شهر خبر

پایان غیبت ۳ ساله تیم ملی جودو و حضور ۱۱۰ ورزشکار زن در کاروان پیامبر اعظم/ ایران بازهم سرفراز می‌شود

پایان غیبت 3 ساله تیم ملی جودو و حضور 110 ورزشکار زن در کاروان پیامبر اعظم/ ایران بازهم سرفراز می‌شود

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به میزبانی قونیه در ترکیه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ در حالی که کمتر از هفت روز دیگر به بازی های همبستگی کشورهای اسلامی زمان باقی مانده این روزها رشته های مختلف ورزشی در حال آماده سازی خود هستند تا بتوانند با بهترین میزان آمادگی در این رویداد بین المللی شرکت کنند.

کاروان ورزشی ایران قرار است با 279 ورزشکار شامل «110 زن» و «169 مرد» در این رویداد شرکت کند. این بازی ها بعد از یک سال تعویق به خاطر کرونا از 18 مردادماه به میزبانی قونیه ترکیه برگزار خواهد شد. نام کاروان ایران در این مسابقات "پیامبر اعظم" و شعار کاروان نیز "ایران سرفراز" خواهد بود.

با توجه به نزدیکی بازی های کشورهای اسلامی در گزارش زیر نگاهی به عملکرد کاروان ایران در چهار دوره اخیر این بازی ها و شرایط کاروان برای حضور در پنجمین دوره این رقابت ها خواهیم داشت.

بازی های کشورهای اسلامی با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی که شامل 57 کشور عضو است برای نخستین بار به میزبانی عربستان در سال 2005 آغاز به کار کرد. 6000 ورزشکار از 55 کشور در این دوره حضور داشتند. کاروان ایران در این بازی ها با 130 ورزشکار در 13 رشته دوومیدانی، شیرجه، شنا، واترپلو، تکواندو، کاراته، تنیس روی میز، گلبال، فوتبال، فوتسال معلولین، شمشیربازی، والیبال و بسکتبال حضور یافت که در پایان با کسب 10 طلا، 9 نقره، 11 برنز و مجموع 30 مدال در رده چهارم قرار گرفت.

دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی که قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود کنسل شد. تهران، اصفهان و مشهد سه استان میزبان این بازی ها بودند که ابتدا به دلیل شیوع آنفولانزای خوکی 6 ماه به تعویق افتاد و در نهایت بر اساس مذاکرات مسئولان با کشورهای شرکت کننده این رقابت‌ها رسما با میزبانی ایران لغو شد.

سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2013 به میزبانی بالمبانگ اندونزی و با حضور 1769 ورزشکار از 44 کشور و در 13 رشته در حالی برگزار شد که کاروان ایران با 87 ورزشکار در این رویداد حاضر شد. کاروان ورزشی کشورمان در رشته های تکواندو، ووشو، کاراته، والیبال، تیروکمان و دوومیدانی نماینده داشت که در نهایت نیز با کسب 30 نشان طلا، 17 نقره و 12 برنز موفق شد عنوان نایب قهرمانی بازی ها را از آن خود کند.

باکوی آذربایجان چهارمین میزبان بازی های همبستگی اسلامی بود. این بازی ها سال 2017 برگزار شد و 3000 ورزشکار از 54 کشور در این بازی ها حضور یافتند. کاروان ایران با 161 ورزشکار راهی باکو شد، نمایندگان کشورمان در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، زورخانه‌ای، بوکس، تنیس، دوومیدانی معلولان، دوومیدانی، جودو نابینایان، جودو، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، وزنه‌برداری، ووشو، شنا و شیرجه و واترپلو، تنیس روی میز، تکواندو و والیبال حضور پیدا کردند. ایران در این دوره از بازی ها در مجموع با کسب 39 مدال طلا، 26 نقره و 33 برنز و با یک پله سقوط توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد.

5941408611_iranian_flag_wallpaper_by_death_to_the_swines_d5gqhjq

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی طی روزهای 17 تا 27 مرداد به میزبانی قونیه در ترکیه برگزار می شود. تکواندو، کاراته، جودو، والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس روی میز، شمشیربازی، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، معلولان، دوچرخه سواری، ژیمناستیک، فوتبال، کشتی و وزنه برداری رشته‌های اعزامی به پنجمین دوره بازی ها خواهد بود. حضور 110 ورزشکار زن در کاروان اعزامی در این دوره از بازی ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که سهم بانوان اعزامی به این دوره از مسابقات بیشتر از هر زمان دیگری است.

از دیگر نکات جالب توجه در این دوره از بازی ها حضور تیم ملی جودو در دو بخش بانوان و آقایان آن هم بعد از سه سال دوری از میادین بین المللی است. تیم ملی جودو ایران که به دلیل تعلیق چند سالی از شرکت در مسابقات برون مرزی محروم بود قرار است با ترکیب 7 جودوکار در بخش مردان و 7 جودوکار در بخش بانوان در این رقابت ها حضور پیدا کند.

در پنجمین دوره بازی های کشورهای اسلامی کاروان ایران در سه رشته بسکتبال، والیبال و هندبال نیز برای نخستین بار در بخش زنان هم نماینده خواهند داشت. تیم فوتبال امید از جمله رشته هایی است که اخیرا از حضور در این  رقابت ها انصراف داد.

کاروان ورزشی ایران در مدت حضور خود در بازی های کشورهای اسلامی 187 مدال رنگارنگ «79 طلا، 52 نقره، 56 برنز» کسب کرده است. باید دید در بازی های 2021 قونیه چه نتایجی رقم خواهد خورد.

خبرنگار: فریبا جلیل خانی

انتهای پیام/