شهر خبر

مقام ارشد پکن در امور کنترل تسلیحات:

چین اقدامات تلافی جویانه جدی علیه آمریکا انجام خواهد داد

چین اقدامات تلافی جویانه جدی علیه آمریکا انجام خواهد داد

مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین گفت: واشنگتن به دلیل سفر نانسی پلوسی به تایوان با اقدامات تلافی جویانه جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «فو کونگ»، مدیر کل اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد: واشنگتن به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، با اقدامات تلافی جویانه جدی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات آمریکا پیامدهای منفی جدی به دنبال خواهد داشت، گفت: اقدامات تلافی جویانه جدی علیه آمریکا انجام خواهد شد و وضعیت در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی چین بسیار جدی است.

این دیپلمات گفت: «تا جایی که به اتحاد تایوان و چین مربوط می‌شود، موضع ما حاکی از آن است که هر کاری ممکن است برای اتحاد این کشور به صورت مسالمت‌آمیز انجام دهیم، هرچند از گزینه نظامی دست نمی‌کشیم». وی خاطرنشان کرد: «دلیل این تصمیم جدی آن است که ما به کنترل کافی بر جدایی طلبان تایوانی نیاز داریم.»

با این حال، این مقام چینی هیچ خطری برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در شرایط فعلی نمی بیند.

علیرغم یک رشته هشدارها، از جمله اقدام نظامی، پلوسی روز سه شنبه از مالزی به تایوان پرواز کرد.

پلوسی در حوالی ساعت ۲۲:۴۴ هنگام فرود در فرودگاه سونگشان تایپه مورد استقبال «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت.

این دیدار در حالی رخ داد که پکن پیام‌های هشدار آمیز خود را افزایش داده و از قانونگذار ارشد آمریکایی خواسته بود تا سفر خود به تایوان را که در دستور کار رسمی تور آسیایی پلوسی در چهار کشور نبود، لغو کند.

پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

در سال ۱۹۹۷، «نیوت گینگریچ» جمهوری خواه آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که از این جزیره خودمختار بازدید کرد.

بلافاصله پس از فرود پلوسی در تایوان، ارتش چین اعلام کرد که رزمایش نظامی را در اطراف تایوان ۲۴ میلیون نفری برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر همزمان با ورود پلوسی به تایوان، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که حدود ۲۱ هواپیمای نظامی چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی این منطقه شدند.

همچنین رسانه‌های دولتی چین ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد ارتش آزادی‌بخش خلق تمرینات نظامی مشترکی را «در اطراف جزیره تایوان» آغاز کرده است. گفته شده این رزمایش شامل جت‌های جنگنده رادارگریز J-۲۰ و شلیک آزمایشی موشک‌های معمولی بوده است.