شهر خبر

پایگاه تحلیلی «۱۹۴۵»؛

سیاست خارجی بایدن در یک کلمه خلاصه می شود؛ «ضعیف»

سیاست خارجی بایدن در یک کلمه خلاصه می شود؛ «ضعیف»

بایدن مکرراً با نشان دادن نقطه ضعف، تردید و سردرگمی در حوزه سیاست خارجی، به اعتبار آمریکا آسیب زده و در نتیجه تهدیدها و چالش‌های بیشتری را برای ایالات متحده رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه تحلیلی «۱۹۴۵» در یادداشتی با عنوان «سیاست خارجی جو بایدن در یک کلمه خلاصه می شود: ضعیف» به قلم «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، عملکرد دولت بایدن را در حوزه خارجی و بین الملل به شدت زیر سوال برد که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد؛

دولت بایدن چه از لحاظ ماهیتی و چه در زمینه دیپلماسی اقتصادی مردد، مطیع و سردرگم است و همین موضوع باعث شده تا پیام هایی مبنی بر فقدان عزم سیاسی رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای مخالف همچون چین و روسیه مخابره شود.

مسائل گوناگونی همچون مبادله زندانیان با مسکو، ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران یا سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به تایوان، از تحت فشار قرار داشتن کاخ سفید حکایت می کند. ضعف و عدم اطمینان آمریکا در مورد این مسائل به ظاهر نامرتبط و مسائلی از این دست، دشمنان را دلگرم و دوستان را به هراس انداخته است.

بایدن به اصول مرتبط با تبادل زندانی توجه زیادی قائل نیست؛ موضوعی که در جریان تصمیم وی در سال ۲۰۲۱ در قبال «منگ وانژو» مدیر اجرایی هوآوی آشکار شد. کانادا درخواست استرداد منگ را به ایالات‌متحده رد کرد و در مقابل، چین دو شهروند کانادایی را که به اتهامات ساختگی دستگیر کرده بود، آزاد کرد.

عقب نشینی بایدن در مورد استرداد منگ از کانادا به آمریکا، بسترساز فشارهای بیشتر پکن بر واشنگتن شده به طوری که تکاپوی چین برای توقف سفر پلوسی به تایوان را می توان در این راستا ارزیابی کرد.

تسلیم منگ، زمینه را برای مبادله ماه آوریل «ترور رید» تفنگدار دریایی سابق آمریکا با یک قاچاقچی کوکائین روسی و نیز مذاکرات مداوم برای آزادی «بریتنی گرینر» و «پل ویلان» دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در روسیه فراهم ساخت. هر سه دستگیری انگیزه سیاسی داشتند، اگرچه گرینر به اتهامات خود مبنی بر قاچاق مواد مخدر اعتراف کرد.

رید اکنون به نمایندگی از دیگران به بایدن فشار می آورد تا «ویکتور بوت» بازیکن روسی دلال اسلحه که در آمریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده، با گرینر و ویلان مبادله شوند.

جالب اینکه بنا بر اظهارات هفته گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، بایدن و پوتین در ژوئن ۲۰۲۱ در ژنو راجع به مبادله زندانیان گفت وگو و توافق کرده اند که نمایندگانی را برای این مسائل تعیین کنند؛ نمایندگانی که وزارت امور خارجه در میان آنها نیست و مذاکرات در مجاری دیپلماتیک قرار ندارد.

سردرگمی دیگر کاخ سفید را می توان در جریان تلاش بایدن برای توقف سفر پلوسی به تایوان مشاهده کرد. بایدن به نگرانی‌های پنتاگون در مورد امنیت پلوسی اشاره کرده و مقامات ناشناس تأیید کردند که بایدن در تماس تلفنی اخیر خود با «شی جین پینگ» درباره این سفر صحبت کرده است.

در واقع، چین در تلاش است که پلوسی را در این سفر به عنوان یک گروگان نشان دهد. برخی از تحلیلگران آمریکایی با تاثیر از تبلیغات پکن، نگران هستند که این وضعیت قابل احتراق به یک بحران تبدیل شود و به درگیری نظامی بیانجامد. این تحلیل اما نابجاست چرا که شی به خوبی می‌داند، هرگونه خطری برای امنیت پلوسی، واکنش تند آمریکا را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه به گفته خود کاخ سفید، هیچ مدرکی دال بر تهدید واقعی علیه پلوسی در این سفر وجود ندارد.

با توجه به آنچه پیشتر اشاره شد، بایدن مکرراً با نشان دادن نقطه ضعف و عدم اطمینان در برخورد با چین، روسیه و دیگران، به اعتبار آمریکا آسیب زده و در نتیجه تهدیدها و چالش‌های بیشتری را برای ایالات متحده رقم زده است.