شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

آخرین وضعیت تنها بازمانده ۴۶ روزه ایران

آخرین وضعیت تنها بازمانده 46 روزه ایران

تایید خبر سلامت ماده یوز 46 روزه و تلاش شبانه روزی متخصصان، امیدها را برای ادامه نسل یوزپلنگان ایرانی زنده نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روز یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از به دنیا آمدن 3 توله یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران خبر داد، خبر به دنیا آمدن فرزندان یوز ایران و پیروز در کشور جنجال های زیادی را به پا کرد و چراغ امید ادامه نسل یوزپلنگان ایرانی را در دل دوست دارانشان روشن کرد.

 در ابتدای امر اخبار از این قرار بود که هر سه فرزند ایران و پیروز ماده اند اما سپس بهرام علی ظاهری سرپرست محیط زیست سمنان اعلام کرد که در معاینه توله‌های«ایران»، یوزپلنگ ایرانی، مشخص شده که جنسیت آن‌ها بر خلاف تصور و اعلام قبلی مذکر است.

توله یوز

در این بین که حواشی زیادی ایجاد شده بود، خبرهایی حاکی از اینکه مادر یوزپلنگان به آنان شیر نداده چراکه فرزندانش را نپذیرفته به گوش می رسید.

عمر یکی از این سه توله یوز تنها 3 روز بود و او در روز 14 اردیبهشت به علت ناهنجاری مادرزادی در قسمت ریه از بین رفت اما عده‌ای از متخصصان حیات وحش  تلف شدن این توله یوزپلنگ را سهل‌انگاری تیم مراقبت یوزها دانستند. 

یوز

28 اردیبهشت ماه خبر تلف شدن دومین توله یوز آسیایی در صدر اخبار قرار گرفت و همه نگران از بین رفتن توله یوز سوم بودند و

در خواست هایی از سازمان محیط زیست برای مراقبت از بازمانده توله یوزها داشتند.

در این خصوص حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اشتباهات رخ داده در فرایند نگهداری و جابجایی توله یوزها اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با درس گرفتن از این طرح، از ظرفیت‌های بعدی استفاده کنیم.

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پنجمین روز از تولد توله‌های یوزپلنگ ماده مرکز علمی  تحقیقاتی ذخیره گاه زیستکره توران امروز به استان سمنان سفر کرد.

وی در این بازدید یک روزه به همراه سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان، از نزدیک فرآیندهای مراقبت از توله‌های متولد شده و سلامتی یوزپلنگ ماده بعد از عمل جراحی سزارین را مشاهده و دستورات لازم را برای مراقبت از این دستاورد علمی صادر کرد.

سلاجقه با بیان اینکه این نخستین تجربه ایران در تولد یوز در اسارت است، تصریح کرد: باید همه زوایای علمی و تجارب جهانی این اقدام به دقت بررسی شود و نتایج و دستاوردهای حاصله در قالب مقالات علمی و پژوهشی به زبان های مختلف منتشر شود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از مرکز علمی تحقیقاتی ذخیره گاه زیستکره توران در استان سمنان، گفت: ایران ماده یوز باروری است و حداقل تا ۵ سال آینده توان باروری و تولید مثل دارد.

پیروز توله یوز

چندی پیش نام پیروز برای تنها فرزند ایران که بدون اسم و رسم باقی مانده بود پس از جلسات متعددی انتخاب شد.

 علیرضا شهرداری مسئول نگهداری از  تنها یوز پلنگ باقیمانده تازه متولد شده  در اسارت، با انتشار ویدیویی از شرایط مناسب این یوزپلنگ نر خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در مدت طی شده تیم نگهداری از یوز چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است و در این مدت حتی شرایط یوز باقیمانده به استفاده از تجهیزات احیا نیز نزدیک شده است.

شهرداری افزود: سی امین روزی را می‌گذراند که به صورت ۲۴ ساعته در کنار یوزپلنگ تازه متولد شده می‌گذراند و با حضور دامپزشکان متعدد شرایط این یوز به ثبات نسبی رسیده است.

حال با تایید خبر سلامت این ماده یوز 46 روزه و تلاش شبانه روزی متخصصان امید ها برای ادامه نسل یوزپلنگان ایرانی ادامه دارد و این آزمایش تجربه ای برای جفت گیری های موفقیت آمیز برای موارد دیگر خواهد بود.

 

انتهای پیام