنارش بودند.»

آزادی هفته؛ 851 زندانی با محسن چاوشی

ماجرای محسن چاوشی و ۸۵۱ زندانی که بلاخره لو رفت

با کمک ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی محسن چاوشی، طی دو سال گذشته زمینه آزادی ۸۵۱ نفر از زندانیان تحت حمایت ستاد مردمی دیه فراهم شده است.

علی شمس مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در این مورد گفت: «امروز نه فقط عیار و اعتبار تیتراژهای آثار فاخر نمایشی و نه فقط تلاش‌گران عرصه موسیقی به وجود شخصیت‌هایی چون محسن چاوشی مفتخرند که امروز ما در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی نیز به خود می‌بالیم که از نعمت همیاری و همراهی ایشان برخورداریم. ایشان که با ۵/۴ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام و چند صدهزار دنبال‌کننده در توئیتر، نه برای کسب نام و نان بیشتر، که برای رفع مشکلات هموطنانش تلاش کرده و افزون بر رهایی دادن جوانان بسیاری را از پای چوبه دار و تامین دارو و اسباب درمان خیلی از بیماران خاص، در وادی استخلاص زندانیان غیربزهکار هم بدون بوق و کرنا اقدامات ماندگاری را رقم زده است؛ آقای هنرمند، عمرتان بلند و عزت‌تان روزافزون.

با کمک مخاطبان صفحه اینستاگرام آقای چاوشی تنها در ۲ سال اخیر تعداد ۸۵۱ زندانی غیربزهکار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی علاقمندان و دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی این نام‌آشنای نیک‌اندیش از بند حبس رهایی یافته‌اند.

هشت مرداد ماه و در زادروز تولد این هنرمند به مانند سال‌های قبل، ایشان هدیه سالروز میلاد خود را در قالب طرحی در جهت آزادی ۴۳ زندانی خرمشهری مطرح کردند که با این فراخوان اعلام شده هواداران آقای چاوشی در مدت کوتاهی با واریز مبلغی معادل ۲۰۰ میلیون تومان به حساب ستاد مردمی دیه استان خوزستان، زمینه آزادی همه محبوسان معرفی شده‌ را فراهم کردند تا به این مناسبت مبارک بسیاری از مردان عائله‌مند و سرپرستان خانواده در زادگاه محسن چاوشی از بند رهایی یافته و در قالب یک هدیه تولد تقدمی به این ستاد مردمی به آغوش گرم جامعه بازگردند.»

ادعای هفته؛ محسن یگانه

ادعای بزرگ محسن یگانه در یک کنسرت +تصویر

محسن یگانه در کنسرت آخرش به نکاتی درباره کیفیت اجرا اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

 

بازگشت هفته؛ مجید انتظامی

مجید انتظامی : پس از ۱۰ سال به صحنه برمی‌گردم/ عاشق دفاع مقدس بودم

مجید انتظامی در نشست رسانه‌ای رویداد موسیقیایی «همراه خاطره‌ها» جزییات این برنامه را که بعد از 10 سال به رهبری وی برگزار شود، تشریح کرد.

 نشست رسانه‌ای رویداد موسیقیایی «همراه خاطره‌ها» برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی که قرار است مهر ماه سال جاری به مناسبت هفته دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار شود، با حضور مجید انتظامی و نصیر حیدریان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست انتظامی  گفت: برای این رویداد حدود سه یا چهار ساعت موسیقی نوشته‌ام اما هنوز تمامی قطعات انتخاب نشده است. خوشبختانه در این کنسرت آقای نصیر حیدریان با من همکاری دارد و در این راستا ضمن نت‌خوانی، گروه ارکستر را آماده می‌کند.

پس از توضیحات کوتاه مجید انتظامی، خبرنگاران حاضر در مراسم پرسش‌های خود را مطرح کردند.

انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطعات درنظر گرفته شده این رویداد، گفت: از میان حدود دویست ساعت موسیقی که نوشته‌ام،  در این برنامه، موسیقی‌هایی از  فیلم‌های «کانی‌مانگا»، «جایی برای زندگی»، «مردان آنجلس» و همچنین شیخ بهایی با سازهای سنتی، نی، کمانچه، قانون و ... نواخته خواهد شد شرایط مهیا شده است.

