شهر خبر

بازیگر یاغی به بهشت می رود!

بازیگر یاغی به بهشت می رود!

یادداشت: مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر – خبرگزاری برنا

بازیگری و پدیده ای که شاید خیلی ها برای آن سر و دست می شکنند والبته خیلی ها با رابطه و بی رابطه در آن هیبت دیده می شوند و البته گاهی در قواره های کوچکتر در جای خود قرار می گیرند اما این حرفه را به راحتی نمی توان به هر کسی نسبت داد چون جدا از توانمندی و استعداد وتکنیک و خلاقیت حتما در این عرصه هنری باید یک آنی محسوس وجود داشته باشد تا تو را در کوچکترین حضور حرفه ایت روی صحنه تئاتر، در قاب تلویزیون و یا حتی روی پرده نقره ای سینما با ابهت کافی به نمایش بگذارد.

بازیگری ؛ بازیگر بودن یا نبودن!

بخش عمده ای از بازیگرانی که در آثار مختلف دیده می شوند و حتی ایفاگر نقش های مهمی هستند و برخی حتی برای نقش ها تلاشی مضاعف دارند و گاهی با تلاش تیم تولیددر جای درستی هم قرار می گیرند شاید در ذهن مخاطب ماندگار نباشند.

 
 

فاکتورهای متفاوتی باید دست به دست هم بدهد تا یک بازیگر در یک نقش جایش را پیدا کند و بتواند در موقعیت رخ داده با خلق یک شخصیت روح و روان مخاطبش را تسخیر کند.

شاید سالها بگذرد و هر بازیگر در کارنامه اش تنها یک نقش ماندگار به جا بگذارد و سالها تنها به عنوان یک بازیگر حرفه ای برای امرار معاش و حتی برای ایفای نقش های خاص جلوی دوربین برود اما آن اتفاقی که باید رخ ندهد.

و معدود هستند بازیگرانی که حتی در نقش های کوتاه آنچه باید را از خود به جای می گذارند چرا که آن لازم برای دیده شدن و تثبیت آن سکانس یا پلان را بلد هستند و معمولا این دست بازیگران جدا از اشراف بر حس و تکنیک در بازیگری بر فضای صحنه و قابی که در آن اجازه بازی دارند طوری حکومت می کنند که کارگردان و لنز دوربین برای ثبت هنر آنها نیاز ندارد به این در و آن در بزند .

سریال یاغی ساخته جدید محمد کارت این روزها یکی از پر سر و صدا ترین سریال پلتفرم های نمایش خانگی است که اتفاقا با استقبال بسیاری از سوی مخاطب روبرو شده است.

قصه خاص ، آدمهای متفاوت، جغرافیای روائی دست نخورده و البته شخصیت هایی که هر کدامشان می توانند نماینده ای از قشری خاص باشند که نیاز است گروه تحقیق ونگارش با تدبیر و تفکر دراماتیک در دل یک داستان نمایشی آنها را پازل طور کنار هم بنشاند تا به اتفاق راوی قصه ای باشند که مشخصا قرار است از یک آسیب جدی در زیر پوست شهر سخن بگوید.

اینکه سریال یاغی امروز یکی از اتفاقات ویژه درتولیدات نمایشی است بحث این مقال نیست اما حضور به یک باره فرهاد اصلانی در نقش اکبر مجلل که می تواندنمونه ای از یک قاچاقچی معروف بین المللی باشد در سریال یاغی به یک باره شوک جدی سریال بود برای لحظاتی که حالا تماشاگر همه شخصیت ها را دیده است داستان را می داند و کاراکترها حداقل در تعریف از خودشان نکته ای جدید ندارند مگر موقعیت درام ایجاب کندتا گرمای داستان افت نکند.

چند پلان و یک سکانس کافی است تا فرهاد اصلانی در دل یک سریال چند ده قسمتی حتی همه آنچه باید را بگوید و در تاثیرگذاری بر کل سریال جای خودش را پیدا کند و حتی جدا از روند قصه در ذهن مخاطب طوری بماند که هر لحظه انتظار حضور مجددش را بکشد.

لحن ، میمیک ، انتخاب صدا ، نوع بازی را به گریم متفاوت نقش در سریال یاغی اضافه کنید تا اکبر مجلل در حاشیه داستان پر و پیمان سریال یاغی با شخصیت های خوش رنگ و لعابش جای بگیرد.

همه آنچه از اصلانی در سریال یاغی در مدت کوتاه حضورش دیدیم محصول تجربه و توانایی این بازیگر نیست . از انتخاب به جا گرفته تا هیبتی که یک بازیگر برای جان دادن به یک نقش در ذات دارد نکاتی است که در کار فرهاد اصلانی برای هر نقشی مشهود است و در سریال یاغی نیز او به یک فرصت کوتاه برای زدن یک گل طلایی در میان ستاره های یک سریال خوش ستاره نیاز داشت تا همه چیز را به یک باره به سمت خود سوق دهد.

باید دید اکبر مجلل کی و دوباره کجا به داد درام محمد کارت وتیمش می رسد که طبعا پتانسیل نجات قصه را در هر لحظه ای دارد.

پ.ن: شباهت گریم فرهاد اصلانی به پابلو اسکوبار بزرگترین تاجر مواد مخدر در کلمبیا شاید از روی درک و شناختی است که محمد کارت از کاراکتر مجلل در ذهن دارد.

انتهای پیام