شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیمه#قیمت#پوشش

عین اللهی در صحن مجلس:

طرح «دارویار» بیمه همگانی را در کشور محقق کرد

طرح «دارویار» بیمه همگانی را در کشور محقق کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هنگام آغاز اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین بیش از ۹ هزار قلم داروی تولید داخل قیمت گذاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز (سه شنبه ۱۱ مردادماه) در صحن علنی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد نحوه اجرای طرح دارویار گفت: دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله کالاهایی هستند که دسترسی به آنها جزو حقوق مردم و از جمله وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود. در دولت گذشته سیاست اختصاص ارز ترجیحی در شرایط زمانی آن موقع مانع از آسیب به دسترسی مردم به امکانات حوزه سلامت شد. اما به تدریج با افزایش فاصله نرخ ارز آزاد و ترجیحی، بی نظمی و اخلال در این حوزه ایجاد شد.

وی افزود: کمبود دارایی، قاچاق معکوس، شکست تولید داخلی و رونق بازارهای سیاه در پی اختلاف نرخ ارز ترجیحی و آزاد به بار آمد. قبل از طرح دارویار چالش‌های زیادی در این حوزه داشتیم. افت ۷۵ درصدی صادرات رسمی دارو، کمبودهای دارویی، کاهش ذخایر راهبردی دارویی کشور، آسیب به تولید داخلی و از بین رفتن قدرت رقابت دارویی از جمله این چالش‌ها بودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دانشمندان، شرکت‌ها، امکانات و تجهیزاتی که داریم باید می‌توانستیم در بحث تولید و صادرات دارو، کارهای مهمی انجام دهیم، اما متأسفانه هنوز کار مهمی در این زمینه انجام نشده است. سال ۹۸، پنج هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس داشتیم به نحوی که به جای ۸۰ میلیون جمعیت کشور حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت اطراف کشور را پوشش می‌دادیم و همسایه‌ها نیز از ارز ترجیحی برخوردار بودند. دولت سیزدهم حذف ارز و رانت را مورد نظر قرار داد و بنا شد اقدامی عاجل در این زمینه صورت بگیرد.

عین اللهی بیان کرد: با اقدام انقلابی مجلس در راه ارز ترجیحی بعد از چند ماه مطالعه و تحقیق کارشناسی و متخصصان طرح دارویار تهیه و تدوین شد. هدف اصلی از این طرح این بود که یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شود و به مصرف کننده تعلق بگیرد و بیماران در زمان نیاز بتوانند از بیمه‌ها اختلاف هزینه‌ها را دریافت کنند.

وی گفت: سیاست استفاده از بیمه به این شکل یک تجربه موفق جهانی است. چنانکه در سیاست‌های کلی نظام سلامت که توسط مقام معظم رهبری نیز تبیین شده مورد توجه قرار گرفته است و مبنای اصلی طرح دارویار همین سیاست‌ها بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اقدامات مؤثری قبل، حین و بعد از اجرای طرح دارویار اجرایی شد. قبل از اجرای این طرح ستاد تدابیر ویژه دارویی با حضور تمام معاونان، سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه، بانک مرکزی، بیمه‌های پایه و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی تشکیل شد.

عین اللهی افزود: همچنین کمیته علمی با حضور نخبگان دانشگاهی و با تلاش شبانه روزی شش ماه قبل از اجرای این طرح شکل گرفت و با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه، این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: برگزاری میزگردهای جمع بندی با حضور خبرگان حوزه‌های مختلف مربوطه، انجام محاسبات پایه و عملیاتی در طول ۱۰ ماه فعالیت هسته مرکزی گروه ۱۴ نفره از جمله اقداماتی بود که پیش از طرح دارویار انجام گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائل و موفقیت‌های وزارت بهداشت، وجود بستر و سیستم کاملاً مکانیزه و هوشمند در مراحل مختلف از جمله نظارت بر دارو، توزیع و مدیریت کنترل و سایر مراحل است. همچنین ۸ کارگروه تخصصی، اعتبارات، قیمت گذاری، فناوری اطلاعات، کنترل مصرف، نظارت، اجرا و هماهنگی بیمه نیز تشکیل شد.

عین اللهی تاکید کرد: پیش از اجرای طرح دارویار تفاهم نامه هایی با سازمان‌های مرتبط انجام گرفت و زیرساخت های پوشش بیمه همگانی شکل یافت و با تخصیص اعتبار حدود ۶ میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. برای تحت پوشش قرار دادن مابقی این دهک ها حدود ۳ ماه فرصت دادیم تا آنها نیز بیمه رایگان دریافت کنند.

وی افزود: در هنگام آغاز اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین بیش از ۹ هزار قلم داروی تولید داخل قیمت گذاری شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در گذشته، سهم بیمار و سهم بیمه داشتیم و به این موارد سهم یارانه سلامت را اضافه کردیم. همین باعث شد پرداختی بیماران تغییری نکند یا حتی در مواردی نسبت به گذشته کاهش داشته باشد. همچنین در حین اجرای طرح، قرارگاه فرماندهی با حضور تمامی مسئولان مربوطه برای جلوگیری از احتکار تشکیل شد.

عین اللهی گفت: بر اساس گزارشات دریافتی یکی از نتایج اجرای دارویار، کاهش قدرمطلق پرداختی از جیب بیماران بوده است. همچنین این طرح موجب شد بیمه همگانی در کشور محقق شود.

تکمیل می شود...