شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#واقعیت#ملت ایران

ویژه‌های مشرق؛

آیا ایران توان ساخت بمب اتم را دارد؟ / عاقبت یک قاضی پشیمان در برابر چشم مردم!

1

از برکات دفاع مقدس ملت ایران در برابر فتنه ۸۸، افشای چهره حقیقی بسیاری از افراد و گروه‌های مدعی بود. برخی که روزبه‌روز پس‌ازآن ماجرا بیشتر واقعیت خود را به نمایش می‌گذارند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

تکرار دوباره شروط ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای از سوی وزیر امور خارجه بار دیگر پرونده برجام را به تیتر اول روزنامه‌ها آورده است. حسین امیرعبداللهیان گفته است که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیش رو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دسترس نخواهد بود. هم‌زمان با این سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفته است که تهران توانایی فنی ساخت بمب اتم را دارد؛ اما تولید آن در دستور کار نیست، این دو جمله در کنار هم از سوی دو مسئول ارشد پیام ویژه‌ای دارد. توانایی ساخت سلاح اتمی در برابر عدم میل به تولید آن‌هم زمان اقتدار علمی و مدل عینی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران را پیش چشم جهانیان به نمایش می‌گذارد.

روزنامه وطن امروز درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای نوشته است:

در میانه بن‌بست حاصل‌شده در مذاکرات هسته‌ای و اذعان مقامات آمریکایی به نزدیک شدن احیای برجام به شکست، مقامات ایرانی هشدار دادند اگر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام بازگردند، بیش از این وقت‌کشی و مانع‌تراشی نکنند.

از متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به ایران و ایالات‌متحده، طی روزهای گذشته به‌عنوان آخرین اقدام برای نجات برجام یادشده است؛ متنی که البته به استناد و ارزیابی منابع غربی کوچک‌ترین تفاوتی با متن موردنظر و خواست آمریکایی‌ها نداشته و انتفاع اقتصادی و تضمین موردنظر تهران را تأمین نکرده است؛ بااین‌حال اما روز گذشته علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان خبر داد ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت‌زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد. وی افزود: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار کردن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین که باهدف اصلاح شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغازشده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.

آیا ایران توان ساخت بمب اتم را دارد؟ / عاقبت یک قاضی پشیمان در برابر چشم مردم!

روزنامه جوان نیز دراین‌باره نوشته است:

دو هفته پیش بود که جمله‌ای از کمال خرازی پیرامون توانایی ساخت بمب اتم توسط ایران، موجب جنجال رسانه‌های ضد ایرانی شد. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم راداریم، ولی تصمیمی برای این کار نداریم.» او اضافه کرده بود: «ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسانده‌ایم و به‌راحتی می‌توانیم آن را به ۹۰ درصد برسانیم.» بی‌بی‌سی فارسی درواکنشی بیان چنین موضعی از مقامات ایران در یک رسانه بین‌المللی را برای «اولین بار» و اصل موضع را هم «کم‌سابقه» خواند. نکته دیگری که موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش مقامات رژیم صهیونیستی به این اظهارات خرازی بود. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که آویو کوخاری، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم، چند ساعت پس از انتشار سخنان خرازی گفته که «آماده بودن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه امنیت ملی برای اسرائیل است.»

به فاصله کمی پس از موضع‌گیری صریح خرازی که عنوان «مشاور آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد او در این رسانه‌ها برجسته شده بود، محمدجواد لاریجانی در شبکه ۲ سیما گفت: «ایران طبق فتوای رهبری اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتارجمعی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.» حالا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همان موضع خرازی را تکرار کرده است.

اما روزنامه شرق درباره موضع مقتدرانه تهران در ارتباط باسیاست گریز هسته‌ای و برجام نظر دیگری داشته و به نمایندگی از طرف کشورهای غربی نوشته است که جهان این سیاست را باور نمی‌کند! لازم به ذکر است که در اصطلاح فنی، گریز به زمانی اشاره دارد که یک کشور به قابلیت تسلیحات هسته‌ای به‌عنوان یک عمل انجام‌شده دست می‌یابد، قبل از اینکه بتوان آن را متوقف کرد.

آیا ایران توان ساخت بمب اتم را دارد؟ / عاقبت یک قاضی پشیمان در برابر چشم مردم!

شرق نوشته است:

اگرچه بارها به‌صورت رسمی جمهوری اسلامی ایران از صلح‌آمیز بودن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای گفته‌اند اما هیچ‌گاه جهان، به‌خصوص اعضای ۱+۵ و در رأس آن آمریکا و سه کشور اروپایی، نگاه تهران را باور نکرده‌اند؛ یعنی این باور شکل نگرفت که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابعاد نظامی ندارد و جمهوری اسلامی در نگاه غایی خود دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. متأسفانه دراین‌بین هرازگاهی هم مواضعی مطرح می‌شود که این اعتماد به ابعاد پرونده، فایده هسته‌ای ایران کم‌رنگ‌تر می‌کند. اینکه مطرح شود ایران توان ساخت سلاح هسته‌ای را دارد اما «قصد» آن را ندارد، فقط به بلندتر کردن دیوار بی‌اعتمادی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر می‌شود؛ چون از نگاه دیپلماسی این ارزیابی وجود دارد که شاید امروز جمهوری اسلامی قصد ساخت سلاح هسته‌ای را نداشته باشد اما در آینده با تغییر شرایط این امکان وجود دارد که تهران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را پیدا کند. اگر ته‌مانده‌ای از اعتماد بین طرفین وجود داشته باشد، با این مواضع داخلی و برخی تبلیغات رسانه‌ای، با هر هدفی که منتشرشده باشد، عملاً از بین می‌رود.

