شهرخبر

آه درختان دامن سودجویان را گرفت | جریمه میلیاردی در انتظار خاطی قطع چنارهای ولی عصر

مالک برای زیبا شدنش ملکش چندین چنار ولی عصر را خشک کرد.عضو شورای شهر از جریمه میلیاردی قطع درختان گفت و خواستار برخورد مراجع قضایی در این زمینه شد.

آه درختان دامن سودجویان را گرفت | جریمه میلیاردی در انتظار خاطی قطع چنارهای ولی عصر

ماجرای جریمه میلیاردی قطع چنارهای ولی عصر چیست ؟

چند روزی است که ماجرای خشک‌شدن چندین اصله از درختان چنار خیابان ولیعصر تهران در مقابل یک ملک نوساز مطرح شده است.مدیران شهری تاکید داشتند که این خشک شدن عمدی بوده و از سوی مالک رخ داده است. دادستانی در این زمینه ورود کرد و مسوولان شهری هم خواستار برخورد جدی با مسببان امر شدند.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران  از عمدی بودن خشک شدن درختان توسط مالک ساختمان بلندمرتبه خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن نامه‌ای به شهردار منطقه یک ارسال شد تا از هر گونه عملیات ساختمانی برای مالک ساختمان عنوان شده ممانعت به عمل بیاید و پرونده مالک به کمیسیون ماده ۷ ارسال شود که این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد. در جلسه کمیسیون ماده ۷ نیز موضوع مطرح و اعمال ماده ۴ قانون به میزان کاشت درخت سه برابر محیط بن درختان خشک شده، انجام شود.

قطع درخت جرم است/شکایت از مالک/شهرداری  تا صدور رأی دادگاه هیچ مجوزی برای این ملک صادر نمی کند

بر اساس این گزارش، به گفته مسوولان شهری  مالک این ساختمان عمدا نسبت به خشک کردن درختان اقدام کرده، لذا این موضوع جرم محسوب می‌شود و بر همین اساس از مالک این پلاک ثبتی در دادستانی شکایت شده تا نسبت به آن اتخاذ تصمیم صورت بگیرد.

شهرداری منطقه ۱ هم  تا صدور رأی دادگاه هیچ مجوزی برای این ملک صادر نخواهد کرد. درختانی که در این محدوده خشک شده‌اند و این کار یعنی از بین بردن سرمایه‌های طبیعی شهر است. موضوع در شعبه ۳۸ دادستانی مطرح و پرونده باز شده است. اگر فردی نسبت به از بین بردن فضای سبز، باغ و یا زمین مشجر به صورت عمدی اقدام کند ملک به نفع محرومان به تصرف درخواهد آمد. در این مورد نیز درخواست برخورد قاطع با متخلف از سوی مدیر عامل سازمان فضای سبز شهرداری تهران انجام شده 

در محدوده منطقه 1 شهرداری تهران، ۱۳ اصله درخت وجود داشته که یک اصله آن نیمه خشک بوده است، این در حالی است که در همین محدوده خیابان ولیعصر همه درختان سبز هستند و تنها در مقابل این پلاک درختان خشک شده است. البته بررسی کارشناسی برای مشخص شدن نحوه خشک کردن این درختان که به مرور زمان انجام شده نیز در حال انجام است.

جریمه خشک کردن عمدی درخت چیست؟/ در چندین نوبت به مالک این ساختمان تذکر داده شده اما مالک توجه نکرد

اگر درختی عمدا خشک شود باید فرد متخلف جریمه آن را پرداخت کند. براساس اعمال ماده ۴ قانون است که اگر کسی عمدا درختان کهنسال را از بین ببرد زندان و جریمه در انتظار او خواهد بود که دادستانی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

البته گفته می شود که در چندین نوبت به مالک این ساختمان تذکر داده شده که درختان در حال از بین رفتن هستند اما مالک توجهی نکرده لذا خشک کردن این درختان به مرور و به صورت عمدی انجام شده است.

درخواست کردیم دوباره درخت بکارند/موضوع را پیگیری می کنیم/جریمه قطع درختان را بالا بردیم

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران دراین باره به خبرنگار فارس می گوید:  اقدام به خشک کردن و قطع درخت ناشایست است. خیابان ولی عصر یک خیابان قدیمی و طلانی ترین خیابان خاورمیانه است و قدمت زیادی دارد . لذا فارغ از اینکه این خیابان معمولی نیست درختان باارزشی  هم دارد و نباید اتفاقات اینچنینی رخ دهد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در مجاورت این درختان خشک شده ملکی در سنوات گذشته در حال ساخت بوده است. موضوع را پیگیر هستیم و حقوقی ماجرا را پیگیری خواهیم کرد.

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که بحث حقوق عمومی مطرح است گفت:  این موضوع در یک معبر اصلی رخ داده است و قدمت درختان بالاست و این موضوع قابل گذشت نیست. البته این را هم بگویم که جریمه قطع این درختان بالای 10 میلیارد تومان است. البته  با شهردار منطقه تماس گرفتم و درخواست کردیم نسبت به کاشت درختان قطع شده اقدام کنند و ما موضوع را در کمیسیون بررسی خواهیم کرد.

  شک نداریم خشک شدن همزمان ۱۰ درخت در یک محل دارای عاملی انسانی و اقدامی مخرب محیط زیست است

البته یک گیاه شناش هم تاکید دارد این ماجرا عمدی بوده است و ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس می گوید که بنده به عنوان یک گیاه پزشک می گویم که  شک نداریم خشک شدن همزمان ۱۰ درخت در یک محل دارای عاملی انسانی و اقدامی مخرب محیط زیست است.به نظر من علت خشک شدن می‌تواند ریختن سم و نفت و موادی نظیر این‌ها باشد؛ استفاده از همه این مواد محتمل است و مالک ملک مقابل این درختان باید حتماً پاسخگو باشد. طی روزهای آتی نیز مجدداً بازدید از این درختان انجام خواهم داد.

دستور به دادستانی تهران برای بررسی موضوع

دادستانی هم در این زمینه ورود کرد و  رئیس کل دادگستری استان تهران برای بررسی علل وقوع این حادثه به دادستان تهران ماموریت داد تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را احصاء و در صورت احراز وقوع تخلف و یا جرم اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد.

مسوولان شهری خواستار رسیدگی به این موضوع از مراجع قضایی شدند و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد مراجع قضایی و دادستانی مجازات لازم براساس قانون را برای مالک ساختمانی که درختان خیابان ولیعصر را خشک کرده است، اتخاذ کند. متاسفانه مالک ساختمان چند اصله درخت را برای زیباتر شدن ساختمانش خشکانده است که این برداشت غلطی است چرا که قرار داشتن این درختان در مقابل ساختمان به ساختمان زیبایی می‌داد.

بر اساس این گزارش، موضوع درختان ولی عصر در کمیسیون ماده 7 بررسی شده و نتایج آن نیز اعلام شده است، مدیران شهری می گویند که موضوع را از مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد و خواستار برخورد جدی با خاطیان در این زمینه هستند.

منبع: فارس