شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سال گذشته

انتقاد شرکت‌های ساختمانی از دستوری شدن شاخص تعدیل: سازمان برنامه به پیمانکاران ضرر زد

انتقاد شرکت‌های ساختمانی از دستوری شدن شاخص تعدیل: سازمان برنامه به پیمانکاران ضرر زد

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه در تعیین شاخص تعدیل قراردادهای پیمانکاری، گفت: با وجود تورم در کشور، شاخص تعدیل سه‌ماه سوم و چهارم سال گذشته در برخی موارد منفی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ایرج گلابتونچی در نشست خبری شورای هماهنگی تشکیل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه در نحوه تعیین تعدیل قراردادهای پیمانکاری در پاسخ به پرسش تسنیم در این رابطه اظهار کرد: در کشور چندین مرجع آمارگیری داریم از جمله مرکز آمار ایران و بانک مرکزی.

وی ادامه داد: تمام شاخص‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای سه ماه سوم و چهارم سال گذشته افزایشی است. همه ما این 6 ماه را سپری کرده و تورم‌هایی را داشته‌ایم.

وی افزود: اما شاخص سازمان برنامه و بودجه دقیقا عکس شاخص‌های مراجع انتشار آمارهای اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در شاخص‌های اعلامی این سازمان در برخی جاها منفی شده و حتی صفر هم نیست. به‌عنوان مثال شاخص کل کالا و خدمات مصرفی خانوار در کشور منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سه ماه سوم و چهارم سال گذشته به ترتیب 10 و 17 بوده است. این در حالی است که متوسط شاخص‌های تعدیل اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه یک یا 2 درصد است.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران بیان کرد: یا در مصالح ساختمانی و آهن عدد اعلام سازمان برنامه و بودجه منفی است.

گلابتونچی گفت: به‌نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه به آمار و اطلاعات مراجع رسمی توجه نمی‌کند. نکته بعدی این‌که در قوانین کشور مشکلی نداریم؛ قانونگذارانی داریم که قانو‌های خوبی می‌نویسند و دولت هم لوایح خوبی را ارائه می‌دهد. مانند قانون بهبود فضای کسی و کار.

وی اضافه کرد: به‌عنوان فعالان اقتصادی سال‌هاست می‌گوییم همین قانونی که در کشور داریم را اجرا کنید، چیزی جز از این از دولت برای اجرای قوانین مترقی نداریم. بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار باید در امور مربوط به بخش خصوصی نظر این بخش اخذ شود. مگر می‌شود این همه تغییرات روی قیمت صورت می‌گیرد اما نظر بخش خصوصی را جویا نمی‌شوند.

وی بیان کرد: رویه سازمان برنامه و بودجه خُسران زیادی را به پیمانکاران وارد کرده است، قبلا برای تعیین شاخص تعدیل با پیمانکاران مذاکره می‌کردنداما این بار دستوری این کار را انجام داده‌اند.

انتهای پیام/