شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قره باغ#روسیه#ارمنستان

وزارت دفاع روسیه تأئید کرد؛

گزارش‌هایی از وقوع درگیری و نقض آتش‌بس در قره باغ

گزارش‌هایی از وقوع درگیری و نقض آتش‌بس در قره باغ

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه ای برخی گزارش ها از وقوع درگیری‌ و نقض آتش‌بس در قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تأئید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یک نظامی ارتش این کشور در پی آتش نیروهای نظامی ارمنستانی در قره باغ کشته شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این خصوص گفت که نیروهای نظامی ارمنستانی صبح امروز مواضع ارتش این کشور در استان لاچین را زیر آتش سنگین قرار دادند.

گزارش باکو در این خصوص حاکیست: آنار کاظم اف، سرباز ارتش آذربایجان در نتیجه اصابت گلوله شلیک شده از سوی نیروهای ارمنستانی در قره‌باغ جان خود را از دست داده است.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان هم در بیانیه ای اعلام کرد: ارمنستان توافق سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ دوم قره باغ را به کرات نقض کرده و به تلاش‌ ها برای عادی‌ سازی روابط آسیب وارد می کند.

در این بیانیه آمده است: این حادثه خونین امروز بار دیگر نشان داد که ارمنستان توافق سه جانبه امضا شده توسط رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را به شدت نقض کرده است. این اقدام نشان دهنده بی احترامی ارمنستان به تلاش های میانجی‌ های بین‌ المللی است. تمام مسئولیت حادثه در خاک آذربایجان بر عهده رهبری سیاسی و نظامی ارمنستان است که هنوز گروه‌ های مسلح خود را از خاک این کشور همسایه خارج نکرده است.

از سوی دیگر، به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت خارجه ارمنستان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از جامعه جهانی می‌خواهیم جلوی رفتار تهاجمی آذربایجان در قره‌باغ را بگیرد.

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه ای اعلام کرد که آتش بس در قره باغ نقض شده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: ما برای تثبیت اوضاع در قره باغ کوهستانی تلاش می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.