سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علاوه بر محکومیت‌های گسترده‌ای که از سوی چین و متحدان این کشور دریافت کرد، با واکنش تند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز همراه شد.

وی با اشاره به شکست دموکرات‌ها در دو بار استیضاح خودش، در این‌باره نوشت: «چرا این نانسی پلوسیِ دیوانه به تایوان رفته است. همیشه دردسرساز است. هیچکدام از کارهای او درست انجام نمی‌شود (دو استیضاح شکست خورده، از دست دادن مجلس نمایندگان غیره). حالا ببینید!»

هواپیمای پلوسی عصر سه شنبه به وقت تهران در تایوان فرود آمد و مقام‌های تایوانی استقبال گرمی از را از پلوسی به عمل آوردند. سفر او به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره است. پلوسی به محض ورود به تایوان در توییتی نوشت: «سفر به تایوان نشان دهنده تعهد من به یک دموکراسی پویاست.»

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

این در حالی است که امروز وزارتخانه‌های دفاع و خارجه تایوان، رزمایش‌های چین نزدیک این جزیره را اقداماتی تحریک‌آمیز توصیف کردند که نظم بین‌المللی را تهدید می‌کند.