او در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر سال‌ها کم کاری‌اش در زمینه موسیقی، گفت: ده سال است که من در این عرصه غیبت داشته‌ام چراکه به نظرم شرایط مهیا نبود. خوشبختانه اکنون شرایط بهتر و کنسرت‌های بیشتری برگزار می‌شود و از این رو فکر کردم شاید بتوانم کمکی باشم و تصمیم به فعالیت گرفتم.

نصیر حیدریان هم در ادامه صحبت‌های انتظامی افزود: ما دوستان قدیمی هستیم و زمانیکه این پیشنهاد همکاری مطرح شد آن را قبول کردم. تمرینات با سازهای زهی آغاز شد تا نوازندگان با قطعات آشنا شوند. در این رویداد برای اولین بار است که تمام قطعه خرمشهر اجرا خواهد شد. پیش از این فقط ابتدا و انتهای آن اجرا شده بود.

انتظامی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه چرا تاکنون با وجود آهنگسازان و نوازندگان توانمند، آثار ماندگاری در زمینه دفاع مقدس ساخته نشده است؟ اظهار کرد: در صورتیکه در هر کاری بخصوص اثر هنری عشق نباشد، آن اثر به چشم نخواهد آمد. من به هشت سال دفاع مقدس باور داشتم چراکه عشق و صف‌های طولانی را دیدم و در موشک‌باران‌ها زندگی کردم  بنابراین با تمام وجودم کار می‌کردم. وقتی «حماسه خرمشهر» را کار می‌کردم پیانو و وسایل اولیه نداشتم اما خود را در جبهه احساس کرده و آن را با عشق ساختم. در ابتدا فکر نمی‌کردم مورد قبول قرار گیرد چراکه سلیقه مردم از موسیقی علمی دور بود؛ با این حال مردم به آن علاقه نشان دادند.

او در ادامه افزود: من در کارهایم دوست ندارم ارکستر سمفونیک ساکن بنشیند و تماشاگر تشویق کند بلکه معتقدم باید بده بستانی میان ارکستر و تماشاگران صورت گیرد. بنابراین در کارهایم فانتزی‌هایی برای خودم در نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم گوشه‌ای از آن فانتزی را با تمام سختی‌ها اجرا کنم. هر اپیزود این کنسرت یک واقعه خرمشهر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ژانر رویداد موسیقیایی «همراه خاطره‌ها» تصریح کرد: کل کار موسیقی کلاسیک است و رنگ و بوی ایرانی دارد و با سازهای سنتی رنگ‌آمیزی شده است. تلاشمان بر این است تا این برنامه را به بهترین وجه اجرا کنیم و فکر می‌کنم کنسرت خوبی شود و مورد قبول مردم قرار گیرد.

انتظامی با اشاره به اینکه من تنها رهبر آثاری هستم که خودم اجرا می‌کنم، گفت: من رهبر ارکستر نیستم. مردم فکر می‌کنند هر کسی روی صحنه دست تکان داد رهبر است. رهبری من در حد کارهایی‌ست که خودم اجرا می‌کنم. هر رهبری آهنگساز نمی‌شود همانطور که هر آهنگساز و نوازنده‌ای، رهبر نیست.

همچنین او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص اجرای این برنامه در شهر خرمشهر یادآور شد: آرزوی من این است که این برنامه در خرمشهر اجرا شود اما توان جسمی من مانند سابق نیست و یکی از دلایلی که آقای حیدریان به من کمک می‌کند همین موضوع است.  

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازگشت خود پس از ده سال به عرصه موسیقی گفت: بچه‌های حرفه‌ای سابق، هیچ‌کدام نیستند. آن‌ها یا بازنشسته و یا جذب کارهای دیگر شده‌اند اما اکنون بچه‌های جوان، مستعد و خوبی حضور دارند.

