شهر خبر

راستینه در صحن مجلس:

ناهنجاری‌های حوزه ورزش و جوانان حاصل قانون‌گریزی دولت سابق است

ناهنجاری‌های حوزه ورزش و جوانان حاصل قانون‌گریزی دولت سابق است

نماینده مردم شهرکرد در مجلس ضمن انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیت‌های قانون مجلس برای ساماندهی ورزش کشور،گفت: ناهنجاری‌های حوزه ورزش و جوانان حاصل قانون‌گریزی دولت سابق است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد راستینه در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال از وزیر ورزش و جوانان، گفت: با وجود گذشت ۱۸ ماه از تصویب قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان متأسفانه هنوز آئین نامه اجرایی این قانون به تصویب هیئت دولت نرسیده و ظرفیت‌های این قانون فعال نشده است.

وی متذکر شد: ۲ سال پیش، نمایندگان با احساس تکلیف یکی از اولویت‌های مهم قانونگذاری کشور را تعیین نقشه حرکت وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفتند و قانونی تصویب و به دولت ابلاغ شد، اما قریب به ۲ سال و با وجود پیگیری مستمر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای اجرایی سازی این قانون، متأسفانه تلاش‌ها بی ثمر بود و با وجود همه این پیگیری‌ها، آئین نامه اجرایی آن به موقع تدوین نشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت گذشته اراده‌ای برای انجام این قانون نداشت و این دولت هم به اهمیت آن توجه نکرد و ناهنجاری‌های امروز حوزه ورزش و جوانان حاصل قانون گریزی و عدم تمکین به آن است. البته خوشبختانه خبر رسیده است که ۲ روز قبل بالاخره آئین نامه‌های این قانون به تصویب رسید. آیا وظیفه دولت تنها تصویب آئین نامه است؟ در طول قریب به ۲ سالی که زمان از دست رفت و می‌توانستیم از ظرفیت‌های این قانون برای ساماندهی ورزش کشور استفاده کنیم و استفاده نکردیم، مسئولیت آن با چه کسی است؟

وی خطاب به سجادی، ادامه داد: آیا حال ورزش خوب است؟ آیا صعود به جام جهانی را به حساب حال خوب ورزش می‌گذاریم؟ آیا بازگشت مسببین پرونده «ویلموتس» به فوتبال با نظارت ضعیف را حال خوب ورزش می‌دانیم؟ چطور ممکن است مسببین چند صد میلیاردی پرونده «ویلموتس» و خسارت به بیت المال سودای بازگشت به تاج ورزش ایران را داشته باشند و شما به عنوان وزیر ورزش بگویید حال ورزش خوب است؟

راستینه خطاب به وزیر ورزش، افزود: یک مجمع در وزارت ورزش بدون حضور شما و معاونان شما تشکیل می‌شود و انتخابات آن برگزار می‌شود و مسئولان آن با حجم بالای تخلفات با تنظیمات خارج از وزارتخانه انتخاب می‌شوند که اگر نظارت بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما هنوز شما می‌گوئید حال ورزش ما خوب است. ما در بازدیدهای نظارتی خود به یکی از استان‌ها شاهد اداره یک باشگاه هزار میلیاردی در مرکز استان بودیم در حالی که در روستاهای همان استان یک متر سرانه ورزشی نیز وجود نداشت و آیا این وظیفه شما نیست که سرانه ورزشی را براساس قانون تأمین کنید؟

وی با اشاره به قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش، گفت: کرونا مشکلات زیادی را برای باشگاه‌های ورزشی ایجاد کرد و این قانونی است که اگر به درستی اجرا می‌شد، شاهد آسیب رسیدن به آن‌ها نبودیم. متأسفانه شاهد هستیم که حتی یک جلسه شورای عالی ورزش تشکیل نشده است و علیرغم اهمیت این موضوع شاهد تداوم مشکلات جوانان و ورزشکاران هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی به وضع معیشت ورزشکاران و قهرمانان، گفت: ورزشکاران و قهرمانان در دیدار با مقام معظم رهبری از اشتغال، معیشت و مشکلات خود گفتند و قرار شد به این مسئله رسیدگی شود و این سوال مطرح است که در کجای دنیا افتخارآفرینان و قهرمانان مشکلات معیشتی و مستمری دارند و آیا قرار نبود در کوتاه‌ترین زمان به این مسئله رسیدگی شود؟ جای نظارت بر باشگاه‌ها و باشگاه داری و فدراسیون‌های ورزشی خالی است.