شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#بایدن#طالبان#مقامات

ترور الظواهری در بالکن با ۲ موشک | تصویر خانه‌ای که رهبر القاعده در آن کشته شد | سوال‌های بایدن هنگام دستور عملیات؛ زن و دختر الظواهری زنده ماندند؟

به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا در عملیات سازمان سیا علیه رهبر القاعده، جز ایمن الظواهری فرد دیگری کشته نشد. از سویی دیگر حضور الظواهری در کابل همچنین می‌تواند نشانگر آن باشد که طالبان با آگاهی به وی پناه داده بود و اگر چنین ادعایی اثبات شود، آن گاه این گروه به نقض قرارداد دوحه متهم خواهد شد.

ایمن الظواهری

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: در پی کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده و نفر دوم این گروه در زمان حیات اسامه بن لادن، مقامات آمریکایی جزئیات بیشتری از این حادثه فاش کردند. بنا به گزارش گاردین، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه کشته شدن یکی از اعضای ارشد القاعده در کابل، جزئیات بیشتری را در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران فاش کرد؛ از جمله اینکه در این حمله فقط ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شده و هیچ تلفات دیگری نداشته است.

همچنین این حمله نه توسط ارتش آمریکا که توسط یکی از پهبادهای متعلق به سازمان سیا انجام گرفته است.

این حمله سیا نشان می‌دهد که آمریکا به رغم خروج از افغانستان هنوز نگرانی‌هایی درباره حضور القاعده در این کشور دارد. ضمن اینکه حمله اخیر بیانگر آن است که دولت آمریکا به دلیل مخالفت طالبان با انجام عملیات هوایی در کابل و سایر نقاط افغانستان، از سیا درخواست کرده که عملیات حمله به کابل را با استفاده از یکی از پهبادهای خود و با شلیک دو موشک هل فایر به بالکن خانه امن محل اقامت ایمن الظواهری انجام دهد. عملیاتی که به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا به جز ایمن الظواهری فرد دیگری در آن کشته نشد. از سویی دیگر حضور الظواهری در کابل می‌تواند نشانگر آن باشد که طالبان با آگاهی به وی پناه داده بود و اگر چنین ادعایی اثبات شود، آن گاه این گروه به نقض قرارداد دوحه متهم خواهد شد.

ترور در بالکن با ۲موشک | جزئیات جدید از کشته شدن رهبر القاعده | سوالات بایدن در هنگام عملیات | زن و دختر الظواهری زنده ماندند؟
خانه‌ای که گفته می‌شود ایمن الظواهری در بالکن آن کشته شده است

اظهارات مقام آمریکایی درباره عملیات کشته شدن الظواهری

به گفته مقامات آمریکایی پیش از این نیز اخباری مرتبط با سفر ایمن الظواهری به کابل پس از سقوط این شهر به دست طالبان منتشر شده بود و در ماه‌های اخیر چهره او بارها در بالکن یکی از خانه‌های امن کابل دیده شده بود.

به گفته مقام ارشد آمریکایی در کنفرانس مطبوعاتی، بایدن خود شخصا در جریان این عملیات بوده و در جلساتی که به منظور طراحی انجام این برگزار می‌شده، حضور داشته است. او در جریان این جلسات سوالاتی درباره اینکه  ما جه از حضور ایمن الظواهری در افغانستان می‌دانیم و اطلاعتمان در این باره چقدر دقیق و کامل است می‌پرسید.

این مقام آمریکایی افزود: بایدن همچنین پرسش‌هایی درباره احتمال وقوع رعد و برق و وضعیت آب و هوایی در زمان انجام عملیات را از ما می‌پرسید. او از فاکتورهای مهم دیگری که می‌توانستند بر این عملیات تاثیر گذار باشند، نیز سوال می‌پرسید و می‌خواست از این قضیه مطمئن شود که این در این عملیات ریسک کشته شدن شهروندان عادی کاهش یابد. بایدن همچنین می‌خواست بداند که که بر چه اساسی ما به ارزیابی‌های خود درباره این عملیات تا این اندازه مطمئن هستیم.

این مقام ارشد دولت آمریکا سپس با ارائه جزئیات جدیدی از زمان حمله افزود: پس از اطمینان یافتن از تمام جوانب عملیات، بایدن دستور حمله به یک خانه امن در کابل را در جریان یک جلسه مهم اعضای کابینه و مقامات ارشد امنیتی صادر کرد.

3d-hellfire-ii-missle-missile-model_D.jpg
۲موشک هل فایر به سمت ایمن الظواهری شلیک شد

وی در ادامه گفت: دو موشک هل فایر به سمت ایمن الظواهری شلیک و او کشته شد. ما از طریق منابع امنیتی خود اطمینان حاصل کرده‌ایم که ما الظواهری را به قتل رسانده‌ایم و هیچ فرد دیگری در جریان این عملیات کشته نشده است.

