شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مقامات

موضع یکپارچه لبنان و عقب نشینی اسرائیل در پرونده مرزبندی دریایی

موضع یکپارچه لبنان و عقب نشینی اسرائیل در پرونده مرزبندی دریایی

درحالی که فرستاده آمریکایی به مقامات لبنانی گفته بود اسرائیل با پیشنهاد لبنان مبنی بر مالکیت این کشور بر میدان قانا موافق نیست اما بعد از مشاهده مواضع یکپارچه طرف لبنانی عقب نشینی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از پایان سفر «آموس هوکستاین» فرستاده آمریکایی در لبنان که نقش میانجی را در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی ایفا می‌کند، منابع مربوطه اعلام کردند او به طرف لبنانی ابلاغ کرده که اسرائیل با پیشنهاد لبنان در خصوص عقب نشینی اسرائیلی‌ها از میدان قانا و قرار گرفتن مالکیت این میدان در اختیار لبنان و ازسرگیری مذاکرات با توجه به خط 23 موافق است؛ اما مشروط به اینکه تل آویو بتواند سهمی از بلوک 8 که متعلق به لبنان است را به دست بیاورد.

این منابع افزودند، اما طرف لبنانی پیشنهاد مذکور رژیم صهیونیستی را رد و تاکید کرد که به همه بلوک‌های خود پایبند است. بنابراین فرستاده آمریکایی گفت که به فلسطین اشغالی می‌رود تا پاسخ اسرائیلی‌ها را برای لبنان بیاورد.

منابع آگاه لبنانی تاکید کردند که اگر طرف آمریکایی و صهیونیستی قصد تعلل و بازی با زمان را داشته باشند امکان انفجار اوضاع وجود دارد. رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در ماه سپتامبر قصد استخراج گاز از میدان کاریش را دارد. بنابراین اگر تا آن زمان پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی حل نگردد اسرائیل دو گزینه پیش روی خود خواهد داشت: یا توقف عملیات حفاری و استخراج یا روبرو شدن با اثرات تهدیدات مقاومت.

 

منابع پیگیر این پرونده در گفتگو با شبکه المنار تاکید کردند، تغییر مسیر فرستاده آمریکایی و سفر شبانه او به فلسطین اشغالی به جای واشنگتن نشان می‌دهد که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش و تهدیدات سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله این پرونده را کاملا جدی گرفته و به دنبال راهی برای حل آن هستند.

رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شکل محرمانه با فرستاده آمریکایی دیدار کرد، امری که بیانگر تحقق پیشرفتی در مذکرات غیر مستقیم بین لبنان و اسرائیل است.

منابع لبنانی تصریح کردند که فرستاده آمریکایی با اسناد و مدارک مکتوب به لبنان آمد و بعد از مشاهده مواضع یکپارچه لبنانی‌ها گفت که اسرائیل مالکیت لبنان بر میدان قانا را می‌پذیرد اما این کشور باید از بخشی از خط 23 عقب نشینی کند که با مخالفت لبنانی‌ها مواجه شد و آن را رد کردند. هوکستاین می‌خواست که در یک بازه زمانی کوتاه به هدف خود برسد و پاسخ مورد نظرش را دریافت کند. شاید پیشرفتی در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی حاصل شده باشد اما پیشنهاد فرستاده آمریکایی ناقص بود و خواسته لبنان را به شکل کامل برآورده نکرد.

بر اساس این گزارش قرار است فرستاده آمریکایی ظرف چند روز و حداکثر یک هفته به لبنان برگردد و پیشنهادی با خود بیاورد که برآورده کننده مطالبات لبنان باشد. در این میان لبنانی‌ها تاکید دارند به هیچ وجه از خط 23 و میدان قانا عقب نشینی نخواهند کرد؛ حتی اگر این مناطق با آب های فلسطین اشغالی همپوشانی داشته باشد.

روز گذشته یک مسئول عالی‌رتبه در تل‌آویو که در بخش گاز فعالیت می‌کند تاکید کرد، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی که در حال تدوین با لبنان است چیزی جز تسلیم شدن کامل اسرائیل نیست و  این عقب‌نشینی اسرائیل به مثابه پیروزی بزرگی برای (سید) حسن نصر الله  است.

انتهای پیام/