شهر خبر

حذف کاراته از جمع فدراسیون‌های المپیکی با استعلام کمیته ملی المپیک/ انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود؟

حذف کاراته از جمع فدراسیون‌های المپیکی با استعلام کمیته ملی المپیک/ انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود؟

در آستانه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک با استعلام این نهاد از IOC مشخص شد که کاراته جزو فدراسیون‌های غیرالمپیکی است و همین موضوع برگزاری انتخابات را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، با تصمیم اعضای مجمع کمیته ملی المپیک در مجمع فوق‌العاده 3 خرداد ماه قرار شد انتخابات این کمیته 6 شهریور ماه برگزار شود. فرآیند ثبت‌نام از کاندیداهای پست ریاست، نایب رئیسی و عضویت در هیئت اجرایی هم از 5 مرداد ماه آغاز شد و تا 20 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

در آستانه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک و در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا مشخص شدن رئیس و اعضای جدید هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در پاسخ به استعلام کمیته ملی المپیک ایران در مورد وضعیت فدراسیون کاراته در مجمع انتخاباتی این کمیته اعلام کرد، کاراته فدراسیون المپیکی محسوب نمی‌شود. با این شرایط یک فدراسیون دیگر از مجموع فدراسیون‌های المپیکی کاسته شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که از مدت‌ها قبل و با توجه به وضعیت نامشخص ریاست در چند فدراسیون المپیکی، نگرانی بابت به حدنصاب نرسیدن فدراسیون‌های المپیکی در روز انتخابات وجود داشت. در این شرایط لازم است تا ابتدا نگاهی به وضعیت اعضای المپیکی مجمع انتخابات کمیته داشته باشیم.

با توجه به حضور کاراته به‌عنوان فدراسیون غیرالمپیکی و طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک اعضای مجمع 64 نفر هستند که 34 عضو آن یعنی 28  فدراسیون المپیکی و شش ورزشکار منتخب کمیسیون ورزشکاران (بهداد سلیمی، زهرا نعمتی، حمیده عباسعلی، مجتبی عابدینی، محمد باقری معتمد و سجاد گنج‌زاده)، اعضای المپیکی هستند و 30 عضو دیگر غیرالمپیکی محسوب می‌شوند‌. بر اساس اساسنامه کمیته ملی المپیک، برای انتخابات، نصف به علاوه یک عضو از اعضای مجمع را باید اعضای المپیکی تشکیل دهند.

در حال حاضر تکلیف ریاست پنج فدراسیون المپیکی (وزنه‌برداری، فوتبال، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک و شمشیربازی) هنوز مشخص نیست. دوره ریاست فدراسیون‌ بدمینتون هم 3 مرداد ماه به پایان رسیده که البته هنوز سرپرست برای این فدراسیون تعیین نشده است و اگر تا زمان مجمع انتخاباتی کمیته سرپرست معرفی نشود، بدمینتون در جمع فدراسیون‌های المپیکی باقی می‌ماند.

در این شرایط با کم‌شدن فدراسیون کاراته و اداره پنج فدراسیون با سرپرست، 23 فدراسیون المپیکی و شش عضو کمیسیون ورزشکاران به‌عنوان اعضای المپیکی در مجمع حاضر می‌شوند.  

از طرفی تعداد اعضای غیرالمپیکی مجمع نیز با توجه به اینکه فدراسیون ورزش زنان رئیس ندارد و تکلیف این فدراسیون نامشخص است و با اضافه شدن فدراسیون کاراته به جمع فدراسیون‌های غیرالمپیکی 29 نفر خواهد بود. البته بحث حضور رئیس آکادمی ملی المپیک در مجمع نیز وجود داشت که اعضای هیئت اجرایی در آستانه انتخابات حکم رئیس آکادمی را صادر خواهند کرد.

در این شرایط با فرض ادامه حضور پوریا در فدراسیون بدمینتون به‌عنوان رئیس و انتخاب نشدن سرپرست برای این فدراسیون تا قبل از برگزاری مجمع و همچنین عدم معرفی سرپرست برای فدراسیون سوارکاری و یا غیبت نکردن حمیده عباسعلی در روز مجمع، تعداد اعضای المپیکی در مقایسه با اعضای غیرالمپیکی 29 - 29 خواهد بود و حضور حداکثری اعضای المپیکی در مجمع رعایت نخواهد شد. این البته در شرایطی است که اتفاق دیگری در فدراسیون‌های المپیکی یا غیرالمپیکی تا آن زمان رخ ندهد و تعداد، کمتر یا بیشتر از این نشود.

برای این هم راه‌حلی وجود دارد و آنهم این است که در زمان رأی‌گیری یکی از فدراسیون‌های غیرالمپیکی یا خود وزیر و یا رئیس کمیته ملی المپیک رأی ندهند تا این توازن رعایت شود و یا اینکه وزارت ورزش تکلیف فدراسیون شمشیربازی را زودتر مشخص کند و انتخابات آن را برگزار کند.

در واقع یکی از نگرانی‌هایی که در فاصله دو سال تا المپیک 2024 پاریس وجود دارد این است که تعادل بین فدراسیون‌های المپیکی و غیرالمپیکی به‌هم بخورد و انتخابات بار دیگر عقب بیفتد. این در شرایطی است که فرآیند برگزاری انتخابات تا این لحظه طی شده و در مرحله ثبت‌نام از کاندیداها قرار دارد و تاکنون ساعت‌ها زمان و انرژی در جهت برگزاری انتخابات صرف شده است و تعویق دوباره آن به معنای هدر رفتن وقت و انرژی و بلاتکلیفی ورزش خواهد بود. با توجه به این وضعیت وزارت ورزش و جوانان باید تدبیری بیندیشد، چرا که وظیفه برگزاری انتخابات و‌ مشخص کردن وضعیت اداره فدراسیون‌ها با این وزارتخانه است و امیدواریم با تدبیر وزارت ورزش و جوانان، ورزش دچار چالش بزرگی نشود.

اعضای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک به شرح زیر هستند:

1- وزیر ورزش و جوانان
2- رئیس کمیته ملی المپیک
3- نواب رئیس کمیته ملی المپیک (دو عضو)
4- خبرگان ورزشی (پنج نفر)
5- ورزشکاران منتخب کمیسیون ورزشکاران (شش نفر)
6- رئیس آکادمی ملی المپیک
7- رئیس کمیته ملی پارالمپیک
8- رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی
9- رئیس فدراسیون همگانی
10- رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی
11- رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری
12- رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی
13- رئیس فدراسیون زنان
14- رئیس ورزش نیروهای مسلح
15- نماینده باشگاه‌ها (دو نفر)
16- نماینده داوران و مربیان (دو نفر)
17- فدراسیون‌های ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته یا رشته‌های آنها تحت نظر کمیته بین‌المللی المپیک در بازی‌های المپیک حضور دارند. (28 فدراسیون شامل؛ اسکی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، تکواندو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، تنیس، تنیس روی میز، جودو، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، ژیمناستیک، سوارکاری، سه‌گانه، شمشیربازی، شنا، شیرجه و واترپلو،  فوتبال، قایقرانی، کشتی، گلف، والیبال، وزنه‌برداری، هندبال، هاکی، انجمن‌های ورزشی، کوهنوردی و اسکیت)
18- فدراسیون‌های ملی عضو در فدراسیون‌های بین‌المللی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند (شش فدراسیون شامل؛ ووشو،کاراته، شطرنج اسکواش، کبدی و بولینگ و بیلیارد)
19- فدراسیون‌های ملی که رشته آنها ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد (دو فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و فدراسیون چوگان).

 

انتهای پیام/