شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستانی

موضع مقام پاکستانی درباره نقش این کشور در کشته شدن رهبر القاعده

کدخبر: 512698
یک منبع دولتی پاکستان که نخواسته نامش گرفته شود، گفت که هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در حمله به رهبر القاعده از فضای پاکستان استفاده نکرده‌ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک مقام پاکستانی در واکنش به شایعاتی مبنی بر کمک پاکستان به امریکا در کشتن ایمن‌الظواهری؛ رهبر القاعده در افغانستان گفته‌است که کشورش هیچ نقشی در عملیات کشته‌شدن رهبر القاعده نداشته‌است.

روزنامه اکسپرس تریبیون به نقل از یک منبع دولتی پاکستان که نخواسته نامش گرفته شود، گفت که هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در حمله به رهبر القاعده از فضای پاکستان استفاده نکرده‌ است.

ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده روز شنبه ۸ مرداد در حمله هوایی آمریکا در کابل کشته شد.

این روزنامه پاکستانی گزارش داد که آمریکا پس از خروج از افغانستان رسما نیروی زمینی در این کشور ندارد و برای عملیات هوایی نیازمند عبور از فضای کشورهای مجاور افغانستان و مجوز آنان است.

طبق گزارش اکسپرس تریبیون، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که پاکستان ممکن است در ترور رهبر القاعده نقش داشته‌ باشد و همچنین ۴۸ ساعت قبل از حمله هوایی آمریکا در کابل، حدس و گمان‌ها از مکالمه تلفنی بین قمر جاوید باجوا، رئیس ارتش پاکستان و فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (ستنکام) آغاز شده‌ بود.

اما این مقام پاکستانی گفت که پاکستان هیچ نقشی در این عملیات ندارد و استفاده پهپاد آمریکایی از خاک پاکستان را رد کرده‌است.

او افزود: «آن‌ها [آمریکایی‌ها] گزینه‌های زیادی در منطقه دارند؛ اما پهپاد آمریکایی نه از پاکستان پرواز کرده و نه از فضای آن استفاده کرده‌است.»

به گزارش افق نیوز، استفاده ایالات متحده از خاک و فضای پاکستان از زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را در ماه اوت سال گذشته ترک کردند، موضوعی بحث‌برانگیز بوده‌ است.

پیش از خروج ایالات متحده، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌ که دولت بایدن می‌خواهد با پاکستان بر سر ایجاد پایگاه هوایی برای عملیات‌های ضد تروریسم آتی در منطقه به توافق برسد.

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در یکی از مصاحبه‌های خود با رسانه‌های آمریکایی تاکید کرد که هرگز اجازه نخواهد داد امریکا از خاک پاکستان عملیات کند.

اما مقامات آمریکایی تاکید کردند که هرگز از پاکستان نخواسته‌اند مبنایی برای عملیات آینده خود فراهم کند. با این وجود، اعتقاد بر این است که ایالات متحده می‌خواسته از نزدیک با مقامات امنیتی این کشور برای مبارزه با تروریسم همکاری کند.

در همین حال، پاکستان هنوز به قتل رهبر القاعده واکنشی نشان نداده‌است. اگرچه بسیاری از کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی بیانیه رسمی ر مورد این تحول صادر کردند.

اکسپرس تریبیون در ادامه نوشته‌است که حکومت پاکستان از این شادمان است که ایمن الظواهری همانند سلف خود، بن لادن در داخل پاکستان کشته نشد.

به گفته این رسانه، مقامات پاکستانی می‌گویند که حضور رهبر القاعده در کابل نیز پرونده طالبان افغانستان را برای هرگونه به رسمیت شناختن در آینده به خطر می‌اندازد.

ایالات متحده قبلا اعلام کرده‌بود که حضور الظواهری در افغانستان نقض توافقنامه دوحه است که توسط طالبان افغانستان امضا شد.

در این توافق، طالبان افغانستان با قطع رابطه با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی موافقت کردند.

اما گزارش اخیر نظارت شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که القاعده تحت حاکمیت طالبان افغانستان در حال قدرت‌گیری است.

در این گزارش همچنین آمده‌است که رهبر القاعده نه تنها در افغانستان زندگی می‌کند؛ بلکه بسیاری از رهبران این گروه تروریستی در دولت طالبان افغانستان مستشار هستند.