شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#دولت#سال جاری#واردات

بخش خصوصی هم می‌تواند گندم وارد کند/ اجرای کشت قراردادی گندم از سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بر اساس مصوبه‌ دولت، بخش خصوصی نیز می‌تواند گندم وارد کند، اما در مورد آرد گفته فقط به شکل ورود موقت امکان واردات وجود دارد.

به گزارش مشرق، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، بیان داشت: حذف ارز ترجیحی فقط خواست دولت نبود، بلکه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و حتی صنف و صنعت درخواست حذف ارز ترجیحی را داشتند، بنابراین این اقدام تنها با تصمیم  دولت نبود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد یکسان‌سازی نرخ گندم، گفت: اصلاح قیمت فروش گندم باید مورد بررسی قرار گیرد، طرحی در دست پیگیری است که با تصویب نهایی آن، مشکلات صنف و صنعت حل می‌شود، بنابراین باید طی هفته آینده گفت‌وگو در این زمینه صورت بگیرد و موضوع کارشناسی شود.

وی در مورد رسیدن قیمت گندم به ۹۰ درصد فوب جهانی بیان داشت: جلساتی تا هفته آینده برگزار خواهد شد تا به یک جمع بندی برسیم.

ساداتی نژاد در ادامه اظهار کرد: کشت قراردادی گندم از امسال انجام می‌شود و نیازمند کمک بخش خصوصی بوده و حتی حاضر به واگذاری هستیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی هیچ علاقه‌ای وجود ندارد که گندم صنف و صنعت توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد شود، گفت: بحث ما از روز اول این بود که صنف و صنعت گندم خود را تهیه کند.

وی افزود: باید در ایران گندم تولید شود و حتما باید از شرایط موجود در تولید نیز بالاتر رویم، لذا ما ابزارهای حمایتی مختلف از جمله قیمت و یارانه کشت داریم و انواع مختلف سیاست را ممکن است در گندم به کار گیریم.

ساداتی نژاد بیان داشت: بنابراین درخواست ما این است که صنف و صنعت گندم را خودش بیاورد و دومین درخواست ما این است که حتی گندم خبازی‌ها را که برای ذخایر بیاوریم آن را هم صنف و صنعت و بخش خصوصی بیاورد.

وی گفت: ما اصلا به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم، اگر یک تفاهم سازنده صورت گیرد، حتی ما برای تامین ذخایر حاضر هستیم آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم .

ساداتی نژاد اظهار داشت: مصوبه‌ای موجود است که بر اساس آن بخش خصوصی نیز می‌تواند گندم وارد کند، اما در مورد آرد گفته فقط در صورت ورود موقت امکان واردات وجود دارد.