شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واحد مسکونی
نیم‌قرن با اقتصاد ایران،12 مرداد

تبدیل زیرزمین منازل به واحد مسکونی مجاز اعلام شد!

کدخبر: 512549
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 مرداد 1362؛ تبدیل زیرزمین منازل به واحد مسکونی مجاز اعلام شد

تبدیل زیرزمین منازل به واحدهای مسکونی علاوه‌بر تراکم مجاز، چنانچه پارکینگ و تاسیسات لازم برای ساختمان تامین شده باشد و از نور و تهویه کافی نیز برخوردار باشد، بلامانع اعلام شد.

محمدکاظم سیفیان، شهردار تهران با ارسال اطلاعیه‌ای به مناطق بیست گانه شهرداری تهران در مورد مراجعات مکرر ارباب رجوع به شهرداری تهران در رابطه با درخواست استفاده از زیرزمین به‌صورت مسکونی علاوه‌بر تراکم مجاز، موارد زیر را برای آگاهی شهروندان تهرانی اعلام کرد:

1- تبدیل زیرزمین ساختمان‌های مسکونی به یک واحد مسکونی علاوه‌بر تراکم مجاز چنانچه پارکینگ و تاسیسات لازم برای ساختمان تامین شده باشد و از نور و تهویه کافی نیز برخوردار باشد، بلامانع است.

2- در صورتی که زیر زمین مشاعی باشد، تبدیل مقدار مساحت مازاد بر تاسیسات و پارکینگ و احیاناً انبار به مسکونی با برخورداری از نور و تهویه کافی به ویژه موافقت کلیه مالکان ساختمان نیز بلامانع می‌باشد.

12 مرداد 1372؛ افزایش صادرات کالاهای تجاری ایران از طریق روسیه و اوکراین

کانال «ولگادن» برای رساندن بارهای تجاری ایران به اروپی غربی از طریق خاک روسیه و اوکراین، به صورت فعال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رادیو مسکو طی گزارشی از «کریمه» گفت: به تازگی میزان ترانزیت بارهای  ایرانی از طریق خاک کشورهای مذکور و برعکس، به 3 میلیون و 400 هزار تن رسیده است.

این رادیو با اشاره به اینکه با وجود چهل سالی که از زمان آغاز بهره‌برداری کانال صد کیلومتری کشتیرانی ولگادن می‌گذرد، همه سیستم‌ها و تاسیسات آن مطمئن است، گفت: ظرف این مدت، حدود 400 میلیون تن بارهای گوناگون از طریق این کانال حمل شده است.

این رادیو با اشاره به اینکه بارهای ایران با کشتی‌های رودخانه-دریا حمل‌و‌نقل می‌شود، افزود: درنتیجه وجود این شاهراه آبی، راه بارهای ایرانی به اروپا در مقایسه با راه‌های دریایی معمولی و دایره‌ای 5 هزار کیلومتر کوتاه‌تر شده است.

رادیو مسکو اضافه کرد: مسوولان بهره‌برداری از کانال ولگادن تصمیم گرفته‌اند دوره کشتیرانی سال‌جاری را تا اواخر پاییز تمدید کنند.

گفتنی است که در دیدار اخیر وزیر حمل و‌نقل اوکراین با سعیدی‌کیا، وزیر راه و ترابری کشورمان، موافقتنامه‌ای در زمینه استفاده مشترک از بندرهای دو کشور امضا شد.

قیمت روغن نباتی برای ناهارخوری‌های دولتی و صنعتی اعلام شد

قیمت روغن نباتی کوپن‌های عادی شهری، روستایی و عشایری بابت هر کیلوگرم 58 ریال، سایر مصارف از قبیل ناهارخوری‌های وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس علمیه، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، تغذیه رایگان، مصارف ماه‌های محرم و صفر، نیروهای انتظامی 250 ریال و سهمیه‌های صنفی و صنعتی 1350 ریال تعیین شد.

روغن خام وارداتی در مخازن ورودی با نرخ هر کیلوگرم 12 ریال در اختیار کارخانه‌های قرار داده شود و سپس با محاسبه هزینه‌هایی نظیر حمل، تصفیه، بسته‌بندی و توزیع به نمایندگی‌های سراسر کشور بابت روغن در حلب‌های 4.5 کیلویی، هر کیلو 390 ریال، در حل 17 کیلویی هر کیلو 220 ریال تحویل و به ازای هر کیلو مبلغ 20 ریال هزینه پرداخت شود.

12 مرداد 1382؛ ساخت نخستین کشتی اقیانوس‌پیما در بندرعباس آغاز شد

ساخت نخستین کشتی اقیانوس‌پیما در بندرعباس آغاز شد.

این کشتی با 187 متر طول، 30 متر عرض، 10 متر آبخور و ظرفیت 30 هزار تن در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در بندرعباس ساخته می‌شود.

این شناور اقیانوس‌پیما با 9 هزار تن وزن قادر به جابه‌جایی 2 هزار و 200 کانتینر خواهد بود.

برای ساخت این کشتی 30 میلیون دلار هزینه می‌شود و 18 ماه بعد به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد پیوست.

12 مرداد 1392؛ کلید پاستور در دست روحانی

امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران با دریافت حکم تنفیذ خود از مقام معظم رهبری، رسما سکان امور اجرایی کشور را به دست می‌گیرد.

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهوری منتخب سال 17 و با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری برگزار می‌شود. روحانی نخستین سخنرانی‌ رسمی خود در قامت ریاست‌جمهوری را امروز در محضر رهبری و در قالب تشریح برنامه‌هایش برای اداره کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد.

مراسم تحلیف وی نیز فردا با حضور مقامات داخلی و خارجی در مجلس برگزار می‌شود.

تصویب دور جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران

پس از توصیه نامه 131 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به دادن فرصت دیپلماسی و اختلاف‌نظر کنگره و اوباما بر سر زمان‌بندی تحریم‌های جدید و تنها ساعات کمی مانده به مراسم تنفیذ و تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، مجلس نمایندگان آمریکا با 400 رای موافق در برابر 20 ریال مخالف، دور جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران را تصویب کرد. هدف تحریم‌های جدید به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. با وجود مخالفت‌های اخیر در داخل کنگره و کاخ سفید، مجلس نمایندگان آمریکا این دور جدید از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند. هدف از این مصوبه، کاهش مجدد صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز در مدت یک سال.