انتظامی ضمن اشاره به اینکه اکنون نصیر حیدریان ارکستری با حضور هشتاد نفر از بچه‌های هنرستان موسیقی تشکیل داده است، تصریح کرد: قرار است آقای حیدریان آن‌ها را به سطحی برساند تا به ارکستر سمفونیک وارد شوند. کار نصیریان بسیار مهم است چراکه بی‌دستمرد هفته‌ای دو روز ساعت‌ها تمرین می‌کند.

حیدریان در این باره گفت: زمانیکه به ایران آمدم متوجه شدم ما در برخی زمینه‌ها کمی کوتاهی کرده‌ایم و از این رو بر آن شدم تا ارکستری تشکیل دهم از سازهای زهی و بادی تا جوان‌هایی را برای موسیقی آماده کنم. با همکاری بنیاد رودکی گروهی تشکیل دادیم تا آن‌ها از سن پایین ساز زدن در ارکستر را یاد بگیرند. نواختن ساز در ارکستر از سخت‌ترین حرفه‌هاست چراکه همه نوازندگان باید دقیقاً مثل  هم بنوازند و از این رو باید هنرجویان از هنرستان ساز زدن را یاد بگیرند. در دانشگاه‌های سطح دنیا دانشجویان برای ارکستر تربیت می‌شوند به همین دلیل تصمیم گرفتیم جوان‌ها از چهارده- پانزده سالگی نواختن ساز در ارکستر را آموزش ببینند تا زمانیکه وارد ارکستر سمفونیک و ملی می‌شوند آموزش دیده باشند. هفده نفر از این جوان‌های این آکادمی در ارکستر ملی خواهند نواخت.

انتصاب هفته ؛نصیر حیدریان

نصیر حیدریان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران شد

با حکم مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی و با پیشنهاد اعضای شورای هنری ارکستر، نصیر حیدریان برای یک دورۀ یکساله به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد.

مجید زین‌العابدین در حکم خود خطاب به نصیر حیدریان بر برنامه ریزی ، آماده سازی و رهبری اجراها، ضبط و تمرینات ارکستر در چهارچوب برنامه های مصوب و معرفی و پیشنهاد رهبران میهمان تاکید کرده است.

تلاش در جهت ارتقای دانش و مهارت فنی نوازندگان به وسیله تعیین رپرتوارهای مناسب از دیگر نکاتی است که مدیرعامل بنیاد رودکی  در حکم خود به آن اشاره کرد.

نصیر حیدریان در سالهای اخیر چندین نوبت به عنوان رهبر میهمان، رهبری اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را به عهده داشته است

تقدیر هفته؛ همایون شجریان

تقدیر از همایون شجریان در سفارت سوئیس

سفارت سوئیس در ایران در نامه‌اى از یک عمر تلاش بى‌همتاى محمدرضا شجریان و همایون شجریان در اعتلاى فرهنگ و هنر ایران تقدیر کرد.

پیج رسمی سفارت سوئیس در ایران با انتشار پستی از همایون شجریان تقدیر کرد و نوشت: «تقدیمِ نامه تشکر به جناب آقای همایون شجریان به عنوان نشانه‌ قدردانی از یک عمر تلاش بی‌همتا توسط وی و پدر گرامی‌شان، استاد شجریان، به خاطر احیای هنر و فرهنگ ایران.با امید گسترش همکاری‌های فرهنگی متقابل بین سوییس و ایران!»

همسر هفته؛ حامد آهنگی

حامد آهنگی

همسر حامد آهنگی در یک برنامه اینترنتی روی خط آمد و به نکاتی در مورد همسرش اشاره کرد که شاید تا به حال کسی نشنیده باشد.

رویداد هفته آغاز جشنواره فیلم کوتاه عاشورایی/تصویر دهم

رونمایی+از+پوستر+جشنواره+تصویر+دهم+

مجیدی به همراه کمال تبریزی، رضا میرکریمی، هادی نائیجی و محمدرضا مصباح روز شنبه هشتم مردادماه برنامه‌ای را در تکیه قدیمی نیاوران برگزار کردند تا از پوستر سومین دوره جشنواره فیلم تصویر دهم رونمایی کنند.

این برنامه با پخش بخشی از زیارت عاشورا و اجرای مژده لواسانی با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد.

