مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی در نشست کنفرانس عدم اشاعه سلاح هسته‌ای از لزوم دسترسی بیشتر به تاسیسات ایران سخن گفت.

علیرغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس شبانگاه دوشنبه به وقت تهران در نشست اعضای «ان‌پی‌تی» (عدم اشاعه سلاح هسته‌ای) از نیاز به دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری آلمانی «دی‌پی‌ای» «رافائل گروسی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای آنها متناسب باشد. تنها در آن صورت است که آژانس می‌تواند ضمانت‌های ضروری و معتبری ارائه دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.»

گروسی در حالی این این سخنان را بیان کرد که ایران تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.