به گفته این مقام آمریکایی، در زمان انجام حمله اعضای خانواده الظواهری در اتاق‌ها و بخش‌های دیگری از این خانه امن حضور داشتند، آن‌ها به هیچ وجه در این حمله هدف قرار نگرفته و سالم هستند. نشانه‌هایی نیز از آسیب دیدن یا کشته شدن شهروندان عادی در این عملیات وجود ندارد، ما تمام اقدامات احتیاطی لازم را جهت پیشگیری از آسیب رساندن به شهروندان عادی انجام دادیم.

این مقام آمریکایی همچنین افزود: اعضای طالبان پس از وقوع این حمله به سرعت در محل حضور یافتند و همسر، دختر و فرزندان دختر ایمن الظواهری را به منطقه دیگری انتقال دادند.

اولین واکنش بایدن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک برنامه تلویزیونی ویژه با اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده گفت: عدالت انجام شد و این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد. بایدن افزود: ظواهری به طور کامل در طراحی عملیات ۱۱ سپتامبر دخیل بوده و یکی از مسولان اصلی حملاتی است که منجر به کشته شدن ۲.۹۷۷ تفر در خاک آمریکا شد. او همچنین برای چندین دهه حملات زیادی را علیه آمریکایی‌ها طراحی کرده بود.

به گزارش الجزیره، بایدن در سخنان خود افزود: منابع اطلاعاتی آمریکا محل زندگی خانواده الظواهری در کابل را شناسایی کرده بودند، در جریان این حمله هیچ یک از افراد خانواده وی و هیچ شهروندی کشته نشده است. پیش از این سخنرانی بایدن نیز یکی از مقامات آمریکایی که نامش فاش نشد، به خبرنگاران گفته بود که حمله به محل سکونت الظواهری انجام شده و الظواهری در زمان انجام این حمله در بالکن منزل امن محل سکونتش در کابل بوده است.

کشته شدن ایمن الظواهری در بالکن

خبرنگار الجزیره در دوحه نیز گزارش داد که حمله پهبادی اخیر در یک منطقه کاملا مسکونی کابل انجام گرفته است. او در ادامه گزارش خود افزود که این منطقه مسکونی جایی است که پیشتر جنگ سالاران، فرمانداران و وزرای دولت قبلی افغانستان زندگی می‌کردند به هیچ وجه جایی نیست که دور از انظار عموم باشد. این مساله این پرسش را در اذهان ایجاد کرده که چگونه بدون اینکه دولت کنونی افغانستان اطلاع داشته باشد، ایمن الظواهری به کابل بیاید و در این مطقه شلوغ مسکونی سکونت گزیند و آزادانه در حالی که طالبان در بی خبری هستند، در بالکن این منزل نیز حضور یابد.

واکنش وزیر امورخارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه نیز در بیانیه‌ای ساعاتی پس از انتشار خبر این حمله اعلام کرد که حضور الظواهری در کابل به طور فاحشی نقض توافق دوحه بوده است که در جریان آن چندین بار اطمینان داده شده بود که آن‌ها (طالبان) اجازه نخواهند داد که تروریست‌ها از سرزمین افغانستان به منظور تهدید امنیت سایر کشورها استفاده کنند.

به گزارش الجزیره، دولت آمریکا و گروه طالبان در سال ۲۰۲۰، قراردادی را امضا کردند که زمینه خروج نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از افغانستان را در مقابل تعهد طالبان به عدم اجازه فعالیت گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش در خاک  افغانستان، فراهم می‌کرد.

بلینکن در ادامه بیانیه خود به این مساله اشاره کرد که طالبان با صدور محوز پناهندگی رهبر طالبان در کابل، همچنین به مردم افغانستان و خواسته آن‌ها مبنی برشناسایی این کشور و عادی سازی روابط افغانستان با جامعه بین المللی خیانت کردند.

واکنش طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز در یک سلسله توئیت وقوع این حمله را تائید کرده است. به گفته ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، این حمله در منطقه مسکونی «شرپور» در کابل، از مناطق محل سکونت دیپلمات‌های خارجی و رهبران طالبان انجام گرفته است.  در این منطقه همچنین تعداد زیادی از سران طالبان حضور دارند.

ذبیح الله مجهد ضمن محکوم کردن این حمله گفت: این عملیات تکرار تجربیات شکست خورده ۲۰ سال قبل و بر خلاف منافع آمریکا، افغانستان و منطقه است. وی همچنین آمریکا را متهم به نقض اصول بین المللی و  قرارداد دوحه به دلیل این حمله اخیر به خاک افغانستان کرد.