شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#آتش#چین

سفیر چین در گفت‌وگو با برنا: آمریکا درمورد تایوان به چین خیانت کرد/ آمریکایی‌ها با آتش بازی می‌کنند

سفیر چین در گفت‌وگو با برنا: آمریکا درمورد تایوان به چین خیانت کرد/ آمریکایی‌ها با آتش بازی می‌کنند

سفیر چین در ایران با بیان اینکه خیانت آمریکایی‌ها به چین در مورد مسئله تایوان مشمئزکننده است، رفتار آمریکایی‌ها در این زمینه را بازی با آتش دانست.

چانگ هوآ سفیر چین در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا درباره سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان چین و نادیده گرفتن مخالفت شدید چین، این سفر را نقض جدی اصل چین واحد و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا دانست و اظهار داشت: این سفر تأثیر شدیدی بر بنیان سیاسی چین و ایالات متحده دارد  و به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض می کند. این امر به شدت صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می‌کند و سیگنال‌های اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. چین قاطعانه با این اقدام مخالف است و به شدت آن را محکوم می‌کند و اظهارات جدی و اعتراضات شدید خود را به ایالات متحده ابراز کرده است.

وی افزود: چین همواره تاکید نموده که چین و آمریکا باید به طور متقابل پایداری خویش بر اصول "احترام متقابل، حل و فصل صلح آمیز مسائل دو کشور و همکاری های برد – برد" را محفوظ نگه دارند اما بارها شاهد بوده‌ایم که  طرف آمریکایی دست به اقداماتی زده که آسیب‌هایی را متوجه مناسبات چین و آمریکا نموده و در مسیر بازگشت مناسبات دو کشور به مسیر صحیح آن مانع‌تراشی نموده است. در روز 28 جولای سال جاری(6 مرداد) ، جناب آقای شی جین پینگ، رهبر چین به درخواست طرف آمریکایی به صورت تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفتگو کرد. رهبر چین در این گفتگو تاکید کرد که چنانچه نگاه به روابط چین و آمریکا و تعریف مختصات آن از منظر رقابت‌های راهبردی صورت پذیرد و در این چارچوب چین به عنوان مهم‌ترین رقیب و اساسی‌ترین چالش بلندمدت مدنظر قرار گیرد، طبعا در این فضای قضاوت ناصحیح از روابط چین و آمریکا و تفسیر نادرست از توسعه چین، نتیجه‌ای جز متضرر شدن ملت‌های دو کشور و جامعه جهانی به بار نخواهد آمد. 

خیانت آمریکا به چین در مورد مسئله تایوان مشمئزکننده است

 سفیر چین در ایران از «اصل چین واحد مورد اجماع جامعه جهانی بین‌المللی» به عنوان مبنای سیاسی مبادلات چین با سایر کشورها، هسته اصلی منافع کلیدی و خط قرمز غیرقابل عبور چین یاد کرد و گفت: برخی از افراد در ایالات متحده حاکمیت چین بر تایوان را به چالش می‌کشند، با سیاست چین واحد یک برخورد تو خالی دارند و حتی عمداً در تنگه تایوان قصد ایجاد تنش دارند. مردم چین هرگز این موضوع را نمی‌پذیرند و جامعه بین‌المللی نیز این اقدامات تحریک‌آمیز و بی‌دلیل را مضحک می‌دانند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان چهره شماره سوم دولت آمریکا با هواپیمای نظامی این کشور به تایوان سفر نمود. این موضوع، به هیچ وجه یک اقدام غیررسمی نیست. خیانت آمریکایی‌ها به چین در مورد مسئله تایوان مشمئزکننده است و تنها بیش از پیش منجر به ورشکسته شدن اعتبار ملی این کشور می‌شود. افشای چهره قلدرمآبانه آمریکا در برابر جهان نشان می‌دهد که امروز آمریکا بزرگترین تخریب کننده صلح جهان است.

وی ادامه داد: «تاریخ تایوان بر قطعی بودن و بدیهی بودن شمول دو سوی آب (یعنی تایوان و سرزمین اصلی چین) به عنوان چین واحد روشن و شفاف است. ما به طور قاطعانه با اقدامات تجزیه‌طلبانه از سوی "گروهک جدایی‌طلب" در تایوان و همچنین دخالت‌های خارجی در این راستا مخالفیم و به هیچ عنوان هیچ‌گونه فضایی برای فعالیت "گروهک جدایی‌طلب تایوان" باقی نخواهیم گذاشت. موضع دولت و ملت چین در خصوص تایوان همیشگی بوده و حراست قاطع از تمامیت ارضی کشور چین و حاکمیت ملی آن امری مبتنی بر اراده مستحکم بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون چینی است. ایالات متحده آمریکا باید از هرگونه تلاش برای بازی با "کارت تایوان" دست بکشد، به گفته‌ها و اعمال خود پایبند باشد، اصل چین واحد را به شدت رعایت کند و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا را نیز اجرا نماید.»

آمریکا با آتش بازی می‌کند

چانگ هوآ افزود: برخی از سیاست‌بازان در ایالات متحده که فقط به فکر منافع شخصی خود هستند، علناً در مسئله تایوان با آتش بازی می‌کنند و دشمنی با 1.4 میلیارد چینی هرگز عاقبت خوشایندی برای آنان نخواهد داشت.

قدردانی چین از موضع ایران در قبال مسئله تایوان

وی با یادآوری گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و چین در روزهای اخیر تأکید کرد: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران چند روز پیش در تماس تلفنی با  شی جین پینگ رئیس جمهور چین تاکید کرد که  ایران قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند است و قاطعانه از چین برای حفظ منافع اصلی خود حمایت می‌کند. پس از ورود پلوسی به تایوان، وزارت امور خارجه ایران بلافاصله با صدور بیانیه‌ای رفتار تحریک‌آمیز و دخالت فاحش آمریکا در امور داخلی چین را محکوم کرد که چین بسیار از آن قدردانی می‌نماید. ما مایلیم با ایران  در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی و نگرانی‌های اساسی یکدیگر حمایت نموده و از اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به عنوان یکی از هنجارهای اساسی روابط بین‌المللی دفاع کنیم.

انتهای پیام