در ابتدای این برنامه، مجیدی ـ مدیر جشنواره ـ تاکید کرد که برنامه‌های این جشنواره در روزهای آینده با حضور اهالی رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین اختیاری، نماینده آیت الله سیستانی و مدیر عامل خیریه راه ایمان که در برگزاری این جشنواره مشارکت دارد، در سخنانی به فعالیت‌های این خیریه از جمله مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: در آغاز سومین سال رویداد تصویر دهم هستیم که به عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌های این خیریه چند سالی است به راه افتاده است.

او با اشاره به اینکه برخی هنر را شکستن قالب و نیز سنت تعریف می‌کنند، گفت: کم بودند هنرمندانی مثل استاد فرشچیان که هنر خود را صرف عاشورا کردند و این رویداد تصویر دهم برگزار می‌شود تا نشان داده شود که هنرمند واقعی دست از سنت‌ها و آیین‌ها نمی‌شوید.

سپس حسین متولیان -شاعر- ابیاتی را در وصف محرم و امام حسین (ع) خواند.

در ادامه با حضور مجیدی، میرکریمی، رضا کیانیان، کمال تبریزی و محمد حسین مهدویان از پوستر سومین دوره این جشنواره رونمایی شد و بعد مهدی میرباقری طراح پوستر توضیح داد که در این پوستر از شمایل نگاری استفاده کردیم با ترکیبی از سه اثر استاد محمد فراهانی و این نوید را می‌دهم که روز اختتامیه اصل تصویر به نفع خیریه راه ایمان به حراج گذاشته خواهد شد.

تصاویر را اینجا ببینید

شرط هفته؛ شاکیان جیران

جیرانی‌ها خسارت دهند مردم جیران ببینند

دست‌اندرکاران سریال «آهوی من مارال» نسبت به اتفاق‌های چند وقت اخیر درباره توقف انتشار سریال «جیران» بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند.

عوامل این سریال اعلام کرده‌اند که از ابتدا قصد وارد شدن به جنجال‌های رسانه‌ای را نداشته‌اند اما از آنجایی که برخی خبرگزاری‌ها اقدام به نشر و اشاعه اکاذیب نسبت به عوامل مجموعه «آهوی من مارال» زده‌اند تصمیم گرفته‌اند بیانیه‌ای منتشر کنند.

در این بیانیه آمده که اولین بار مهرداد غفار‌زاده سال 1399 از عوامل «جیران» شکایت کرده و این شکایت منجر به صدور حکم محکومیت اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده جیران به «حذف شباهت‌ها از فیلم‌نامه و عدم پخش سریال جیران تا یک سال شده است.»

در ادامه بیانیه آمده که عفیفه مدعی شده که ساترا مرجع رسیدگی به شکایات از جیران بوده در صورتی که مرجع رسیدگی به شکایات، دادسراها و دادگاه‌های کیفری هستند.

فقط در زمانی که عوامل «جیران» و فیلیمو مهیای پخش این مجموعه شده بودند، تیم حقوقی آهوی من مارال با ارسال اظهارنامه رسمی به فیلیمو درخواست کردند پوسترهای مربوط به شخصیت و داستان‌های مشابه و مسروقه را از سطح شهر و فضای مجازی جمع‌آوری و از پخش سریال با وجود قسمت‌های کپی‌برداری‌شده از «مارال» خودداری کنند.

به دنبال همین درخواست از ساترا هم، به عنوان متولی صدور مجوز پخش و مرجع اجرای رأی داوری، درخواست شد که بررسی کنند تا چنان‌چه شباهت‌ها حذف و حکم قبلی اجرا شده است، مجوز پخش «جیران» صادر شود.

بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام  یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می‌دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات  آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام  یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می‌دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات  آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

در بخش پایانی بیانیه هم درباره تکلیف جیران نوشته شده: «در آخر گفتنی است که ما همواره بر آن بوده‌ایم که مشکل به وجود آمده را، در فضای غیرقضایی و خیرخواهانه حل و فصل کنیم. حتی قبل از صدور دستور توقف پخش، مهلت ۱۰ روزه‌ای از سوی بازپرس محترم، به عوامل «جیران» داده شد تا در جهت صلح و سازش اقدام کنند، ولی متأسفانه عوامل «جیران» که الحق استاد مسلم فرصت‌سوزی هستند، به عمل خود اصرار دارند. این رفتار ایشان است که عوامل «مارال» را وادار به شکایت کیفری نموده، که نتیجه آن توقف پخش سریال «جیران» و تضییع حقوق مخاطبان و بینندگان است.

