شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تیم ملی#نوجوانان#کشتی

مجید ترکان سرمربی تیم ملی کشتی نوجوانان:

نمی دانم همچنان سرمربی تیم ملی خواهم ماند یا نه/ بله در تیم من اختلاف بود!

سرمربی تیم ملی نوجوانان کشتی ایران می گوید منتقدان از او فقط نتیجه می خواهند.

 نمی دانم همچنان سرمربی تیم ملی خواهم ماند یا نه/ بله در تیم من اختلاف بود!

تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز با کسب عنوان چهارمی به کار خود در رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان در ایتالیا پایان داد.  مجید ترکان، سرمربی این تیم، حالا بعد از بازگشت از رم، منتقدانش را متهم به نتیجه‌گرایی می‌کند و توصیه می‌کند بیشتر به «کیفیت» اهمیت دهند تا «کمیت»!  گفتگوی مفصل ترکان با خبرورزشی را در ادامه می‌خوانید:

هدف، تجربه‌اندوزی بود
ترکان در رابطه با نتیجه‌گیری تیم ملی کشتی آزاد به خبرنگار خبرورزشی می‌گوید: «در رده پایه کشتی آزاد ما نگاه رو به جلو داریم. هدف اصلی ما پشتوانه‌سازی برای تیم‌های جوانان و بزرگسالان است. برنامه‌ریزی من هم در همین راستا بوده است. کشتی‌گیران تیم نوجوانان در این رقابت‌ها باید برای آینده تجربه اندوزی می‌کردند. اتفاقاتی مثل کشتی با کشتی‌گیر هند یا ۴ ثانیه آخر، همه تجربیاتی است که باید در همین مسابقات کسب می‌کردند. بهترین عرصه برای محک خوردن همین مسابقات جهانی بود. در مجموع بازیکنان زحمت کشیدند اما نباید فراموش کنیم که رقیبان ما در رده پایه خیلی قوی‌تر از سال‌های گذشته بودند و با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت هستند.»

درخت که می‌افتد، تبرزن زیاد می‌شو
آیا ترکان دلیل تکرار رتبه چهارمی تیمش به رغم حضور نداشتن روسیه در این مسابقات را همین سرعت رقیبان در پیشرفت تیم‌های پایه کشتی می‌داند؟ پس پیش‌بینی‌ها درباره قهرمانی ایران در این دوره از رقابت‌ها بر چه اساس بود؟ سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در پاسخ به این سوالات می‌گوید: «سال گذشته هند رتبه اول را کسب کرد و آمریکا دوم شد. امسال آمریکا با امتیاز بالای ۱۹۰، رتبه اول را کسب کرد. شما فکر کردید اگر روسیه بود می‌توانست قهرمان شود؟ ما چطور؟ از پارسال تا کنون چقدر به هند نزدیک‌تر شده‌ایم؟ این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر فقط یکی از کشتی‌گیران ما مسابقه‌اش را می‌برد یا هند و آذربایجان یک باخت دیگر می‌دادند، ما الان دوم یا سوم شده بودیم. باز هم این حرف‌ها بود؟ کشتی فرنگی با یک طلا قهرمان شد. پس اینقدر کمی نگاه نکنید. تا درخت ایستاده مشکلی نیست، وقتی می‌افتد، تبرزن‌ زیاد می‌شود.»

نگاه من به آینده است
پس شما نتیجه تیم کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان را ناکامی نمی‌دانید؟ ترکان در پاسخ به این سوال به خبرنگار خبرورزشی می‌گوید: «من با نگاه به آینده کار کردم. اگر شما الان را ببینید اما آینده را نبینید، می‌شود همان نتیجه‌گرایی. همان که دنبالش هستند. چند کشتی‌گیر که در نوجوانان مدال گرفته، در جوانان و بزرگسالان هم در تیم ملی بود و مدال گرفت؟ حالا چند کشتی‌گیر بودند که مدال نگرفتند اما در بزرگسالان مدال گرفتند؟ حرف من این است که اگر الان را نمی‌دیدم و نگاهی به آینده هم نداشتم کلاً باخته بودم. البته اگر به هر دو توجه کنیم و چه الان و چه آینده مدال بگیریم که نورعلی نور است اما از بین توجه به حال و آینده، آینده مهم‌تر است. سوال من این است که از ۱۰ کشتی‌گیری که سال گذشته در نوجوانان کشتی گرفتند، چند نفر امسال در رده جوانان کشتی گرفتند؟ از تیم فرنگی که قهرمان شد چند کشتی‌گیر سال آینده کشتی خواهند گرفت؟ با این نگاه باید کشتی را هدایت کنیم. این نگاه‌ها باید وجود داشته باشد.»

بله؛ بین مربیان ما اختلاف بود

نتیجه تیم کشتی آزاد نوجوانان، در حالی رقم خورد که خبرهای زیادی درباره اختلاف‌ میان اعضای کادرفنی و ورزشکاران به گوش می‌رسید. مواردی که در کیفیت نتایج بی‌تأثیر نبود. ترکان این اختلاف‌ها را تأیید می‌کند: «در این رابطه فقط یک نکته می‌گویم که ممکن است هزار برداشت از آن شود؛ همه مربی فیکس دارند اما مربیان ما ادواری بودند! من نمی‌گویم این خوب است یا بد اما بحث مربی ادواری شرایط خودش را دارد و بله در این شرایط اختلاف نظرهایی هم به وجود می‌آید اما همان‌طور که تأکید می‌کنم باید تیم‌های پایه با هدف پشتوانه سازی برای رده‌های بالاتر کار کنند، به این نکته هم تأکید دارم که در رده پایه باید مربی پرورش داده شود.»
او تأکید می‌کند: «ما در انتخاب بچه‌ها به قانون فرآیند یا چرخه احترام گذاشتیم. از ما می‌پرسیدند آیا هر ۱۰ وزن کامل هستند؟ می‌گفتم نه ۲،۳ وزن خالی‌اند. چون من به قانون پایبند بودم.
قراردادم یکساله بود و تمام شد

بعد از پایان رقابت‌های کشتی نوجوانان قهرمان جهان، زمزمه‌هایی درباره کنار گذاشتن مجید ترکان از سوی فدراسیون کشتی به گوش می‌رسد. او اما به خبرورزشی می‌گوید: «مدت قرارداد من یکساله بود و بعد از پایان این دوره از مسابقات قهرمانی جهان قراردادم به پایان رسیده است. بیایید ارزیابی کنید که در طول یکسال قرارداد من، چه کارها انجام دادیم تا در کشتی بحث فکری و تاکتیک را تغییر بدهیم. فدراسیون کشتی هم از ما همین را خواسته است. در حال حاضر هم اصلاً نمی‌دانم فدراسیون برای ادامه داشتن یا ادامه نداشتن این همکاری چه تصمیمی می‌گیرد؟»