شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت

​مخالفت وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت رشته های پزشکی سبب کاهش خدمات دهی می‌شود

​مخالفت وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت رشته های پزشکی سبب کاهش خدمات دهی می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس درباره سرپیچی وزارت بهداشت و درمان از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی و کادر درمانی کشور اظهار کرد: این امر مسلم و قابل فهمی است که وقتی تعداد نیروهای متخصص و کار بلد در زمینه‌های مهارتی و تخصصی از جمله حوزه پزشکی و درمان بالاتر برود، ما میتوانیم با فراغ بال و آسودگی خاطر بیشتری نسبت به انتخاب متخصص با کیفیت و مجرب اقدام کنیم.

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس درباره سرپیچی وزارت بهداشت و درمان  از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی و کادر درمانی کشور، در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا اظهار کرد: در همین راستا، من هیچ فردی را متهم نمیکنم که از مخالفت با مصوبه به دنبال بهره‌برداری و سودجویی شخصی یا گروهی است، اما به نظرم این افراد قبل از هر چیز در حال مخالفت با یک تصمیم عقلانی مسلم هستند. باید از اینها پرسید چرا در سایر زمینه‌ها معتقدند باید رقابت برقرار بوده و افزایش کیفیت وجود داشته باشد تا در انتخاب و فرصت گزینش دچار محدودیت و سختی نشد، اما در چنین مساله بسیار مهمی که با سلامت جامعه در ارتباط است بدین شکل اصرار دارند بایستی به عرضه بسیار محدود نیروی پزشکی بسنده شود و نسبت به افزایش و تربیت کادر درمانی برای سالهای آینده و در مواقع بحرانی خودداری کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: از سوی دیگر، باید توجه داشت میان عرضه و تقاضای خدمات و کالاها ارتباط روشن و منطقی برقرار است. درنتیجه وقتی تقاضا در سطح کشور برای بکارگیری نیروهای متخصص بالا برود اما متقابلا عرضه و فعالیت چنین افرادی کم باشد، طبیعی است که تعرفه خدمات پزشکی افزایش چشمگیری خواهد داشت و حتی در این حالت ممکن است کیفیت خدمات دهی کادر پزشکی و درمانی پایین بیاید. همین مساله درنهایت موجب خواهد شد تا محدودیت در انتخاب متخصصان و سطح خدمات مطلوب پزشکی به ذینفعان جامعه تحمیل گردد. من بارها اظهارات و سخنان مقامات وزارت بهداشت درباره دلایل مخالفتشان با افزایش ظرفیت کادر پزشکی را شنیده‌ام اما تاکنون هیچ دلیل موجه و قانع کننده‌ای در میان صحبتهای آنان نیافتم، بنابراین در مجموع معتقدم اینگونه مخالفتها از روی منطق و چارچوب صحیحی مطرح نمیشود. 

وی همچنین درباره ضرورت تقویت کادر پزشکی و تاثیر ان بر افزایش گردشگران سلامت و رشد اقتصادی ناشی از آن، تصریح کرد: خوشبختانه ما طی دهه‌های گذشته در زمینه پزشکی و بهداشت پیشرفتهای چشمگیر و بسیار خوبی داشته‌ایم. گرچه کشورمان قبل از انقلاب اسلامی ناچار بود پزشکان و نیروهای کادر پزشکی را از کشورهای دیگر وارد کند اما خوشبختانه بعد از انقلاب نه تنها این کمبود و نقصیه برطرف شده است، بلکه اکنون در زمینه‌های پزشکی انچنان پیشرفته هستیم که جزو پیشگامان عرصه پزشکی در خاورمیانه محسوب میشویم و میزان درامدهای ما از بابت گردشگری سلامت بالاست. البته اگر همت و تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، میتوان میزان منابع ارزی بدست امده از طریق جذب گردشگران سلامت به کشور را بالاتر برد.

رضوانی ادامه داد: در چنین شرایطی، مسئولان وزارت بهداشت نباید خدای نکرده با کوته نظری مانع افزایش ظرفیت پزشکی شوند و با اصرار بر موضع غلط خود موجب گردند نه تنها کیفیت رشد نکند بلکه حتی سطح خدمات دهی پایین بیاید و پاسخ مناسبی به نیاز داخلی داده نشود. طبیعتا در این صورت دیگر گردشگری سلامت در اولویت و اوج افتخار نخواهد بود. بنابراین انتظار داریم وزارت بهداشت به مزیت بزرگ کشورمان در حوزه پزشکی توجه لازم داشته و موجبات تقویت آنرا فراهم کند. البته من معتقدم چون این مصوبه الزام قانونی دارد، وزارت بهداشت درنهایت محبور خواهد شد انرا اجرایی کند. اما اگر چنانکه از اجرای ان سرباز زند، آن موقع دستگاه‌های نظارتی همچون مجلس از ابزار نظارتی قانونی خود استفاده خواهد کرد.

 

انتهای پیام