علی‌ای‌حال ما مسیر قانونی خود را تا آخر و صدور حکم محکومیت مجرمین طی می‌کنیم، ولی صرفا از سر احترام به بینندگان و دنبال‌کنندگان «جیران»، در صورت جبران خسارات وارده به مجموعه «مارال»، مثل گذشته حاضر به گذشت و صلح و سازش هستیم. این توپ حالا در زمین «جیران» و جیرانیان است تا نشان دهند برای مخاطبانشان ارزشی قائل هستند، یا به خاطر اندکی سود مالی بیشتر، حقوق آن را نادیده می‌گیرند.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده که تهیه کننده «جیران» اظهارکرده «یک ماه تأخیر در پخش قسمت اول سریال «جیران» ایجاد شده، بخاطر شکایت بوده و پس از بررسی مفصل، حکم قاطع به عدم تشابه دو فیلمنامه «جیران» و «آهوی من مارال» از سوی ساترا صادر شده است». اولاً در همان تاریخ مسئولان وقت ساترا طی بیانیه‌ای علت تأخیر پخش جیران را بازبینی محتوا و اعمال ممیزی اعلام کردند و تصریح کردند که توقف به خاطر شکایت نیست.

در بخشی دیگر به کپی‌برداری فیلمنامه اشاره شده: « با ارجاع امر کارشناسی از سوی بازپرس محترم شعبه صادرکننده دستور توقف، به کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس محترم طی یک ماه بررسی مفصل، گزارش کاملی مبنی بر وجود شباهت در فیلمنامه و محتوای ساخته شده «جیران» با طرح و فیلمنامه «مارال» ارائه کرده است و جزءبه جزء، به تک‌تک موارد مشابهی اشاره کرده است، که از ابتدا در طرح آقای احسان جوانمرد نبوده و از روی طرح آقای غفارزاده کپی‌برداری شده‌اند.»

در ادامه آمده: « طرح اولیه احسان جوانمرد برای «جیران»، مبتنی بر مستندات تاریخی بوده و فاقد روایات تخیلی و شخصیت‌های غیرواقعی است که با ایده‌پردازی آقای غفارزاده در طرح «آهوی من مارال» خلق شده‌اند. اگر عوامل «مارال» از آقای جوانمرد شکایت نکرده‌اند، صرفاً به این دلیل است که معتقد بودند آقای جوانمرد، بدواً سوء‌نیتی نداشته و تصور می‌کرده که آقای حسن فتحی ایده‌ای از سمت خود به طرح او الحاق می‌کند.»

در این بیانیه پلتفرم فیلیمو به عنوان یکی از متهمان معرفی شده و آمده: «فیلیمو پس از صدور دستور توقف پخش جیران اطلاعیه‌ای صادر و اظهار نموده است که تا زمان حل اختلافات بین تهیه‌کنندگان و کارگردانان دو سریال، ادامه «جیران» پخش نخواهد شد.

در واقع بیانیه فیلیمو موضوع را به گونه‌ای القاء می‌کند که گویی فیلیمو و مدیران این پلتفرم، نسبت به این شکایت شخص ثالث هستند و از بیرون درباره آن اظهار نظر می‌کنند، نه در مقام یکی از عناصر درگیر در پرونده. این در حالی است که فیلیمو نیز یکی از مشتکی‌علیه ها، و چه بسا متهم اصلی در وقوع این خلاف است و از ایشان نیز شکایت شده است. چراکه مسئولان فیلیمو علی‌رغم اطلاع از مسروقه بودن ایده فیلمنامه و با این‌که از ابتدا در جریان شکایت آقای غفارزاده و وجود رأی داوری بودند، برای ساخت سریال «جیران» سرمایه‌گذاری کردند.»

انتهای پیام