شهر خبر

پسکوف:

روسیه در جنجال «نانسی پلوسی»، با چین همبستگی کامل دارد

روسیه در جنجال «نانسی پلوسی»، با چین همبستگی کامل دارد

با افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مقامات دولت روسیه اعلام کردند که مسکو در کنار پکن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در واکنش به افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر سفر جنجالی «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد واشنگتن عامل بی‌ثباتی در جهان است.

«ماریو زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های تنش‌آمیز واشنگتن در تایوان گفت: آمریکا بارها اقدامات تحریک‌آمیز انجام داده، ولی امروز واشنگتن این کار را به صورت علنی و مقابل چشم همه انجام می‌دهد.

در همین رابطه «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دولت روسیه هم ساعاتی پیش گفت: ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خواهد رفت یا نه. اما اقدامات او تحریک‌آمیز است و منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه آسیا-پاسفیک می‌شود. سخنگوی دولت روسیه در ادامه تأکید کرد: ما در این موضوع با دولت چین در هماهنگی و همبستگی کامل هستیم.

دور تازه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن از چند روز پیش و با اعلام خبرِ تصمیم «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به جزیره خودمختار تایوان آغاز شد.

علی‌رغم اینکه در بیانیه روز یکشنبه دفتر نانسی پلوسی اعلام شد او و هیئت همراه در سفر به کشورهای آسیای شرقی به کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهند کرد و در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به سفر این هیئت آمریکایی به تایوان نشده بود، روز دوشنبه رسانه‌های محلی تایوان اعلام کردند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز سه‌شنبه ساعت ۲۲ (به وقت محلی، و حدود ۱۸:۳۰ به وقت تهران) برای دیدار با مقامات تایوان وارد این جزیره خواهد شد.

روز جمعه همزمان با اعلام آغاز سفر هیئت آمریکایی به کشورهای شرق آسیا و احتمال سفر اعضای این هیئت به جزیره تایوان، نیروهای مسلح چین رزمایش دریایی خود را در دریای جنوبی چین و سواحل استان «گوانگ‌دونگ» آغاز کردند.