در حالی روزنامه اصلاح‌طلب شرق از ایجاد «اعتماد» از جانب ایران برای خاطرجمعی طرف غربی سخن گفته است؛ که ایران همچنان در برجام مانده و این آمریکایی‌ها هستند که آن را ترک کرده‌اند. در شرایطی برخی جناح‌های سیاسی همچنان خودشان را بدهکار به غرب می‌دانند که در طول دوران تعهد ایران به برجام از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ اروپا نه‌تنها اقدامی در جهت حفظ برجام نکرد بلکه در همدستی با آمریکا حتی تاجران ایرانی را به دلیل دور زدن تحریم به آمریکا تحویل می‌داد! وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران باید بدانند که آن‌طرفی که باید اعتمادسازی کند حداقل ایران نیست!

آیا ایران توان ساخت بمب اتم را دارد؟ / عاقبت یک قاضی پشیمان در برابر چشم مردم!

وقتی قاضی‌القضات شهر دچار پشیمانی می‌شود!

روزنامه همدلی در صفحه اول خود با تیتر «کاش محاکمات دهه شصت علنی بود» تراوش‌ها ذهنی یک قاضی سابقاً خط امامی را مورد ارزیابی قرار داده است. حسین موسوی تبریزی دادستان کشور در دهه ۶۰ در گفتگویی با اظهار پشیمانی از گذشته به‌صورت کاملاً ظریف و هدفمند به تبرئه منافقین پرداخته و برای اعدام آن‌ها هم‌صدا با حسینعلی منتظری شرط و شروط تعیین کرده است.

در این گفتگو آمده است:

آیت‌الله منتظری می‌گفت «نمی‌شود دسته‌جمعی محکوم‌به اعدام کرد، نمی‌شود گفت توبه کن و اگر توبه نکردند اعدامشان کرد»؛ آقای منتظری می‌گفت آن‌ها که محکوم شدند و در زندان‌اند را دیگر رها کنید؛ و خیلی جاها هم حق با آقای منتظری بود. لذا من حتماً به این ماجرا راضی نبودم؛ ای‌کاش علنی محاکمه می‌کردند و حداقل معلوم می‌شد این‌ها چه کرده‌اند و آن‌کسی هم که کاری نکرده بود یا توبه کرده بود دیگر لازم نبود بیاید علنی توبه کند پشت تلویزیون!

آیا ایران توان ساخت بمب اتم را دارد؟ / عاقبت یک قاضی پشیمان در برابر چشم مردم!

دادستان سابق در ادامه مدعی شده است:

بله عده‌ای هم در زندان بودند و اصل اشکال هم در آنجاست که آیت‌الله منتظری هم به آن منتقد بودند؛ مسئله این بود که به آن‌هایی که در زندان بودند گفته شد بعدازاین ماجرا که مجاهدین به صدام کمک کردند و حمله‌ای که به قزوین و کرمانشاه و قصر شیرین و این‌ها انجام دادند یا بیایید از این‌کاره‌ای مجاهدین خلق اعلام تنفر کنید و بگویید ما موافق نیستیم و از خود مجاهدین خلق هم اعلام کنند که متنفریم، اگر این کار را کنند اشکال ندارد؛ اما اگر محکوم نکنند باید به آن حکمی که قبلاً داده‌شده بود عمل شود. من فقط جو آن زمان را می‌گویم.

موسوی تبریزی این روزها در حالی ژست حقوق بشری گرفته است که احتمالاً فروش کرده است که گروهک جنایتکار منافقین مثل آب خوردن در خیابان دست به کشتار می‌زد و از کودک سه‌ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله را مثل داعشی‌ها سر می‌برید. آقای موسوی تبریزی در حالی رنگ عوض کرده است و حامی محاکمه علنی جنایتکارترین گروه تاریخ است که فراموش کرده است بارها از امام (ره) بابت رفتارش تذکر گرفته بود تا جایی که روایت است که در کسوت دادستانی کل انقلاب اسلامی، در خیابان‌های تهران رفت‌وآمد می‌کرد، هیبتی متمایز داشت. چند خودرو با گروهی محافظ کم‌تجربه که اسلحه‌ی خود را رو به مردم گرفته بودند، او را همراهی می‌کردند. گوئی او در میدان جنگ عبور می‌کند!

از برکات دفاع مقدس ملت ایران در برابر فتنه ۸۸، افشای چهره حقیقی بسیاری از افراد و گروه‌های مدعی بود. برخی که روزبه‌روز پس‌ازآن ماجرا بیشتر واقعیت خود را به نمایش می‌گذارند...