شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#شورای عالی#نتایج

شورای عالی سینما فعال شده‌است؟

شورای عالی سینما فعال شده‌است؟

ایسنا نوشت: از اعلام احیاء شورای عالی سینما ۱۰ ماه می‌گذرد و اگرچه در بعضی از گزارش‌ها به طور ضمنی اشاره شده که این شورا کارش را آغاز کرده، اما هنوز جزئیات نتایج جلسه‌هایش منتشر نشده و حتی اعلام نشده که چه افراد حقیقی عضو شورا شده‌اند.

۱۹ مهر ۱۴۰۰ محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی - اعلام کرد که «شورای‌عالی سینما» پس از وقفه‌ای هشت ساله با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی در عالی‌ترین سطح برگزار خواهد شد و درواقع اولین جلسه آن با حضور ریاست جمهوری آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

این خبر و تاکید بر احیاء شورای عالی سینما به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های مهم مدیران جدید وزارت ارشاد در حوزه سینما بارها تکرار شد تا اسفند همان سال قبل، خبر رسید که هیأت وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رییس جمهور موافقت کرده است.

به این ترتیب با وجود اینکه این سوال مطرح بود که آیا شورای عالی سینما تغییر نام و سطح داده، مشخص شد که اعضای آن را معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آن‌ها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌دهند.

ترکیب این شورا در شرایطی اعلام شده که نام اعضای حقیقی آن مشخص نیست و حتی پیگیری از برخی سینماگران پیشکسوت و معمولا مطلع از چنین اموری هم نشان می‌دهد که آن‌ها نیز خبری از شورا و اعضای آن ندارند. این در حالی است که خردادماه امسال رییس سازمان سینمایی اعلام کرده بود که دو ماه است از آغاز به کار و احیاء شورای عالی سینما می‌گذرد.

او همچنین در جدیدترین جلسه شورای هنر که صبح روز گذشته ۱۰ مردادماه برگزار شد، به احیاء شورای عالی سینما اشاره کرده و گفته است، «این شورا قرار است پس از ۱۲ سال وقفه به همت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرگرفته شود و امیدواریم با احیاء شورای عالی سینما در دوره جدید بتوانیم شاهد اعتلای بخش‌های مختلف سینمای کشور باشیم.»

البته این ۱۲ سال یا هشت سال وقفه هم که در صحبت‌های مدیران گفته می‌شود بر ابهام فعالیت این شورا بیشتر می‌افزاید که اصلا بحث بر سر کدام شورا است؟

اگر بخواهیم مروری بر راه‌اندازی شورای عالی سینما کنیم باید یادآوری کرد که مهر ماه سال ۱۳۸۸ بود که جواد شمقدری - معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - همزمان با معارفه خود از تشکیل شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور تا پایان سال ۸۸ خبر داد. او گفته بود: «با آقای احمدی‌نژاد صحبت کردم و ایشان قول دادند در همه‌جا یار و یاور سینمای ایران باشد و پیشنهاد دادم شورای عالی سینما با ریاست ایشان هر شش‌ماه یک‌بار برگزار شود.»

تشکیل این شورا در آخرین روزهای تیرماه سال ۱۳۸۹ با تایید وزیران در جلسه هیات دولت به طور قانونی مصوب شد. دی‌ماه ۱۳۸۹ نخستین جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور وقت برگزار شد و مصوباتی همچون ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن‌های سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و تشکیل سازمان مستقل سینمایی و احداث سالن‌های سینمایی مورد تاکید و موافقت قرار گرفت. در آن نشست مقرر شده بود که مسایل مربوط به تشکیل سازمان مستقل سینمایی و بیمه هنرمندان و پیشکسوتان پس از بررسی‌های کارشناسی برای تصویب در جلسه بعدی شورای عالی سینما ارایه شود و دولت بر اختصاص اعتبار مستقلی برای رفع مشکلات و ارتقاء سطح سینمای کشور تاکید کرده بود. همچنین تامین اعتبار لازم برای تاسیس شهرک‌های سینمایی،‌حمایت از هنرمندان و فعالیت‌های سینمایی، معافیت سینماگران از پرداخت مالیات نیز از جمله مواردی بود که در جلسه شورای عالی سینما مورد تاکید قرار گرفت؛ مسئله‌ای که هنوز هم دغدغه اهالی سینماست.

دی‌ماه سال ۹۰ یک بار دیگر جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور وقت برگزار شد ولی دولت جدید (یازدهم) که بر سر کار آمد، جلسه‌های اولیه صرفا با حضور وزیر و رییس وقت سازمان سینمایی (علی جنتی و حجت‌الله ایوبی) تشکیل می‌شد. در سال ۱۳۹۳ ایوبی، رمضانعلی حیدری‌ خلیلی را به عنوان رییس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب کرد ولی در مهرماه ۱۳۹۴ گفت که مشخص نیست، رییس جمهوری (حسن روحانی) چه تاریخی بتواند در این شورا حاضر شود و در نهایت چند ماه بعد یعنی فروردین سال ۱۳۹۵ انحلال شورا به طور رسمی اعلام شد.

حال در دور جدید دولت بارها بر احیاء شورای عالی سینما تاکید شده است.

۵۷۲۴۷